Vogel van het Jaar 2010

Discussie over de Vereniging!

Moderator: hdelange

User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: Vogel van het Jaar 2010

Post by Aart »

Ik ben het eigenlijk wel met Marinus eens. Blauwborst is wel een leuke soort en het zou mooi zijn om te weten of de soort nog steeds toeneemt.
Maar, bij het laatste Atlasproject (2000) bleken er minstens 700-800 paar in de provincie een territorium te hebben. Zonder integrale tellingen uit te voeren komen we nooit te weten of de soort nog steeds vooruit gaat in aantal.
Bovendien is Blauwborst voor beginners niet echt een makkelijke soort. Vaak zit ie stiekem zachtjes te zingen en komt dan nauwelijks boven andere vogels uit.
Ik denk dat we van Zomertortel aan hebben kunnen tonen dat de soort nagenoeg uitgestorven is in Groningen. Helaas! (verslag volgt).
Patrijs is net zo'n soort. Bijna uitgestorven, maar redelijk goed te herkennen (denk om jonge fazanten!) en leent zich goed voor een vogel-van-het-jaarsoort.
Ik ga om; een blauwborststem eraf en een patrijs erbij.

Aart
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Vogel van het Jaar 2010

Post by arenaria »

Was het niet het Korhoen dat al geteld wordende zijn laatste adem uitblies (ergens bij Fochteloo, dacht ik)?

Bij de redenering 'als we maar goed tellen, zal het misschien beter gaan met de soort' kan een enorm vraagteken worden gezet.

Groet,

Jan Allex de Roos
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Re: Vogel van het Jaar 2010

Post by hdelange »

even weer een tussenstand met wat wijzigingen:

Patrijs: 8 Arjo, Theo, Emo, Rik, Alco, Aart, Han, Marinus
Blauwborst: 6 Guido, Aart, Gijs, Fred, Ana, Bernadette, Jan Allex
Roodborsttapuit: 1 Marnix
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Vogel van het Jaar 2010

Post by arenaria »

Ik protesteer tegen bovenstaande! Waarom mag Aart twee keer stemmen???


Jan Allex
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Re: Vogel van het Jaar 2010

Post by hdelange »

sorry, zijn naam vergeten weg te halen, het aantal klopte wel.

zo dan:

Patrijs: 8 Arjo, Theo, Emo, Rik, Alco, Aart, Han, Marinus
Blauwborst: 6 Guido, Gijs, Fred, Ana, Bernadette, Jan Allex
Roodborsttapuit: 1 Marnix
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Vogel van het Jaar 2010

Post by arenaria »

Ah, ik snap het, ben nou eenmaal niet zo'n teller.

Jan Allex
User avatar
marnixjonker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 191
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Zuidbroek (Gn)
Contact:

Re: Vogel van het Jaar 2010

Post by marnixjonker »

En dan nu een gewetensvraag: Hoeveel van de gestemde mensen zijn daadwerkelijk lid van Avifauna?
User avatar
Meint&MariaWoortman
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 42
Joined: 10 Nov 2008, 18:18
Contact:

Re: Vogel van het Jaar 2010

Post by Meint&MariaWoortman »

Hallo allemaal.
Met veel belangstelling alles gelezen.
Ben er voor om de blauwborst te kiezen als vogel van het jaar 2010

Groet
Meint
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Re: Vogel van het Jaar 2010

Post by hdelange »

Voor zover ik weet, hebben we er nooit een lidmaatschap aan verbonden om mee te doen Marnix.

Maar de meesten zijn wel lid hoor, dus dit is geen enkel probleem.

Het leuke is dat het zelfs vaak wel leden oplevert, door ze ergens in te betrekken. :)

Stand:
Patrijs: 8 Arjo, Theo, Emo, Rik, Alco, Aart, Han, Marinus
Blauwborst: 7 Guido, Gijs, Fred, Ana, Bernadette, Jan Allex, Meint
Roodborsttapuit: 1 Marnix

groeten,

Henk
User avatar
marten
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 9
Joined: 25 Feb 2009, 09:48

Re: Vogel van het Jaar 2010

Post by marten »

Hallo allemaal,
ik ben geen lid (nog niet) van Avifauna maar volg deze site wel al een tijdje.
Nu blijkt dat ik ook mag stemmen :D wil ik graag mijn stem uitbrengen op de patrijs.
De patrijs heb ik het afgelopen jaar 2 keer waargenomen en ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel er hier echt zitten.

groet

Marten Drenth
jantina
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 4
Joined: 21 May 2009, 08:30

Re: Vogel van het Jaar 2010

Post by jantina »

Bert en Jantina gaan voor de Blauwborst.
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Vogel van het Jaar 2010

Post by meeuwiss »

Zo oud als onze vereniging al is, zo vaak is al geprobeerd om leden te porren voor nieuwe telprojecten. Ook in de jaren 70 waren sommige soorten hot en werd geprobeerd zoveel mogelijk leden aan het tellen te krijgen.
Er is na 40 jaar nog niets veranderd wat dat betreft en dit jaar zijn alle ogen gericht op de akkervogels, in het bijzonder de Patrijs. Kan me voorstellen dat je zoveel mogelijk mensen aan het werk wil hebben, maar het zou wel leuk en sociaal zijn als alle leden mee konden doen. Als je het geluk hebt dat er toevallig patrijzen in je achtertuin zitten is dat natuurlijk mooi meegenomen, maar die kan je altijd doorgeven aan de WAD.
Het voorkomen van de Blauwborst is niet zo vanzelfsprekend, volgens Sovon-verslagen vanaf 2005 is de stand in alle Natura2000-gebieden aan het teruglopen. Niet zo verwonderlijk na de droge voorjaren en de plantensuccessie in de natuurontwikkelingebieden.
In de vroege ochtend en late avond is de Blauwborst zeer goed te horen en overstijgt alle zangertjes wat geluidsvolume betreft.
Op een milieuvriendelijke manier, al fietsend, heb ik eens op een warme lente-avond 24 zingende mannetjes geteld langs het fietspad Meerwijck-Waterhuizen-Haren.
Voor deze soort heb je geen auto nodig!
Groeten
Guido
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Vogel van het Jaar 2010

Post by arenaria »

Vanmorgen tussen 9.30 en 13.30 op de fiets en met de auto een tocht gemaakt langs de Noordkust, van Noordpolderzijl tot en met de kwelderhoek van de Lauwersmeer (daar bij de eendenkooi). We hebben zo noordelijk mogelijk gereden.
Rustig aan gedaan, ook veel gekuierd en vooral op veelbelovende plekken flink rondgekijkerd.
Drie Tjiftjaffen in één braambos vond ik de opmerkelijkste waarneming.

Patrijzen, zegt u? Nee, geen enkele.

Jan Allex
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Vogel van het Jaar 2010

Post by meeuwiss »

Hoi Jan Allex,
Het had me verbaasd als je 1 Patrijs had aangetroffen op de akkers langs de kust. Ik verwacht ze sowieso niet in de graslanden op klei en veen en niet op de akkers op klei met intensieve landbouw, gepaard met uitbundig pesticidengebruik. Dus de Waddenkust, het Hogeland en Westerkwartier vallen wat mij betreft af. Er zit nog een kleine restpopulatie in de Eemshaven en Lauwersmeer.
Voor zover ik weet worden Patrijzen niet bijgevoerd in de winter, omdat ze voorlopig buiten de jachtwet vallen. Dus op voerplekken zijn ze ook niet te vinden. Franse en Belgische jagers voeren de Patrijzen wel in de winter, maar ondanks dat gaat ook daar de stand achteruit, mede door de jacht.
Om patrijzen te zien in Groningen moet je toch naar de zandgronden.
Guido
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Vogel van het Jaar 2010

Post by arenaria »

Hoi Guido,

je hebt ten dele zeker gelijk. Echter, er zijn daar aan de Noordkust echt diverse plekken die, klei of geen klei, geschikt zouden zijn voor Patrijs. En waar is die restpopulatie dan? En kennelijk zaten ze er vroeger wel?

Ten tweede, en je hebt nog steeds gelijk met dat zand hoor, is mijn punt natuurlijk, in het kader van de hele, lange discussie hierboven, dat er in heel grote delen van de provincie geen Patrijs te bekennen valt en dat dat dus betekent dat er (na Spotvogel en Zomertortel) door de meeste mensen/leden weer helemaal niets te melden zal zijn, wat het gebeuren Vogel van het Jaar er niet populairder op zal maken etc.

Jan Allex
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 35 guests