Twintig boomvalken op een kluitje

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
rdevries
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 75
Joined: 07 Dec 2002, 00:00
Location: Groningen

Twintig boomvalken op een kluitje

Post by rdevries »

Vrijdagmiddag 16 mei, even na 15.00 uur, stak ik fietsend het Fochteloëveen over, waarbij ik aangenaam verrast werd door een paartje boomvalken. De zon scheen, de libellen waren goed los en de valkjes niet minder. Kijker gepakt, en in het beeld verschenen meer boomvalken. Links rechts, voor, achter, het stikte ervan. Voorzichtige schatting, niet al te overdreven: een stuk of 20. Opmerkelijk? Ik dacht het. Verder fietsend kwam ik nog een paar vogelaars tegen, onder wie enkelen vermetele pogingen deden de valken in een telescoop te vangen. Ik nam dat voor kennisgeving aan, maar checkte maandag toch even de waarnemingen op de Lauwersmeer-website. Immers, wanneer is een persoonlijke indruk ook objectief opmerkelijk? Als anderen dat ook vinden. En inderdaad, meldingen. Echter niet van grote aantallen boomvalken. Wel van een paar roodpootvalken. Ook niet mis natuurlijk, maar de vraag knaagt wel: heb ik iets bijzonders waargenomen, of was dat pas het geval geweest als ik de moeite had genomen die roodpootvalkjes er tussenuit te halen?
<BR>O ja, de volgende dag, zaterdag om een uur of 11.00, nog even snel rondgekeken of ze er nog zaten. Resultaat: geen boomvalk te bekennen.
<BR>
<BR>Renze de Vries
<BR>
User avatar
chatman
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 59
Joined: 22 Oct 2002, 23:00
Location: Vries
Contact:

Twintig boomvalken op een kluitje

Post by chatman »

Hallo Renze,
<BR>
<BR>Dit lijkt me toch wel bijzonder, ik ben al blij als ik een boomvalk zie en dan zie jij er opeens een stuk of 20!
<BR>
<BR>mvg, Jos de Vries (geen familie)
User avatar
DusanB
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 18 Nov 2002, 00:00
Location: Quito, Ecuador
Contact:

Twintig boomvalken op een kluitje

Post by DusanB »

Beste Renze,
<BR>
<BR>Twintig adulte Boomvalken bijelkaar! Dat is erg bijzonder. Twee jaar terug had ik 8 verschillende vogels boven het Fochteloërveen. Een groot aantal: maar dit waren voornamelijk jonge vogels. Kan het zijn dat je dubbeltellingen gemaakt hebt?
<BR>
<BR>Dusan
User avatar
Wouter
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 67
Joined: 13 Jan 2003, 00:00

Twintig boomvalken op een kluitje

Post by Wouter »

Of toch (gedeeltelijk) Roodpootvalken? Juvenielen en vrouwtjes verschillen niet zo opvallend als adulte mannetjes van Boomvalk. Van de Roodpootvalk is bekend dat die wel in groepen jagen.
<BR>
<BR>Ik heb zelf in Zambia mid december 15 Roodpootjes (die overwinteren in Zuidelijk Afrika) samen zien jagen op zwermende termieten.
<BR>
<BR>Wouter Peters
User avatar
rdevries
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 75
Joined: 07 Dec 2002, 00:00
Location: Groningen

Twintig boomvalken op een kluitje

Post by rdevries »

