nauwelijks jonge eenden

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
alcovanklinken
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 173
Joined: 14 Nov 2005, 00:00

nauwelijks jonge eenden

Post by alcovanklinken »

In het Groninger land kom ik dit voorjaar nauwelijks jonge (wilde) eenden tegen. In atlasblokken heb ik deze (nog gewone?) soort niet eens op code 12: ''ouder met donsjongen''. Een uitzondering zijn sommige moerasgebieden waar ik wel eendenmoeders met kroost zag. Maar daarbuiten: parken, landbouwgebied: alleen volwassen soep- en wilde eenden.
Ik ben benieuwd of anderen deze indruk delen.

Groeten,


Alco van Klinken
randomeda
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 99
Joined: 20 Apr 2011, 22:38

Re: nauwelijks jonge eenden

Post by randomeda »

Dag,

Ik deel die indruk niet. Ik heb in ieder geval geen grote groepen gezien maar zowel in mijn telgebiedjes (de onlanden) als in het park (hoogkerk) en op de fietsroute naar het station ook, zowel kleine donsjes als al bijna volledig gevederde jongen. In de Onlanden heb ik dit jaar meer geroofde eendeneieren gevonden dan vorig jaar (een stuk of 60) en drie nesten met elk 10-12 eieren.

groet,

Michel
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: nauwelijks jonge eenden

Post by arenaria »

Met Alco eens. Er komen in de stad weinig jonge eenden groot. Hier en daar zie ik een vrouwtje met één jong dat het lijkt te redden. Ik wijt het hier in het Noorden van Stad aan de aanwezigheid van veel Kleine Mantelmeeuwen, Zilvermeeuwen en Blauwe Reigers - al heb ik geen daadwerkelijke predatie door deze gezien.
Al eerder gemeld: sommige families Nijlgans zijn wel 100% succesvol. De zeven jongen van 1 april uit de familie in Noorderplantsoen zijn alle groot nu (en geringd!).
Wel vorige week een absurd hevige aanval van zeker 25 Kleine Mantel- en Zilvermeeuwen op een nest Meerkoeten. De twee oudervogels verdedigden hun vier jongen met alles wat ze hadden - veren vlogen in het rond, de meeuwen doken collectief op de familie Meerkoet. En tot mijn verbazing ... na enkele minuten wereldoorlog: alle vier de kleine Meerkoeten doken weer levend uit de beschoeing en het nest op! Ongelooflijk.

Jan Allex de Roos
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: nauwelijks jonge eenden

Post by anaburen »

Nu jullie het er zo over hebben: ik heb deze lente nauwelijks jonge eendjes in het Noorderplantsoen gezien. In tegenstelling tot andere jaren.
Vandaag stapte ik bij het Noorderplantsoen verrast van mijn fiets af omdat ik een paar soepeenden met 3 kuikens zag. Toen realiseerde ik mij dat dat voor dit jaar een bijzonderheid was.
En ja, die Nijlganzen zijn niet te stuiten. Evenals de ringers van de Nijlganzen.
x2015-06-16_0612ringen-np2.jpg
x2015-06-16_0612ringen-np2.jpg (189.32 KiB) Viewed 11631 times
Van de 14 aanwezige Nijlganzen in het Noorderplantsoen zijn er nu 13 geringd. Frank Majoor was maandag 15 juni in Groningen en heeft tijdens een rondje langs de vijvers van Stad 19 Nijlganzen een ringetje omgedaan.
Zie: http://www.anaburen.nl/ringen/nijlganzen/index.html

Ana
User avatar
alcovanklinken
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 173
Joined: 14 Nov 2005, 00:00

Re: nauwelijks jonge eenden

Post by alcovanklinken »

in 2016 lijkt mij de toestand niet anders dan in 2015: ook nu zie ik in landbouwgebied nauwelijks jonge wilde eenden (wel volwassenen). Gisteren doorkruiste ik bijvoorbeeld de omgeving van Muntendam: van alles gezien, maar nul jonge wilde eend. In een SOVON studie naar oorzaken van achteruitgang van de wilde eend komt naar voren dat de kuikens niet groot worden.
Zou dat ook aan de hand zijn in Groningen?

