Huismus verzamelt nestmateriaal, normaal?

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
zwaluw23
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 98
Joined: 02 Jun 2007, 23:00

Huismus verzamelt nestmateriaal, normaal?

Post by zwaluw23 »

Best lezers, is het normaal dat om deze tijd van het jaar ( herfst) er Huismussen bezig zijn nestmateriaal te zoeken en ermee onder de dakpannen verdwijnen?
Op internet gezocht, maar geen antwoord gevonden.
Hebben wij een strenge winter te goed, of zijn ze een beetje boel in de war?
Wie heeft voor mij het antwoord op mijn vraag?

Vr. groet,

Gerda.
IMG_0996 Huismus 31-10-2009 Lageland.jpg
IMG_0996 Huismus 31-10-2009 Lageland.jpg (122.41 KiB) Viewed 13319 times
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: Huismus verzamelt nestmateriaal, normaal?

Post by Aart »

Ha,

Volgens mij is het wel bekend van Huismussen dat die het hele jaar door broeden. Ik zag enige tijd terug in mijn huismusrijke wijk nog een paar vogels bij een nestplaats zitten zingen.
Of een winters legsels erg succesvol zal zijn betwijfel ik echter. Misschien dat huismussenexpert Rene dat weet.

Groeten, Aart
User avatar
Edje
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 10
Joined: 11 May 2006, 23:00

Re: Huismus verzamelt nestmateriaal, normaal?

Post by Edje »

De ringmussen bij mij in de tuin zijn ook altijd in de herfst bezig om nestmateriaal in de nestkasten te slepen. Vooral veel veren. Aangezien ze tegen de schemering allemaal in de nestkasten verdwijnen om te slapen, vermoed ik dat ze lekkere warme slaapnesten maken voor de koude winterdagen.
User avatar
reneoosterhuis
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 101
Joined: 25 Nov 2002, 00:00

Re: Huismus verzamelt nestmateriaal, normaal?

Post by reneoosterhuis »

Hoi allemaal,

Zo ver ik het nu kan zien aan de hand van "mijn" gekleurringde huismussen, broedden die allemaal 2 mogelijk 3 maal. Dit begint in maart april en gaat door tot eind augustus. Daarna gaan ze allemaal in de rui en broeden ze volgens mij niet meer voor maart het jaar erop. Broeden in herfst en winter heb ik nog niet vastgesteld. Ik heb geen enkele vrouw met broedvlek gevangen na eind augustus. Ook heb ik vanaf september geen pas uitgevlogen jongen meer gezien.

In de herfst als de rui achter de rug is en huismussen een geheel nieuw verenpak hebben gaan de vogels die dit jaar geboren zijn opzoek naar een parter en een territorium. Dit is momenteel volop aan de gang. Bij onze overburen zit een paartje die beide dit jaar geboren zijn en nu een territrium veroverd hebben en druk bezig zijn een nest te maken. Ik denk dat veel vogels die nu met nestmateriaal slepen vogels zijn die in hun pas veroverde territorium een nest bouwen. Dit kunnen jonge vogels zijn of oudere waarvan een partner is verdwenen.

Of het nest alvast voor volgend jaar is of wordt gemaakt om lekker warm te slapen weet ik niet. Ze slapen er in iedergeval deels wel in maar ook niet allemaal, vele slapen in dichte groenblijvende struiken.

Helaas voor de schaatsliefhebbers is het geen voorbode voor een strenge winter want ik heb het mussen ook zien doen in de winter van 2007/2008 die als extreem zacht de boeken in is gegaan.

Rene
User avatar
zwaluw23
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 98
Joined: 02 Jun 2007, 23:00

Re: Huismus verzamelt nestmateriaal, normaal?

Post by zwaluw23 »

Weer niet zeker van een elfstedentocht?, jammer nou.

