herkenning Raaf ?

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
draaisma
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 62
Joined: 01 May 2002, 23:00
Location: Groningen

herkenning Raaf ?

Post by draaisma »

Af en toe lees ik dat overvliegende raven worden waargenomen boven Groningen / Hoogkerk. Waar worden ze op gedetermineerd? Geluid?
<BR>
<BR>Gert Draaisma
<BR>
One day I'll fly away
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

herkenning Raaf ?

Post by meeuwiss »

Beste Gert,
<BR>Zelf heb ik ook een waarneming van een RAAF geplaatst op de website. Deze raaf kwam luid roepend vanuit het Noorden aanzweven en zweefde een tijdlang- op de thermiek - boven het Noordlaaarderbos. Hoewel ik de raaf goed kon herkennen aan zijn wigvormige staart en grootte (groter dan buizerd) hoorde ik direct aan zijn rauwe, lage roep dat ik met een raaf te maken had en niet met een zwarte kraai. De raaf liet 2 soorten roepen horen. Vooral in Polen heb ik deze soort goed leren kennen. Bij sterke thermiek gaan roeken en zwarte kraaien ook zweven, dus pas op!
<BR>Groetjes Guido Meeuwissen.
User avatar
martin
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 21
Joined: 05 Jan 2003, 00:00

herkenning Raaf ?

Post by martin »

Overvliegend is de wigvormige staart inderdaad een goed hulpmiddel. Let ook op de ´geknikte´ stand van de vleugels (zie vogelgids). De grootte is in de lucht, zonder referentiepunten tenminste, niet goed in te schatten. Op de grond is dat heel anders. Vorige week heb ik in Spanje enkele exemplaren vlakbij op een akker gezien. Ze zijn werkelijk groot en ook tamelijk lomp in hun bewegingen (vergeleken bij andere kraaiachtingen).
<BR>
<BR>Martin Haan
User avatar
DusanB
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 18 Nov 2002, 00:00
Location: Quito, Ecuador
Contact:

herkenning Raaf ?

Post by DusanB »

Ik ga er vanuit dat de overvliegende vogels op basis van geluid gedetermineerd worden. Bij een hoog overvliegende vogel is de grootte moeilijk in te schatten als je geen referentiepunten hebt. Een wigvormige staart is meestal niet voldoende voor een juiste determinatie. Roeken hebben namelijk ook een wigvormige staart.
<BR>
<BR>Een zwijgzame overvliegende of zwevende vogel kun je het best herkennen aan de proporties. De lange staart is even lang als de uitgestrekte kop. Dit komt door de forse nek en zware snavel. Bij een Roek is de staart langer dan de uitgestrekte kop. De staart van een Raaf is meer wigvormig dan die van een Roek en vormt natuurlijk ook een kenmerk.
<BR>
<BR>De vogel van vorige winter in de Eemshaven heeft mijn broer gevonden op basis van geluid. Dit blijft het beste kenmerk want de roep is karakteristiek en bovendien bespaart het je uren turen in de lucht. Foto´s van dit forse beest kun je vinden in de gallerij.
<BR>
<BR>
Dusan Brinkhuizen
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 56 guests