Verrekijkers

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
PdeVrieze
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 10
Joined: 24 Nov 2002, 00:00

Verrekijkers

Post by PdeVrieze »

Ik ben opzoek naar een nieuwe kijker alleen er zijn er zoveel dus heb ik er 2 uitgekozen waarvan ik dacht dat die wel goed waren. Maar welke is nou de beste????
Swarovski 10x42 WB-EL

Swarovski 10x50 WB-SLC

Of zijn er andere merken die beter/goedkoper/net zo goed zijn???

Alvast bedankt Peter de Vrieze
User avatar
GertJ
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 3
Joined: 10 Jan 2005, 00:00

Post by GertJ »

Beste Peter,
tja, vogelaars en verrekijkers,ieder zijn eigen stokpaardje.
Swarovski is zeker een goed merk, daar wil ik niets aan afdoen.
Maar ik heb een beetje het gevoel dat je voor de naam Swarovski ook betaald als je begrijpt wat ik bedoel.
Ik ben al tijden gelukkig met mijn Binolyt Tern 10x45, lagere prijsklasse dan de Swarovski, maar een fijne kijker.
Als je ooit in de buurt van Zeist komt kan ik je aanraden om bij de winkel van de Vogelbescherming langs te gaan. Prima service, veel keus en voor alle prijsklasses wat. Als je lid bent/wordt krijg je bovendien een leuke korting (10%)
User avatar
PdeVrieze
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 10
Joined: 24 Nov 2002, 00:00

Post by PdeVrieze »

Hallo Gert bedankt voor de tip ik zal een keer naar Zeist toe gaan.

Zijn er nog meer ervaringen/meningen over verrekijkers??
User avatar
Martijn Hammers

Post by Martijn Hammers »

Vogelbescherming is over het algemeen heel erg duur en zelfs mét "ledenkorting" vaak nog duurder dan andere zaken. Ik zou even een kijkje nemen bij Hes van Zweeden in Arnhem www.hesvanzweeden.nl

mvg, Martijn
Last edited by Martijn Hammers on 26 Jan 2005, 18:19, edited 1 time in total.
User avatar
ArjenDrost
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 35
Joined: 18 Nov 2004, 00:00
Location: Haren
Contact:

Post by ArjenDrost »

Maar kijken bij de vogelbeschermingswinkel kan inderdaad geen kwaad. Je hebt er een mooie tuin om verschillende kijkers te testen.
User avatar
PdeVrieze
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 10
Joined: 24 Nov 2002, 00:00

Re: verrekijker

Post by PdeVrieze »

Ik hoor nu veel over de winkel van de Vogelbescherming in Zeist maar ik was meer benieuwd wat jullie eigen ervaringen waren, want als vogelaar weet je dat van je eigen verrekijker het best.
grt Peter
User avatar
Rudy
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 42
Joined: 02 Jan 2005, 00:00
Contact:

Post by Rudy »

Hoi Peter,

In november 1987 kocht ik een Zeiss 10x40 en die draag ik nu nog, na 17 jaar intensief gebruik (inclusief veel zeetrektellen). In die tijd heb ik alleen de twee oculair-rubbers laten vervangen. Daarvoor had ik al drie 'goedkope' verrekijkers versleten.

Groet, Rudy Offereins
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

verrekijker

Post by meeuwiss »

