Poelsnip= poor snipe

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
Guest

Poelsnip= poor snipe

Post by Guest »

Je zal maar Poelsnip heten en eind september behoorlijk verdwaald in de Eemshaven terechtkomen en daar opgemerkt worden door oplettende vogelaartjes. Dan heb je drie keer pech...
Want deze vogelaartjes vonden het nodig om hun bijzondere waarneming publiek te maken - oh, hoe onvergeeflijk- en daarmee een grote stroom vogelaars richting Eemshaven te lokken. Het was gedaan met de rust voor de poelsnip, die er, naar alle waarschijnlijkheid al een lange reis op had zitten en het Eemshavengebied had uitgekozen om tot rust te komen en aan te sterken. Dat heeft hij geweten.

Ik stam uit een tijd - in 1971 met vogels kijken begonnen - dat het welzijn van de vogel(s) op de eerste plaats stond. Sinds de oprichting van de Dutch Birding Association is dat helaas lang niet altijd meer het geval, zo blijkt met grote regelmaat. Niet het welzijn van de vogel staat voorop, maar de lengte van de soortenlijstjes van twitchende vogelaars. Dus wordt de ongetwijfeld vermoeide, en wellicht verzwakte poelsnip, keer op keer verstoord door het het gebied doorkruisende vogelaars. Er moet immers gescoord worden! En jawel, volgens de berichten wordt hij regelmatig "opgestoten" of "opgetrapt". Het is een soort jagersjargon voor opgepest. Want als de poelsnip nog niet op je lijstje prijkt ben je een looser. Dus wordt er gezocht en gestruind, alles in het gebied wordt verstoord, terwille van de aanblik van een wegvluchtende poelsnippenkont, waarna de vogelaar breed glimlachend naar huis kan tuffen: ER IS GESCOORD! Het welzijn van de vogel zelf? Er wordt blijkbaar niet bij stilgestaan.

Het wordt hoog tijd dat natuurbeschermingsorganisaties als Avifauna Groningen zich eens gaan bezinnen op deze wijze van vogels kijken en daar een standpunt over innemen.

Bijzondere soorten twitchen? Vaak kan het wel zonder te veel verstoring, soms kan het absoluut niet!

Ton Bot
Leek
User avatar
fred
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 34
Joined: 29 Apr 2002, 23:00

Poelsnip=poor snipe

Post by fred »

Bovenstaande is mij uit het hart gegrepen.
Het welzijn van de vogels dient altijd voorop te staan
Is het scoren belangrijker dan de nodige rust van de vogels dan is er toch ergens iets mis.

Fred
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

poelsnip pechvogel?

Post by meeuwiss »

Hoi Ton en Fred,
Afgelopen maandag was ik een van de ''gelukkigen'' die de Poelsnip heeft zien vliegen, nadat deze was opgestoten. Het was voor mijzelf een nieuwe soort, maar wel een waarneming met een bijsmaakje. Vooral toen ik op de site las dat de snip de dag erna opnieuw was opgestoten door een groep vogelaars. Ik was mijn handen niet in onschuld, heb ook meegedaan.., maar zoals jullie zeggen: waar leg je de grens. Als je de literatuur erop nakijkt dan zie je dat de poelsnip er slecht voorstaat in Europa. Sinds de jaren 80 steeds minder waarnemingen als doortrekker in Nederland.
Het is het overdenken waard voor een vereniging als Avifauna om bij het waarnemen van kwetsbare soorten zoals een Poelsnip een pas op de plaats te maken. Laten we deze discussie eens aangaan met z'n allen!
Nu we weten dat de Poelsnip in de herfst in dergelijke ruige terreinen voorkomt als in de Eemshaven is het dan belangrijk zo'n gebied een beschermde status te geven?
Guido Meeuwissen
User avatar
DusanB
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 18 Nov 2002, 00:00
Location: Quito, Ecuador
Contact:

Post by DusanB »

Beste Ton,

Ik geef je groot gelijk. Deze Poelsnip is zeker verstoord geweest en dit is ten koste gegaan van zijn fitnes. Hij is waarschijnlijk het gebied uit en zit nu op een andere plek bij te komen van de schrik.
Het is nou eenmaal de keiharde werkelijkheid. Bij veel vogelaars is scoren belangrijker dan het welzijn van de vogel. Als er een mogelijkheid was geweest om de Poelsnip op afstand te kunnen observeren was dit zeker gedaan. Helaas is dat erg moeilijk bij deze soort.