Dank je Rene, Edje en Aart voor jullie commentaar op mijn vraag, het valt me wel op dat de mussen die met nestmateriaal in de weer zijn, strootjes, grassen en veren, tot nu toe alleen maar vrouwtjes zijn, terwijl in het voorjaar ook de mannen aan het verzamelen zijn.
Heeft iemand van jullie ook de mannelijke mussen dit zien doen en de herfst?

Vr. groet.

Gerda.
witteMus
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 6
Joined: 15 Jan 2010, 10:10

Re: Huismus verzamelt nestmateriaal, normaal?

Post by witteMus »

Hoi Gerda,

Heb zojuist jullie forum gevonden, en jouw vraag over huismussen.
Hopelijk lees je het nog.

Voor huismussen is het normaal dat ze het hele jaar door hun nest gebruiken.
Ze broeden niet het hele jaar door, maar de vrouwtjes-die-een-nest-hebben (aangeboden gekregen door een mannetje) overnachten er zomer en winter, en soms ook de mannetjes zelf.
In het najaar maken de huismussen hun nesten weer netjes, maar ik zie ze hier zelfs nu al weer (januari) met veertjes rommelen.

Vorig jaar heb ik het een en ander op video gezet, en op een van die filmpjes, ook in november net als jouw foto, kun je een mannetje met veertje zien rommelen, een vrouwtje idem, en een vrouwtje dat doelgericht met een pluk droog gras aan komt zetten en weer verdwijnt.
Omdat het nogal een lang filmpje is heb ik er (hier onder) bij gezet in welke minuut en seconde dat ongeveer gebeurd.

Een filmpje van 19 november 2009:
"HuismussenFeest op 19nov2009"
In 1:42 minuut zie je een mannetje met een veertje. Maar hij laat het vallen. Is dus niet erg "serieus bezig".
In 2:32 minuut pakt een vrouwtje het zelfde veertje op, maar laat het ook weer los.
In 2:42 minuut komt een vrouwtje met een snavel vol met droog gras midden in beeld staan, duidelijk minder random aan het "werk" dan de twee eerder genoemde huismussen. Die is haar nest aan het opschonen.

Leuk om te zien, toch ?


Met vriendelijke groet,


Liset Karman
Last edited by witteMus on 15 Jan 2010, 11:47, edited 4 times in total.
Goed bijgehouden blog over de kolonie huismussen op en rond het erf van Stichting Witte Mus is te lezen op [url]http://wittemus.natuurlog.nl[/url].
Korte filmpjes over dezelfde kolonie huismussen kun je zien op [url]http://www.youtube.com/user/stichtingWitteMus[/url]
User avatar
zwaluw23
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 98
Joined: 02 Jun 2007, 23:00

Re: Huismus verzamelt nestmateriaal, normaal?

Post by zwaluw23 »

Ja hoor ik heb het gelezen en gezien, nieuwe berichten voor het forum worden altijd automatisch gemeld.
Leuk filmpje, ik zag ook later dat de mannen- mussen op dezelfde manier met nestmateriaal bezig zijn, maar het weer laten vallen, de vrouwen namen het mee naar hun nesten onder de pannen.
Jij noemt je witte Mus waarom? ook witte Mussen in de tuin?. Een paar jaar geleden heb ik twee leucistische jonge Huismussen bij huis gehad, hier geboren onde de pannen, zie de foto's in de Galerij van Avifauna Groningen (Gerda Frijling Huismus).
Een goede prooi voor rovers die lichte kleur bleek wel, binnen zes weken waren ze er niet meer.
Wij hebben een grote vaste kolonie Huismussen bij huis, voer genoeg (eenden, kippen) weggevlogen naar een ander adres?, nee dat geloof ik niet, wij wonen midden in het land zonder dichtbijzijnde buren.
Jammer, daarna een enkele leucistische Mus gezien (met een paar witte veertjes).

Dank voor je reaktie, leuk!

Groetjes,
Gerda.
witteMus
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 6
Joined: 15 Jan 2010, 10:10

Re: Huismus verzamelt nestmateriaal, normaal?

