Slobeenden foerageren groepsgewijs in een cirkel

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Slobeenden foerageren groepsgewijs in een cirkel

Post by arenaria »

Vorige week in de plas van Friescheveen een tafereel dat ik nog nooit bewust, en zeker niet op deze grote schaal, had gezien.

Drie groepen van tussen de 10 en 30 Slobeenden zwommen met koppen onderwater in cirkels rond. Ze waren duidelijk aan het foerageren, kop aan staart, mannen en vrouwen door elkaar.

In Cramp BWP staat in deel 1, pp 542 wel vermeld dat paren of 3-4 vogels dit doen (om voedsel aan het oppervlak te brengen) maar over forse aantallen cirkeldraaiende Slobeenden lees ik daar niets. Het handboek van Glutz maakt geen woord vuil aan gedrag.

Jan Allex de Roos
Rudi
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 53
Joined: 12 Dec 2015, 21:22
Location: Eemsmond [ Uithuizen ]

Re: Slobeenden foerageren groepsgewijs in een cirkel

Post by Rudi »

Hallo Arenaria, dit fenomeen heb ik deze zomer vroeg in een ochtend ook meegemaakt, denk ik.
ik zag meerdere cirkels van ca 5 meter doorsnee, helemaal gevuld met slobeenden die foerageerden. Dit was in Ruidhorn. Daar is ruimte genoeg om te verspreiden maar de eenden zaten allemaal tegenelkaar aan. Ik had dit ook nog nooit eerder gezien.
Edit per cirkel zeker 20 eenden!edit 2 ik denk mogelijk wel 50! Misschien een ander fenomeen dan jij zag?
vrgr rudi
37.500 waarnemingen
643 (alle-) soorten
215 vogelsoorten

Vriendelijke groet,
Rudi Wortelboer.
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: Slobeenden foerageren groepsgewijs in een cirkel

Post by anaburen »

Vorige week zag ik het ook in Kardinge:
x2017-01-21_3223slobeenden-kardinge.jpg
x2017-01-21_3223slobeenden-kardinge.jpg (291.82 KiB) Viewed 5345 times
Een stuk of 30 slobeenden hutjemutje foeragerend dicht tegen elkaar aan. Mannen en vrouwen.
Ik heb er een uur staan kijken en al die tijd bleven ze op een kleine plek van ong. 2 meter tegen elkaar geperst rondjes draaien.

Ana
Rudi
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 53
Joined: 12 Dec 2015, 21:22
Location: Eemsmond [ Uithuizen ]

Re: Slobeenden foerageren groepsgewijs in een cirkel

Post by Rudi »

Mijn waarneming was op 9 september 2016 in Ruidhorn op de zeer vroege morgen, rond het licht worden. De dag ervoor was hier een witoogeend gezien. Dus ging ik er vroeg heen, door het halfduister kon ik de witoogeend niet vinden. Maar ik zag dus wel 2 of 3 groepjes slobeenden zoals op de foto van Ana.
Bedankt voor de foto Ana, want ik begon te twijfelen, of ik dit wel had gezien, vanwege de zeldzaamheid zoals gemeld.

Vandaag nog 16 grote zilverreigers gezien, ook op een kluitje, ook schaars en onverwacht!
37.500 waarnemingen
643 (alle-) soorten
215 vogelsoorten

Vriendelijke groet,
Rudi Wortelboer.
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: Slobeenden foerageren groepsgewijs in een cirkel

Post by anaburen »

Kijk, Vroege Vogels besteedt aandacht aan dit fenomeen:
http://vroegevogels.vara.nl/nieuws/de-s ... iet-alleen
met erg duidelijk filmpje.

Ana
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 55 guests