Hallo Peter,
Zoveel vogelaars, zovele kijkers...
Zelf heb ik geen ervaring met Swarovski. Ik heb een aantal jaren geleden een Leica 10x42BA gekocht. Deze kijker was toen in de aanbieding bij Steenmeyer in Groningen. Zij hebben nog steeds kijkers en telescopen in de vitrine. Het is een zware kijker om de nek, maar ik vind dat geen bezwaar. De kijker vergroot sterk bij 10x, heeft een grote oculairdiameter en is ook op zeer korte afstand nog scherp te stellen. Handig bij kleine zangvogels!! Zowel bij stortbuien als bij mist nooit enige last gehad van vocht! De gasgevulde kijker is gegarandeerd waterdicht! Ook gezien de prijs was dit voor mij een reden een Leica te kopen.
Nadelen zijn de onhandige kijkertas en regenkap en het feit dat de rubber oculairringen op de lange duur vrijwel muurvast gaan zitten. Zo is er altijd wat, ook met een topklasse-kijker, maar ik ben er heel tevreden mee.
Kijk ook eens op de website van de Vogelwerkgroep Twente en bekijk de kijkertests van de diverse topmerken van Jan Meijerink. De geteste kijkers komen van fotozaak van Heek in Wierden en deze geeft vogelaars een ferme korting!
Je woont hier in de buurt, kom anders even kijken.
Groeten Guido Meeuwissen
User avatar
PdeVrieze
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 10
Joined: 24 Nov 2002, 00:00

Re: verrekijker

Post by PdeVrieze »

Ik ga van de week is kijken bij Steenmeyer in Groningen en fotozaak van Heek in Wierden. Ook heb ik de site bezocht van vwg twente/testrapporten en daardoor ben ik weer wat wijzer geworden.
Grt. Peter.
User avatar
JohnHinrichs
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 8
Joined: 06 Jan 2003, 00:00

Verrekijkers

Post by JohnHinrichs »

Hoi Peter,

Ik heb een swarovski 8x30 WB SLC en mijn vriendin een leica trinovid 8x32, dus ik kan in elk geval tussen beide merken vergelijken. Ze zijn allebij erg goed, alleen geeft de swarovski iets meer kleur. Voordeel leica is zijn korte scherpstel afstand. In verband met gewicht (scheelt bijna de helft in vgl met zelfde x40 of x50 kijker) bewust gekozen voor een compacte kijker. Alleen nadeel als het schemerig wordt in verband met lichtsterkte. Behalve Hes van Zweden is een ander goedkoop adres foto Konijnenberg in Ommen (zie www.geengeld.nl). Pentax heeft ook een paar heel goede drukwaterdichte modellen op de markt gebracht. veel succes met je keus!

Groeten John Hinrichs
User avatar
Cuno

Nikon

Post by Cuno »

Hoi Peter,

Heb buitengewoon lang zitten speuren naar een nieuwe kijker en de keuze was bijzonder lastig. Een goede internetsite Better view desired gaf echter mij veel goede informatie. In deze site wordt goed uiteengezet wat voor- en nadelen zijn van topkijkers. De grote strijd gaat bij deze site tussen de Nikon Venturer en de Swarovski. Volgens hun is de Nikon echter de beste kijker op aarde, uiteraard een subjectieve keuze. Ik heb vervolgens forums gelezen waar gebruikers hun enthousiasme niet onder stoelen of banken steken.
Ben derhalve uiteindelijk gevallen voor de Nikon en wel de Venturer 8x32 (super in verband met zijn compactheid). Het is niet alleen een topkijker, het voordeel van deze kijker is dat deze in de VS voor zeer weinig geld te koop wordt aangeboden ($600,- !!!!!!!!). Tesamen met een huidige superkoers van de dollar is deze kijker dus spotgoedkoop. Ik heb de kijker op internet besteld en binnen enkele weken had ik de kijker binnen (heb er zelf 750 euro voor betaald incl. invoerbelasting). Ten opzichte van de Europese kijkers kun je geen betere deal krijgen.

Het beeld is magistraal. Heb al door verscheidene kijkers gekeken (Leica, Swarovski, Zeiss) en de Nikon Venturer doet absoluut niet onder maar is dus wel substantieel goedkoper. Kortom je bent een dief van je eigen portemonnai als je niet kiest voor de Nikon.

Overigens de Venturer kent ook een 10x32 en een 10x42. De 10x32 is qua prijs vergelijkbaar met de 8x32. De 10x42 is iets duurder.

Succes met het maken van je keuze.

groeten Cuno
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 43 guests