Vogelskijken gaat vaak samen met verstoren van vogels. Een mooie IJsvogel vliegt direct weg als je hem nadert. Een groep ganzen gaat direct de lucht in als je er langs fietst. Zodra je van de fiets afstapt is die Buizerd al van het paaltje gevlogen. Die Fuut is al lang ondergedoken voordat je hem in de kijker hebt. De Poelsnip kiest ervoor om te wachten totdat je bijna op zijn staart staat. De Poelsnip van de Eemshaven is gewoon een pechvogel: Hij is bijzonder en is in het systeem gekomen van de twitchers. Als je echt geen vogels wilt verstoren kun je beter stoppen met vogelskijken en achter de tv gaan zitten (animal planet). Ook die vogels kunnen door de cameraman verstoord zijn!

Dusan
User avatar
mbot
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 113
Joined: 13 Dec 2002, 00:00
Location: Zuidhorn
Contact:

Post by mbot »

Je kunt natuurlijk altijd zo redeneren dat de uitkomst jezelf het beste uitkomt. Je kunt zeggen dat vogelen altijd met verstoren gepaard gaat, maar ik vind het een wereld van verschil of je met je fiets een langs een buizerd rijdt die op een paaltje zit (die daardoor wegvliegt) of dat je met twintig man systematisch een gebied gaat afstropen in de hoop een verdwaalde en hoogstwaarschijnlijk verzwakte vogel doelbewust op te jagen, puur en alleen om hem op je lijstje te kunnen bijschrijven. Bovendien vind ik niet dat men kan zeggen dat de vogel pech heeft gehad; "de mens" heeft van hem een pechvogel gemaakt, net als die miljoenen olieslachtoffers onder zeevogels, verdrinkende albatrossen etcetera. Aan een vogel die pech heeft kun je weinig doen, hieraan wel. De oplossing in dit geval van de snip is simpel: niet kenbaar maken.
Ik ben zelf inmiddels een zeer fanatieke vogelaar geworden, en ben als zodanig erg voor publicatie van waarnemingen; je kunt nou eenmaal niet alle soorten zelf vinden, en iets nieuws zien is altijd leuk. In zeer veel gevallen kan het ook niet of nauwelijks kwaad om waarnemingen kenbaar te maken: veel vogels zijn van een afstand prima waar te nemen, op een manier dat ze niet verstoord worden en wij als vogelaars nog gelukkigere mensen worden dan we nu al zijn. Maar in sommige gevallen zal men toch even wat verder moeten kunnen denken, en zich af vragen wat de gevolgen zullen zijn van het prijsgeven van een waarneming met preciese plekomschrijving.
Zou een hoofdstukje vogelethiek iets zijn voor de volgende persing van de ANWB-vogelgids?

Martijn Bot

P.s.: Stichting Wolka organiseert jaarlijks prachtige vogelreizen naar Polen, daar kun je de poelsnip geweldig (baltsend) bekijken.
User avatar
DusanB
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 18 Nov 2002, 00:00
Location: Quito, Ecuador
Contact:

Post by DusanB »

Er is geen reden om aan te nemen dat de vogel in verzwakte toestand het gebied binnen is gevlogen. De vogel is op trek en is met een tijdelijke oostenwind beland in de Eemshaven. Het feit dat de soort zo weinig wordt waargenomen in ons land heeft te maken met zijn verscholen trekgedrag.

De vergelijkingen die ik heb gemaakt zijn natuurlijk niet helemaal correct. Ik heb alleen duidelijk willen maken dat: Zolang er vogelaars zijn zal dit probleem zich blijven voordoen.
User avatar
vogelaar

poelsnip=poor snipe

Post by vogelaar »

Het is altijd het zelfde liedje, zodra er iets is aan te merken over het gedrag van vogelaars die graag een zeldzame vogel willen zien.
De zogenaamde twitchers hebben het altijd weer gedaan, en in dit geval is dat ook zo, maar dit ligt niet aan een hele groep vogellaars.
En waarom hoor je nooit eens iets als iedereen zich voorbeeldig gedraagt.Bv Grijze Wouw Bargerveen, Ruigpootuil Norg.

Een Vogelaar.

