Arend bij Finsterwolde

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
Wouter
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 67
Joined: 13 Jan 2003, 00:00

Arend bij Finsterwolde

Post by Wouter »

Ik heb de foto's op de site van de Grauwe Kiekendief bekeken. Schreeuwarend en Steppenarend zijn in Zambia dan wel geen dagelijkse kost, maar zeldzaam zijn ze daar allerminst. Beide gaan er overwinteren en ik heb ze daar dan ook herhaaldelijk gezien.

Op twee van de vijf foto's is duidelijk te zien dat de vierde handpen wat langer is dan de pennen ernaast. Dit geeft de vleugels een wat afgerond aanzien. Dit zou pleiten voor Steppenarend. Bij Schreeuwarend is de vierde handpen niet zo lang, waardoor de vleugel een wat rechthoekiger aanzien heeft.

Ik heb de foto's voor commentaar gemaild aan een vogelvriend uit die streken. Zogauw ik antwoord heb kom ik hier op terug.

Wouter
User avatar
marnixjonker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 191
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Zuidbroek (Gn)
Contact:

Post by marnixjonker »

Hoi,

Als het een Steppearend was, dan zou het bij onvolwassen vogels altijd die diagonale witte band over de ondervleugel moeten hebben (mist ie, dus uitgesloten) en bij adult donkere vingertoppen en donkere toppen van de armpennen. Ook zouden de hand en armpennen tekening (lichte, grijzige bandering) moeten hebben en zou de buik donkerder moeten zijn (mist ie ook). Hierdom kan het volgens mij geen Steppearend zijn.

Dan blijven Schreeuw en Bastaard arend over.
De kleur is helaas moeilijk in te schatten, net als grootte van de vogel, hoewel ik wel het idee heb dat de vogel behoorlijk vors is. Wel duidelijk zijn de handpennen (7). Bij Bastaardarend moeten dit duidelijk 7 zijn, terwijl bij Schreeuw deze 7e verkort is. Verder heeft de vogel heel duidelijk één komma. Dit klopt voor Bastaard. Schreeuw zou 2 komma´s moeten hebben.

Al met al kom ik dus (voorzichtig!!) op Bastaardarend uit.

Groeten,
Marnix.
User avatar
marnixjonker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 191
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Zuidbroek (Gn)
Contact:

Post by marnixjonker »

Aanvullend,

Andrea Corso uit Italië schreef het volgende:

This Aquila sp. looks to me more a 3rd cy Greater Spotted Eagle- the new
feathers do not shows any obvious dark barring as would be in Steppe E. - the new feathers (that I assume to be at least 2nd generation type if not even 3rd) do not shows wide pale tip as in Steppe E.- the bill looks too small for Steppe E.;- the neck and head too short;- the wing trailing edge it's even and uniform, in such aged Steppe it would be much more ragghy, more tooth edged.

En Sjoerd Radstaak schreef gisteren op EBNNL:

Heeft iemand van u allen ooit nog wel eens goed de foto's bekeken van de
'Aquila-arend' van Finsterwolde? Ik heb er vandaag eens goed naar
gekeken en maakte er het onderstaande van. Heeft iemand toevoegingen
o.i.d. dan zie ik ze graag op dit medium verschijnen (is een optie hoor):

"Over de aquila-arend het volgende: Ik ben het met Justin (zijn reactie
op www.grauwekiekendief.nl) eens dat het hier om een Bastaardarend gaat. De vogel heeft namelijk geen donkere eindstaart en ook geen donkere vleugelachterrand wat Steppearend al snel uitsluit. Deze zou ook duidelijke grijze hand- en armpennen moeten hebben, wat amper tot niet te zien is op de foto. Steppearend zou ook een donkere buik moeten
hebben, wat ook niet duidelijk het geval en de vleugeltoppen zouden
zwart moeten zijn wat ook niet het geval is. Daarbij is de komma op de vleugel mij ietwat te prominent aanwezig voor Steppearend en is de jizz anders. Ook Schreeuwarend was al vrij snel uit te sluiten, want de vogel is daar ten eerste al veelste groot voor. Ten tweede zijn er te veel vingers namelijk 7 ipv van 6 - wat pleit voor Schreeuwarend) en heeft de vogel te lange en duidelijke vingers. Ook lijkt de kleur niet te kloppen voor Schreeuwarend, maar dat is lastig te zien (alhoewel lichtbruin toch wel moet opvallen). Snavel lijkt te groot, maar lastig kenmerk in vlucht uiteraard. Een ander kenmerk is wel dat de vogel slechts 1 komma laat zien, waar Schreeuwarend er 2 zou moeten hebben. Van andere Aquila-arenden lijkt sowieso geen sprake. Kortom een Bastaardarend lijkt de enige optie en dat is het ook wat mij betreft. De vogel heeft 1 komma en lange vingers (pleit voor Bastaard), maar men is in de war gebracht door de lichte ondervleugeldekveren. Het lijkt een wat lichtere Bastaardarend dan normaal en (lijkt me) een subadulte vogel. Kortom: een nagenoeg adulte Bastaardarend."
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

Op EBNNL lijkt de conclusie Schreeuwarend - dit na enig manipuleren met fotoshop - dubieus wellicht, maar het haalt de kenmerken van een kleed inderdaad wel naar voren.

Jan Allex
User avatar
Wouter
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 67
Joined: 13 Jan 2003, 00:00

Post by Wouter »

Ik heb antwoord gekregen van mijn vogelvriend van Zambia. Hij schrijft:

As for your eagle - make no mistake, these are extremely difficult
and I'm not too good on them (they don't call very often). At a
glance I would say it does look good for Steppe, particularly with
that long fourth primary, but I wouldn't take my word for it. I'll
send it on to Raptor expert Bill Clark and he's bound to have
something useful to say.


En een dag later:

Well, so much for my 4th primary. Here's what Bill said:

This is a classic Lesser Spotted Eagle.


Schreeuwarend dus...

Wouter Peters
User avatar
hansl
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 62
Joined: 24 May 2006, 23:00

Arend

Post by hansl »

Ook volgesn Dick Forsman is de arend van Finsterwolde een Schreeuwarend!
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 48 guests