Over het aantal, dat is een ruwe schatting, meer een indicatie dan een exact aantal. Maar meer dan 10 waren het er zeker. Het probleem met de telling was dat ze in een cirkel van 360 graden om me heen zaten, sommige dichtbij andere pas op ´kijkerafstand´ te pakken. Ik heb een poging gedaan om snel te tellen, me dan 90 graden te draaien en weer te tellen enzovoorts, maar ik raakte door de snelheid van de beestjes na een halve draai al helemaal - vergeef me de uitdrukking - tureluurs. Ik kon er totaal niet zeker van zijn dat ik geen dubbeltellingen verrichtte. Had ik 3 man met kijker bij de hand gehad, ik had ze paarsgewijs rug aan rug gezet en gelijktijdig aantallen laten roepen, maar helaas...
<BR>De kans dat er roodpootvalken tussen zaten lijkt me reëel, maar ik was te zeer verrast om daaraan zelfs maar te denken. Een gemiste kans dus, volgende keer beter. De roodpootmeldingen op ´Lauwersmeer´ spreken echter van hooguit 2 exemplaren, en het kan nauwelijks anders of die waarnemers hebben ook het grote aantal boomvalken gezien.
<BR>Vraag blijft wat hier aan de hand was. Doortrekkers die elkaar troffen om te fourageren? De lege luchten de volgende dag lijken daar op te wijzen. Maar halverwege mei nog? En komt zulk gedrag meer voor?
<BR>
<BR>Renze
User avatar
Wouter
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 67
Joined: 13 Jan 2003, 00:00

Twintig boomvalken op een kluitje

Post by Wouter »

Roodpootmeldingen op ´Avifauna´ en ´Lauwersmeer´ zijn wel wat omvangrijker dan wat jij noemt:
<BR>
<BR>15 mei: adult man en vrouw Fochteloerveen.
<BR>16 mei: 4 in Focteloerveen (incl. ad. man en vrouw),1 Groningen Zuid (>NO), 1 Eemshaven O boven zee (>NO), 4 Eemshaven O telpost (>NO).
<BR>17 mei: 3 Eemshaven O telpost (adult vrouw, onvolw. man en vrouw)
<BR>18 mei: 4 Groningen.
<BR>
<BR>Helaas is niet vaak niet aangegeven of het om volwassen dan wel onvolwassen vogels ging. Onvolwassen vogels hebben echter nog niet de nestdrang van volwassene, en die neigen meer tot rondtrekken. Sommige nemen zelfs niet eens de moeite om na overwintering van zuidelijk Afrika helemaal naar Europa terug te vliegen. Waarom zouden ze ook als ze toch nog niet hoeven te zorgen voor nageslacht!
<BR>
<BR>Je had het over veel vliegende libellen boven het veen. Dit zal uiteraard predatoren aangetrokken hebben. De in de buurt nestelende Boomvalken (over het algemeen erg territoriaal) zullen er zeker van hebben geprofiteerd, maar langstrekkende groepjes Roodpootjes (zeker wanneer ze niet broeden erg ´gezellig´) zullen ook zeker een ´graantje´ mee hebben gepikt. Bovenstaand lijstje waarnemingen toont aan dat er een niet onaanzienlijk aantal Roodpootjes in de buurt was rond de zestiende mei!
<BR>
<BR>Wouter Peters
User avatar
hansl
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 62
Joined: 24 May 2006, 23:00

Twintig boomvalken op een kluitje

Post by hansl »

Hallo,
<BR>
<BR>Doortrek van Boomvalken in deze tijd is redelijk gewoon. Roodpootvalken komen alleen hier in groepen met sterke oostenwind net zoals in 1992 het geval was.
<BR>Hier in Limburg kom ik ook groepjes tot 8 exemplaren tegen in veel kleinere gebieden als het Fochtelooerveen.
<BR>Leuke waarnemingen maar niet echt vreemd.
<BR>
<BR>Groetjes, Justin
User avatar
Guest

Twintig boomvalken op een kluitje

Post by Guest »

Op 30 april telling gedaan in de Engbertsdijksvenen, hier vlogen toen tussen de 20 en 30 Boomvalken. Ook 2 jaar geleden is een telling verricht en op 2 mei zijn toen zo´n 50 Boomvalken bij elkaar geteld.
<BR>Dus de aantallen waar jij over spreekt komt vaker voor, maar is toch zeker een leuke waarneming.
<BR>
<BR>met vr. groet
<BR>
<BR>Tom Kruissink
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Twintig boomvalken op een kluitje

Post by arenaria »

Vijftig Boomvalken op één plek? Moet kunnen. Tenslotte zaten er de hele winter hier in het water voor mijn deur wel tachtig Meerkoeten!
<BR>
<BR>
<BR>Jan Allex
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 49 guests