Broedseizoen Slechtvalken Gasunie 2017

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Broedseizoen Slechtvalken Gasunie 2017

Berichtdoor MaartenJansen » 09 maart 2017, 18:46

Beste allen,

De stand Slechtvalken van het Gasuniegebouw zijn inmiddels met het baltsen begonnen. Vandaag gaven ze een prachtige vliegshow weg met stootduiken en sloten deze af met twee paringen in een van de waaiers van het gebouw. De vrouw bezet op dit moment weer de kast.

De hele winter zijn de vogels als paar aanwezig geweest op en rond het gebouw. Twee keer heb ik een territoriaal conflict waargenomen met een andere langsvliegende Slechtvalk. Het gebouw werd vaak gebruikt als rustplek; de kast zelf werd minder bezocht.

Zoals al vermeld in een tweet van de Gasunie zelf, zijn er op 14 februari twee camera's geplaatst; eentje in de nestkast en eentje daarbuiten met zicht op het rooster. Klaas en ik zijn daarbij geweest op uitnodiging. De Slechtvalken hebben de nieuwe situatie rap geaccepteerd; een dag erna zat de vrouw alweer in de nestkast.

Net zoals iedereen hoop ik dat de beelden van de webcams ook gauw online te bekijken zijn.

Groeten,
Maarten
MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar

Re: Broedseizoen Slechtvalken Gasunie 2017

Berichtdoor MaartenJansen » 19 maart 2017, 06:56

De onderstaande foto van de Slechtvalk vrouw is gemaakt door Michiel Bal van de GU vanuit zijn werkkamer. Groeten, Maarten
Laatst bijgewerkt door MaartenJansen op 20 maart 2017, 23:30, in totaal 1 keer bewerkt.
MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar

Berichtdoor jhvenema » 19 maart 2017, 23:30

SV2017aklein.jpg
fotograaf: Michel Bal, vanuit werkkamer Gasunie
SV2017aklein.jpg (57.04 KiB) 279 keer bekeken

Vanochtend werd bestuurslid Harm Jan Kiewiet uit bed gebeld door RTV Noord voor een kort interview, te beluisteren vanaf 50:45 min:
http://www.rtvnoord.nl/radio/programma/20020/Vroeg-op-Noord/aflevering/9075
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar

Berichtdoor MaartenJansen » 22 maart 2017, 19:33

De Slechtvalkvrouw oogde dit weekend al wat sloom en "nestkasterig" en liet de prooien aanbrengen door de man. Navraag bij de contactpersoon van de GU die maandag voor het eerst in de nestkast kon kijken via de webcam leerde dat de eileg inderdaad al begonnen was. Hij heeft twee eieren kunnen waarnemen. De Slechtvalken zijn dit tweede jaar dus iets eerder begonnen dan in het vestigingsjaar en dat is normaal bij wat geroutineerde beesten. Er is af en toe kortstondig onrust onder de standvalken door een derde valk. Of dit een volhardende concurrent is of een voorbijtrekkend exemplaar is me nog niet duidelijk. Maandag was het waarschijnlijk een tweede Slechtvalkman (op basis van grootte) en ging alleen de standvalkman erop af, gisteren moest ook de vrouw in de vleugels voor een derde valk. Bij alarm (een korte wat krassende roep) kan ik dat meestal in mijn woonkamer horen zodat ik dan even kijk wat er aan de hand is.

Wanneer de webcam van de GU extern gaat is voor mij ook een verrassing.
MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar

Berichtdoor Maricée Ten Bosch » 25 maart 2017, 17:15

Hoi Maarten,

wat een goed nieuws allemaal, erg leuk dat je ons op de hoogte houdt.
Spannend, een tweede broedseizoen in zicht, en nog wel met webcams!
En dan die prachtige foto, Gorswaardig ; )
Het eerste broedseizoen van dit paar hebben Klaas en jij mooi heel beschreven voor de Gors.
Die ligt nu bij de drukker (de redactie is wat achterop geraakt), hopelijk valt hij begin april bij jou op de deurmat.
Jullie contact bij de Gasunie krijgt uiteraard ook een exemplaar.
Veel plezier met de Slechtvalken!

Maricée
Maricée Ten Bosch
Vogelaar
Vogelaar

Keer terug naar Waarnemingen