Spectaculaire aantallen IJsgorzen

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Spectaculaire aantallen IJsgorzen

Post by meeuwiss »

Ik ben gewend langs de waddenzeedijk af en toe een enkele IJsgors te zien op doortrek.
Vandaag, tijdens het trektellen, heb ik geprobeerd de vele doortrekkende ijsgorzen exact te tellen. Erg lastig omdat ze vaak optrekken met graspiepers. Over de gehele dag genomen (8.45uur-16.00uur) telde ik 53 doortrekkers, ongelooflijk veel. De grootste groep die ik zag rondvliegen bedroeg ca 40 vogels, op zich al waanzinnig veel voor een soort als de ijsgors. IJsgorzen hebben de vervelende gewoonte om steeds wat heen en weer te trekken over de akkers, hier in de Emmapolder zijn dat uienvelden en stoppelvelden van gerst. De soort was goed te herkennen als een groep neerstreek op het dijktalud en aan 3 kenmerkende roepjes, waarvan het op sneeuwgors lijkende rateltje het meest gehoord wordt. Vogels verdwenen vaak uit het zicht naar het zuidwesten als er een sperwer of smelleken in aantocht was. Aan het eind van de middag was er echter nog steeds een groep van ca 15 IJsgorzen aan het fourageren en trok een groep van 40 helemaal door naar de Eemscentrale. In het weekend heb ik wel een waarneming gezien van iemand met 50 IJsgorzen langs de Groningse kust.
Mijn vraag is nu of jullie ook wel eens dergelijke hoge aantallen ijsgorzen hebben kunnen zien, of is dit uitzonderlijk voor deze herfst?
Mogelijk is het aantal van 53 doortrekkers onderteld maar ik wil de kans op dubbeltellingen uitsluiten.
Groet
Guido Meeuwissen
User avatar
reneoosterhuis
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 101
Joined: 25 Nov 2002, 00:00

Re: Spectaculaire aantallen IJsgorzen

Post by reneoosterhuis »

Van de website van SOVON geplukt:

Verwacht: ijsgorzen
13-9-2010 - Al dagen worden er op diverse Europese telposten opvallend hoge aantallen IJsgorzen gemeld. In Schotland werden er maar liefst 275 over een telpost geturft. De vogels hielden allemaal een zuidoostelijke koers aan. Dus met een beetje mazzel komen die nog over ons land...
Zie: http://www.trektellen.nl

N.B. In augustus werd er op IJsland en de noordelijke eilanden van Schotland al gewag gemaakt van opvallend hoge aantallen IJsgorzen. Deze influx zou het gevolg van een diepe depressie boven Groenland. Het zou gaan om vele duizenden IJsgorzen.





Groet Rene
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: Spectaculaire aantallen IJsgorzen

Post by Aart »

Ha,

Weet iemand wat in dit verband bedoeld wordt met een diepe depressie en waarom die depressie IJsgorzen op drift zou jagen?

Gr. A.
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Spectaculaire aantallen IJsgorzen

Post by meeuwiss »

Het is mij ook niet helemaal duidelijk waarom de Groenlandse IJsgorzen, een ondersoort, op drift zijn geraakt. Groenlandse IJsgorzen verlaten een maand eerder, in september, hun broedgebied in Groenland dan de nominaat, de IJsgors uit Rusland.
Eind augustus heeft er een NW-storm gewoed, veroorzaakt door een erg diepe Atlantische Depressie in de Atlantische Oceaan bij Groenland. Duizenden trekkende IJgorzen zijn hierbij op drift geraakt en vervolgens in hoge aantallen ondermeer in Schotland maar in ook Nederland terechtgekomen. De verwachting is dat deze soort verder naar het Zuiden zal trekken vanuit het Brits Koninkrijk, hogere aaantallen worden o.m. verwacht bij Gibraltar. Dit is beknopt te lezen op www.UK400ClubRareBirdAlert; de Lapland Bunting Irruption.
De Groenlandse IJsgors schijnt wat tammer te zijn dan de Russische, maar daar heb ik, ondanks dat ik de gehele dag was omgeven door groepen van deze soort, niet veel van gemerkt.
De IJsgorzen uit het Oosten (Rusland, Siberie enz.) kunnen we pas eind oktober verwachten.
Guido
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 84 guests