Post by witteMus »

Hallo Gerda,

We hebben hier inderdaad een witte mus gehad, ook leucistisch.
In 2005 hier geboren. Alleen maar slechte kwaliteit foto's van kunnen maken :mrgreen:
Maar in 2008 nog wel een filmpje. Ook op youTube gezet.
(Voor de liefhebbers: Een 3 jaar oude witte mus in noord holland, Andijk, 2008 )
De witte mus woonde niet bij ons; was uitgezwermd naar elders, waarschijnlijk omdat het hier te vol was geworden, maar kwam wel dagelijks eten. Tot we hem of haar in 2009 niet meer zagen komen.

Waarschijnlijk hield deze witte mus het zo lang vol omdat hier een hele dichte dekking is voor de mussen.
Aan de pogingen van de sperwers zal het in ieder geval niet gelegen hebben want die hebben hier al jaren hun jacht territorium en jagen in de herfst ook gezamelijk (jong-van-dat-jaar met moeder).

Op dit moment is er een mannetje huismus met heel symetrisch wat witte veren; aan staart en aan vleugels.
Die zie je pas als hij opvliegt en vleugels en staartveren spreidt. Mooi gezicht :-)

Wat de nesten betreft nog dit;
heel recent hoorde ik dat de nesten van huismussen sinds 2009 het hele jaar door beschermd zijn/worden/horen te zijn. Volgens de Flora en Fauna wet van LNV.
aangepaste lijst van vogelnesten die het hele jaar rond beschermd zijn, van LNV.
Net als nesten van gierzwaluwen onder anderen.


Met vriendelijke groet,


Liset Karman
Goed bijgehouden blog over de kolonie huismussen op en rond het erf van Stichting Witte Mus is te lezen op [url]http://wittemus.natuurlog.nl[/url].
Korte filmpjes over dezelfde kolonie huismussen kun je zien op [url]http://www.youtube.com/user/stichtingWitteMus[/url]
User avatar
zwaluw23
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 98
Joined: 02 Jun 2007, 23:00

Re: Huismus verzamelt nestmateriaal, normaal?

Post by zwaluw23 »

Liset, hij of zij lijkt me wel erg wit op het filmpje, is het geen Albino?, kon je de oogkleur ook zien?, die moeten dan rood zijn mocht het een Albino Mus zijn.

Groetjes,

Gerda.
witteMus
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 6
Joined: 15 Jan 2010, 10:10

Re: Huismus verzamelt nestmateriaal, normaal?

Post by witteMus »

Hallo Gerda,

Hij of zij had zwartbruine oogjes en ook enkele heel lichtbruine veren op de rug.
Jij hebt overigens hele goed foto's kunnen maken van de witte mussen.

Hoeveel broedende paartjes denk je dat er bij jou in 2009 waren ?
Niet om een wedstrijdje te doen :wink:
Zie PM.

Met vriendelijke groet,

Liset Karman
Goed bijgehouden blog over de kolonie huismussen op en rond het erf van Stichting Witte Mus is te lezen op [url]http://wittemus.natuurlog.nl[/url].
Korte filmpjes over dezelfde kolonie huismussen kun je zien op [url]http://www.youtube.com/user/stichtingWitteMus[/url]
User avatar
zwaluw23
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 98
Joined: 02 Jun 2007, 23:00

Re: Huismus verzamelt nestmateriaal, normaal?

Post by zwaluw23 »

Hoi Liset, dan was het inderdaad een Leucistische Huismus, om jouw vraag te beantwoorden van hoeveel broedende paartjes Huismussen wij hier hebben, tjsa ze zitten onders ons hele dak, moeilijk te schatten, als ik 70 zeg lijkt me dat niet te veel denk ik.

Groetjes,
Gerda.
witteMus
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 6
Joined: 15 Jan 2010, 10:10

Re: Huismus verzamelt nestmateriaal, normaal?

Post by witteMus »

Hallo Gerda,

Dat is een hele mooie populatie 8)
Zoiets leeft hier ook.

Heb je iets met huismussen, of niet bijzonder ?

Met vriendelijke groet,


Liset Karman
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 51 guests