Groeten,

Alco van Klinken
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: nauwelijks jonge eenden

Post by jhvenema »

Ja het is het landelijke beeld dat SOVON schetst, dus geldt ook voor Groningen, en speelt al sinds 2000.
https://www.sovon.nl/nl/actueel/nieuws/ ... kuikenfase
In onze omringende landen schijnt dit niet aan de orde te zijn, dus specifiek een NL probleem zo lijkt het.
Dat maakt het zoeken naar de oorzaak al weer wat makkelijker (geen klimaat effect o.i.d.).

De vraag is dan: waarom worden de kuikens in NL niet groot?
Ik heb de volgende hypotheses:
1. Sloten worden in najaar te grondig schoongemaakt, uitgediept en omgewoeld tegenwoordig, met sterke verstoring sloot biotoop tot gevolg, waardoor er in het voorjaar te weinig voedsel en bescherming is voor de kuikens. (Slootwallen worden tegenwoordig ook vaak grondig gemaaid en hebben vaak steile/harde randen).
2. Waterkwaliteit is in NL dusdanig goed geworden dat er te weinig kroosbloei meer optreedt tegenwoordig.
3. Toename predatie?
Inventarisatie naar verschillen in broedsucces wilde eend tussen gebieden/biotopen kan helpen een eerste indicatie te krijgen van onderliggende factor(en).
Wellicht kunnen we in Groningen reeds een begin maken?
Zondag 5/6 gezien: wilde eend met 5 kuikens in Oostpolder-Osdijk (deel: natuurbeheer), inderdaad even een 'aha erlebnis' gek genoeg!
Jan Henk
randomeda
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 99
Joined: 20 Apr 2011, 22:38

Re: nauwelijks jonge eenden

Post by randomeda »

Beste mensen,

Wat natuurlijk ook gewoon zou kunnen is dat de wilde eend een te hoge stand had in de afgelopen jaren en dat met het schoner worden van het milieu en natuurherstel er gewoon minder ruimte is voor deze (plaag?)soort. Toename krakeend zou ook een rol kunnen spelen. Wie weet hoeven we helemaal niet zo hysterisch te doen over afname van veel voorkomende soorten. Veel voorkomende soorten kunnen beschouwd worden als een plaag en dat is een symptoom van een verstoord ecosysteem. Soorten als huismus, spreeuw, koolmees vroeger de weidevogels en tegenwoordig ooievaars zijn soorten die profiteerden van een door de mens verstoord ecosysteem. We hebben vaak de neiging om te doen alsof de vogelstanden uit de herinnering "natuurlijk" zijn terwijl dat ook gewoon door de mens gemaakte artefacten zijn. Laat die ooievaars bijvoorbeeld eens zelf een nest bouwen! Wij bieden ze een energetisch voordeel door een paal soms compleet met nest in de buurt van sappige jonge grutto's te zetten, zijn dan blij met de ooievaars en gaan huilen om de grutto. Goed, ik wijd uit, maar mijn punt was dus dat er ook minder dramatische redenen kunnen zijn voor de afname van de wilde eend. En wat die pullen betreft:
- 11 mini inmijn BMPstukjes de onlanden drie week geleden
- 4 met al echte veren 5 dagen geleden elders in de onlanden
- van 5 naar 4 naar 1 bijna volgroeid jong op de Ruskeveense plas.
- 1 pul in snavel reiger aldaar (en de snoeken daar, die zijn me toch groot! Een kennis vertelde over een familie van 4 pullen die een voor een onder water verdwenen)
- 1 familie van 4 na twee keer nooit meer terug gezien
- 2 bijna volgroeid bij de a7 hoogkerk
- 4 halfvolgroeid bij Westpoort.

Verder in de onlanden: 1 nest van 9 eieren leeggeroofd, 1 nest van 11 ook leeggeroofd, 1 nest van minimaal 4 ook leeggeroofd, 1 nest van 5 door kiekendief geplunderd. Daarnaast in totaal 41 geroofde eieren (vos, kraai, kiek,....) op een totaal van, tussenstand, 75 gevonden geroofde eieren. Met daarbij de aantekening dat niet van elk eendenei met zekerheid is te zeggen of het van de wilde eend was, het kan ook een andere eend zijn.

groet,
Michel
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: nauwelijks jonge eenden

Post by jhvenema »

Ter info:
Op waarneming.nl kun je nu specifiek aangeven hoeveel en hoe oud de Wilde Eend pullen zijn die je waarneemt. Leuk om deze warnemingen in de tijd te volgen binnnen je gebied.
Melden en meedoen zou ik zeggen!
Jan Henk
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 55 guests