spreeuwen in hoge coniferen

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
alcovanklinken
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 173
Joined: 14 Nov 2005, 00:00

spreeuwen in hoge coniferen

Post by alcovanklinken »

Eind september is het seizoen dat groepen spreeuwen bomen en struiken met bessen overvallen en leegeten. Ook in Haren schuimen zulke groepen rond. Maar wat doen ze in hoge coniferen? Spreeuwen eten geen naalden en ook de zaden van coniferen lijken mij geen geschikt spreeuwenvoer.
Toch zie ik regelmatig spreeuwen als een soort grote goudhaan door de takken (''bladeren'', hoe heet dat bij coniferen: naalden?) scharrelen. Ze doen dat langere tijd achtereen, waarbij ze geconcentreerd naar de coniferen''bladeren'' kijken en regelmatig iets lijken op te pikken. Mijn indruk is dat ze insecten of larven (rupsen?) opzoeken en verorberen. Aan de andere kant ken ik coniferen niet als insectenbron waar veel andere vogels op af komen.
Heeft iemand een betere suggestie voor wat spreeuwen in hoge coniferen hebben te zoeken?

Groeten,


Alco van Klinken
User avatar
alcovanklinken
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 173
Joined: 14 Nov 2005, 00:00

Re: spreeuwen in hoge coniferen

Post by alcovanklinken »

nader kijken leert het volgende. Spreeuwen foerageren niet alleen in coniferen, maar in alle hoge boomtoppen. Hoge bomen gebruiken ze als rustplaats tussen het plunderen van bessenbomen en -struiken door (vroeger waren antennes geliefd als pauzeerplek). In zulke pauzes doen ze niet alleen aan massale koorzang en poetsen, maar verkennen ze ook de directe (takken)omgeving. Bij ons in de wijk gebruiken ze regelmatig hoge coniferen als rustplek, dus dan worden daar de takken gescand.
Dit gedrag kun je volgens mij vergelijken met wachtende treinreizigers die op het perron snoep uit de automaat trekken, om de tijd te doden.
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: spreeuwen in hoge coniferen

Post by meeuwiss »

Hoi Alco,
Aan de functie van het hoogzitten van spreeuwen zou ik nog het volgende willen toevoegen. Tijdens de najaarstrek zitten in de hoge populieren achter mijn huis dagelijks 10-tallen tot 100-en spreeuwen, te horen aan het eindeloze getwetter. Dit getwetter lokt weer andere spreeuwen aan waarbij de groep steeds verder aangroeit. Vanuit deze hoge uitvalsbasis worden, zoals je schrijft, bessenstruiken in de omgeving geplunderd. Vanuit die hoogte moeten spreeuwen mijlenver kunnen kijken of er iets te halen valt. In de herfst trekken echter vele roofvogels door naar het zuiden, o.m. boomvalken, sperwers, smellekens. Een grote groep bessenetende spreeuwen trekt onvermijdelijk de aandacht van deze predatoren, een buitenkansje. Bij een aanval vluchten spreeuwen dan ook massaal naar hun hoogzit, daar ben je veilig. Je moet altijd hoger zitten dan je predator. Hoge bomen en masten zijn aan het eind van de dag ook een voorverzamelplaats van de slaapplaats van spreeuwen. Zo'n slaapplaats vind je vaak in rietvelden.
Groet
Guido
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests