Bosuilen

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Bosuilen

Post by jhvenema »

Waar zijn de Bosuilen?

Het trieste mistige weer weerhoudt me vanochtend om er opuit te kunnen gaan, dan maar even een discussie proberen uit te lokken waar ik al enige tijd mee rondloop...

Het valt me op dat er dit najaar zeer weinig Bosuilen gehoord worden. Op deze site zijn slechts 6 meldingen te vinden waarvan 5 reeds stammen uit de maand September. Vorig jaar was het aantal meldingen in dezelfde periode een kleine 30. Het ging hierbij veelal om herhaalde waarnemingen van lokaties in de stad (Noorderplantsoen, Oranjebuurt, Selwerd), Groningen Zuid (Gr-Zuid, Helpman, Coendersborg, Hoornse Meer, Hoornse Dijk), Haren (Boeremapark, Oosterhaar, Oosterpolder), Glimmen en Appelbergen. Dit gebied vormt de meest Noordelijke begrenzing van de verspreiding van de Bosuil in Nederland (naast de geïsoleerde populaties in Lauwersmeer en op de eilanden).

Moeten we uit het geringe aantal waarnemingen dit najaar concluderen dat het broedsucces afgelopen jaar (na een vrij stevige winter) zeer gering is geweest?
Of was 2009 juist een uitzonderlijk jaar qua waarnemingen, na overigens ook een vrij strenge winter. Met name richting het Noorden is de laatste jaren sprake van een toenemende populatiegrootte in Nederland (bron: Sovon). In midden Europa schijnt deze soort het juist moeilijk te hebben.

Enig idee wat er dit najaar hier aan de hand kan zijn? Of is het gewoon een slecht muizenjaar of i.d.? De broedpoging van de Ransuilen voor mijn huis is tenslotte ook mislukt dit voorjaar. Eventuele activiteiten van de op dit Forum opgevoerde "Tedje" sluit ik gemakshalve even uit.

Groet, Jan H. Venema
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: Bosuilen

Post by Aart »

Ha,

We moeten niets concluderen lijkt mij. Als ik op de meldingen in de waarnemingenrubriek afga waar bosuilen met jongen gemeld worden, dan waren die er afgelopen jaar wel. Iets wat niet elk jaar aan de orde is.
Op veel plekken was het een slecht muizenjaar. Maar bosuil is geen uitgesproken muizeneter. Hij kan zich met andere beesten ook in leven houden. Ik denk dat een klein aantal meldingen dit najaar best op toeval kan berusten.

Aart
User avatar
marnixjonker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 191
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Zuidbroek (Gn)
Contact:

Re: Bosuilen

Post by marnixjonker »

De beste tijd voor roepende Bosuilen is natuurlijk in Februari-Maart. Ik denk dan ook dat de conclusie dat er weinig vogels over zijn wat voorbarig is.
Even een paar maandjes afwachten nog.
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

Re: Bosuilen

Post by martijn »

Hallo,

In maart hebben veel Bosuilen in Nederland al jongen. Ik zou zeggen dat juist november en december goeie roep-maanden zijn. Alleen het weer zit niet heel erg mee. Helder en windstil weer is ideaal, Maar dat hebben we nog weinig gehad.

Groet Martijn Bakker
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Bosuilen

Post by jhvenema »

Hallo,

Ook bij mijn weten doet de luidruchtigheid van de Bosuil gedurende de najaarsbalts niet zo veel onder voor de voorjaarsbalts (jan-feb). In de najaarsbalts zit namelijk een territoriale fase wanneer de jongen verstoten worden en proberen een nieuw territorium te veroveren. Soms wordt deze fase direct gevolgd door een sexuele/voorplantings fase met reeds eierleg in November-Januari.
Het ging mij nou net om de vergelijking van roepwaarnemingen 2009 met 2010 tijdens die territoriale fase (herfst) welke volgens mij een mogelijke indicator is van het broedsucces.
Uiteraard kunnen we niet direct conclusies trekken (laten we over aan gedegen wetenschappelijk onderzoek) maar het vroeg signaleren van mogelijke trends en het speculeren daarover is toch waar iedere vogelaar en natuurliefhebber mee bezig is?

groet,
Jan H. Venema
Last edited by jhvenema on 02 Dec 2010, 13:57, edited 1 time in total.
caveman
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 5
Joined: 22 Nov 2010, 18:56

Re: Bosuilen

Post by caveman »

zal morgen als ik er fatsoenlijk kan komen wat foto's nemen van een aantal bosuilen.
ik weet er nog wel een paar zitten.

greetz cave
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Bosuilen

Post by jhvenema »

Hallo,

Het is inmiddels half februari geweest. Het valt me op dat na een zeer rustig najaar ook de voorjaarsbalts -tot dusverre- zeer rustig is verlopen in de stad Groningen en het gebied ten zuiden daarvan (Haren, Onnen, Glimmen). Slechts een enkele waarneming heb ik gezien (Helpman). Blijf het opvallend vinden na een jaar met zeker een tiental duidelijke territoria in dit gebied.

Groet, Jan Henk.
User avatar
reneoosterhuis
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 101
Joined: 25 Nov 2002, 00:00

Re: Bosuilen

Post by reneoosterhuis »

In het westerkwartier wel op verschillende plaatsen roepende vogels afgelopen maand, iets meer zelfs dan dan in 2010.

Rene
User avatar
hboerma
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 80
Joined: 26 Jan 2003, 00:00
Location: Eelde

Re: Bosuilen

Post by hboerma »

In Paterswolde, omgeving zwembad Lemferdinge, het "Koepeltjesbos" en de Vosbergen worden elke avond vanaf december meerdere Bosuilen gehoord, waarbij ik het idee heb dat er meer zitten dan voorgaande jaren. Ook elders in het dorp, binnen de bebouwde kom en dan met name in de buurt van de Braak worden ook wel Bosuilen gehoord.
Echter aan de Oranjelaan in Paterswolde, een roestplek voor de Ransuilen, kan ik dit jaar haast niks meer ontdekken aan Ransuilen en wekt dit de indruk dat het met juist deze vogel het niet zo goed gaat. Ik zie ze 's avonds in ieder geval nooit meer overvliegen, in tegenstelling tot voorgaande jaren waar zo nu en dan tussen de 5 en 10 kwamen overzeilen.
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: Bosuilen

Post by Aart »

Ha,

Kijk ook eens op waarneming.nl. Hier staan voor Groningen en in Noord-Drenthe (vooral Eelde) nog wel een aantal nieuwe gevallen genoemd.

A.
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 35 guests