Zilvermeeuw pakt uitgeputte trekvogel

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
RLindeboom
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 28
Joined: 19 Mar 2009, 22:37

Zilvermeeuw pakt uitgeputte trekvogel

Post by RLindeboom »

Zaterdag 1 oktober, met het prachtige weer, zaten we op het strand van Schier. Regelmatig hoorde ik (gras)piepers, maar zag ze niet. Achter ons scharrelde een zilvermeeuw. Mijn inziens wachtend op resten van de badgasten. Opeens kwam een uitgeput kleine vogeltje uit de lucht van een lange tocht over de zee. Het vogeltje plofte in het zand en vervolgens de zilvermeeuw boven op het vogeltje. Binnen de kortste keren was het vogeltje naar binnen geslokt. Het merk van het vogeltje weet ik niet want geen kijker zo snel bij de hand en de vogel was zo uitgeput dat er geen piepje af kon. Wie heeft dit gedrag van (zilver)meeuwen ook wel eens gezien?
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Zilvermeeuw pakt uitgeputte trekvogel

Post by meeuwiss »

Tijdens mijn werk op de waddenzee zag ik vanaf de garnalenkotter regelmatig de jacht van zilvermeeuwen op trekvogels. Trekkers als goudhaantjes, mezen en graspiepers landden soms uitgeput op het dek. Bij het verlaten van het schip werden met name graspiepers vaak gevangen door Zilvermeeuwen en in de vlucht meteen doorgeslikt.
Guido
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: Zilvermeeuw pakt uitgeputte trekvogel

Post by anaburen »

Een aantal jaren geleden ben ik meegegaan met een pelagische tocht om de waddeneilanden van het schip de Eendracht. Rond de boot zeilden steeds Zilvermeeuwen die probeerden de uitgeputte trekvogeltjes te verschalken. Ze gingen zelfs achter de Koperwieken aan. Dat was geen fijn gezicht.

Ana
User avatar
alcovanklinken
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 173
Joined: 14 Nov 2005, 00:00

Re: Zilvermeeuw pakt uitgeputte trekvogel

Post by alcovanklinken »

In de Sovon Atlas van Winter- en Trekvogels (1987?) staat een plaatje bij de grote mantelmeeuw, waarop een merel achterna gezeten wordt door zo 'n meeuw.
Meeuwen houden blijkbaar al langer van vers trekvogelvlees vanuit zee.

Groeten,


Alco
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Zilvermeeuw pakt uitgeputte trekvogel

Post by arenaria »

Tijdens een zeer zware storm op Terschelling, jaren her, zag ik hoe een kennelijk uitgeputte Kleine Alk over het strand de duinen in werd geblazen - met happende in zijn staart een Zilvermeeuw die duidelijk niet vegetarisch was.

Jan Allex
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests