Schending luchtruim Natura 2000 gebied door luchtballon

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

Schending luchtruim Natura 2000 gebied door luchtballon

Berichtdoor jhvenema » 18 apr 2017, 16:21

Zondagavond 9 april jl. rond 20 uur, een van de eerste mooie bijna windstille avonden, was het alweer zover: een luchtballon (GreetZZ) scheerde op volgens mij nog geen 150m hoogte over de Zuidlaardermeerpolders hetgeen een gigantische verstoring tot gevolg had.
Ook de broedende Zeearenden zullen raar opgekeken hebben want de ballon ging precies over dit deel van de polder en vervolgens NO-waarts en daarmee het gehele vogelrijke natte deel passerend. De ballon landde aan de andere kant van het Winschoterdiep.
Ik heb inmiddels aangifte gedaan bij de politie Haren. Hoop dat we er nu klaar mee zijn voor de rest van dit luchtballon seizoen.
verkleinde luchtballon boven Natura 2000 gebied ZLM polders.jpg
verkleinde luchtballon boven Natura 2000 gebied ZLM polders.jpg (20.96 KiB) 303 keer bekeken

Jan Henk
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar

Re: Schending luchtruim Natura 2000 gebied door luchtballon

Berichtdoor Rudi » 27 apr 2017, 07:22

Gisteren zag ik boven de Emmapolderkwelders, wad, Natura 2000, een man die daar vloog met een op afstandbedienbaar knalrood zweefvliegtuigje met een spanwijdte van ca 2,5 mtr! Toen ik kwam aanrijden viel het me op dat heel Ruidhorn vol zat met vogels, veel meer dan normaal. Even op de dijk gekeken, de gehele kwelder was totaal leeg, geen vogel aanwezig.
Had ik de politie moeten bellen?
31.500 waarnemingen
569 (alle-) soorten
201 vogelsoorten

Vriendelijke groet,
Rudi Wortelboer.
Rudi
Vogelaar
Vogelaar

Re: Schending luchtruim Natura 2000 gebied door luchtballon

Berichtdoor Rudi » 30 apr 2017, 14:42

Vandaag zag ik in Wolfsbarge een man en vrouw door het gebied banjeren, oa op de kleine plevier broedplek, met 2 hondjes, telescopen, lekker gezellig dagje uit, natuur consumenten, men gebruikt de natuur, midden in het broed seizoen. Verorberen van natuur.
Ik was natuurlijk woest van binnen en probeer dat dan te relativeren, ze kunnen het ook niet weten dat het niet mag want het staat niet aangegeven dat het niet mag, maar als je in de bebouwde kom 180 rijdt, kun je ook zeggen, het stond niet aangegeven. Gezond verstand gebruiken. Ik heb fotoos van ze gemaakt, maar weet niet hoe ze te plaatsen en wettelijk mag dat dan weer niet, ik zou beter een prijs kunnen uitloven aan de overtreders, ik heb nog een gesigneerd boek liggen, Vogels in Groningen, onder het mom wie kent deze mensen, vogelspotters van de dag of zoiets.
Op waarneming kan ik de verstoringen niet melden, verstoring door vogelaars bestaat daar niet en misschien is dat ook maar beter zo.
Toen ze me zagen met mijn telescoop op hun gericht, verlieten ze het gebied.
Wat 'n boudel.
31.500 waarnemingen
569 (alle-) soorten
201 vogelsoorten

Vriendelijke groet,
Rudi Wortelboer.
Rudi
Vogelaar
Vogelaar

Keer terug naar Natuurbeheer