Ps de gedragsregels staan op de site van Dutch Birding vermeld.
Hou je hier aan!
User avatar
Guest

poelsnip = poor snipe

Post by Guest »

Nog even een paar opmerkingen. Dusan neemt aan dat de poelsnip in goede conditie verkeerde, hoewel hij eerder toegaf dat al dat opgetrap en opgestoot de 'fitnes' van het beest niet ten goede zal zijn gekomen. Ik hoop dat hij gelijk heeft en dat onze poelsnip inmiddels de wijk heeft genomen naar een rustiger plaats. (Een dode sneeuwuil is nog wel te vinden, een dode poelsnip wordt een stuk lastiger) Het is een aanname die Dusan niet kan staven. Er vanuit gaande dat het hier een dwaalgast betreft die Nederland normaal gesproken niet aandoet op de trek en het feit dat de vogel wordt waargenomen op een plaats die bekend is vanwege de vele trekvogels, vind ik dat je het zekere voor het onzekere moet nemen: laat het beest met rust. De kans dat het beest vermoeid is en rust nodig heeft is groot. Als je echt graag een poelsnip wil zien ga dan op een overzichtelijke plek aan de rand van het gebied zitten en wacht: 1 uur, 2 uur, 3 uur, desnoods 5 uur. Wie weet gaat hij uit zichzelf op de wieken of komt er een late bruine kiekendief over die hem opstoot. Dat is vogelen zoals het zou moeten. En als het beest zich niet laat zien: het zij zo.

De anonieme vogelaar die wijst op de gedragsregels voor vogelaars op de site van Dutch Birding heeft in zoverre gelijk dat die regels er te vinden zijn en bovendien aan duidelijkheid niets te wensen overlaat. Het wonderlijke alleen is dat waarnemingen als deze poelsnip rucksichtslos op de site en de telefoon worden gezet. We kunnen hier lezen dat de vogel "s'ochtends tot ongeveer 11.45 5 keer is opgetrapt" en daarna "ondanks uitgebreid zoeken niet meer is gevonden". Terwijl regel één toch begint met het niet mis te verstane: "Houd voldoende afstand tot de vogel zodat deze niet verstoord wordt". Hoe hypocriet kan je als organisatie zijn denk ik dan. Gedragsregels als schaamlapje.

Twitchers zijn geen natuurverschijnsel, maar mensen van vlees en bloed en gezegend met - naar ik hoop - enig verstand. Dat Dusan vindt dat zolang er vogelaars zijn dit soort dingen zullen blijven gebeuren pleit niet voor hem en niet voor de vogelaars. Met dit soort vogelaars ("Ikke tikke en de snip kan stikke') voel ik in ieder geval geen enkele verwantschap.

Ton Bot
Leek
User avatar
DusanB
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 18 Nov 2002, 00:00
Location: Quito, Ecuador
Contact:

Post by DusanB »

Ton,

Het is inmiddels helemaal duidelijk wat jij van mij en van andere soortenjagers vindt. Jij hebt direct een bepaalde mening over mij gevormd en jij bent nu aan het doordraven. Ik heb geen zin meer om mee te doen aan een discussie waar iemand zoals jij andere mensen zwart maakt. Dit is dan ook mijn laatste bijdrage aan deze discussie.

Dusan
User avatar
Guest

Post by Guest »

Bij een discussie hoort ook goed lezen. Dusan heeft niet gezegd dat de snip in een goede conditie verkeerde, maar dat er is geen reden dat de vogel verzwakt zou zijn. Van een beetje vliegen worden de meeste vogels niet direct verzwakt (Puinguins en struisvogels uitgezonderd). Dat wil niet zeggen dat je alles voor eigen kick kan storen. Want wat wordt het vogelindividu of de vogelsoort er beter van. Niks....
Laten we gewoon aannemen dat de vogel een beetje moe is. Misschien wil ie wel uitrusten en wat eten, maar dat weet ik niet zeker.

Ps. Mijn opa heeft vroeger wel eens poelsnip geschoten en gegeten, ze schijnen net als water- en houtsnip erg lekker te zijn.
User avatar
Guest

Post by Guest »

Is dat grappig bedoeld om een nieuwe discussie uit te lokken?
Of gewoon een link leggen naar het gedrag van de jagers in vergelijking met de TWITCHERS zolas jullie dat noemen.
User avatar
fred
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 34
Joined: 29 Apr 2002, 23:00

poelsnip=poor snipe

Post by fred »

Hallo forum genoten

Natuurlijk is dit forum er niet voor om elkaar zwart te maken. (Ik ga er van uit dat we allemaal vogelliefhebbers zijn en de natuur een warm hart toedragen)
Ik heb ook de gedragsregels van het DBA er eens op nagelezen. Deze zijn volgens mij zeer helder en eenduidig.
Blijft bij mij toch de vraag wat doet ons vogelaars er toe besluiten om hier van af te wijken.

groeten Fred
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 46 guests