waar zijn de duikeenden in de wakken?

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
alcovanklinken
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 173
Joined: 14 Nov 2005, 00:00

waar zijn de duikeenden in de wakken?

Post by alcovanklinken »

Volgens mij zaten er in de strengere winters in de jaren '80 en '90 in wakken vaak grote zaagbekken, brilduikers en nonnetjes. Niet alleen in rustige natuurlijke wakken buiten de Stad, maar zelfs ook op drukke plaatsen zoals onder bruggen.
Dit jaar en vorig jaar komt de bevolking van wakken op mij nogal saai over: wilde eenden, meerkoeten, aalscholvers: daarmee moeten we het doen. Waar zijn de noordelijke duikeenden gebleven?
De theorie wil dat zulke soorten pas veel bij ons komen als het water ten Oosten van ons is dichtgevroren (zoals de Oostzee). Dat was in elk geval vorig jaar zo en nu krijgt het gebied ten Oosten van ons ook zijn portie koude. Klopt die verklaring wel? Duikeenden als het nonnetje zouden ''het ijsfront'' volgen en daarom juist veel te zien zijn bij winters weer en wakken.
Nu is er een verzameling andere mogelijkheden voor de vermeende afwezigheid van duikeenden: ik kijk niet goed / op verkeerde plekken, de soorten gaat achteruit in aantal; of worden zulke duikeenden verdreven door aalscholvers?

Deelt iemand mijn indruk en weet iemand een verklaring voor dit verschijnsel?

Groeten,

Alco van Klinken
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: waar zijn de duikeenden in de wakken?

Post by arenaria »

Ik kijk vanuit mijn woonkamer uit op twee wakken. Ik heb foto's van vorige jaren met zaagbekken (3 soorten), tientallen Kuifeenden, Tafeleenden, what not. Dit jaar, en wakken zijn er langer dan een maand geweest - nu nog een beetje, is het getal der duikeenden blijven steken op 2 (twee Kuifeenden).
Dus Alco, ik deel jouw observatie volledig. Het lijkt wel of al dat spul uitgestorven is (en bovendien zijn ze nauwelijks gemeld, kijk maar op de Waarnemingen).
Vorige week maandag kwamen we tijdens een toch door de Lauwersmeer (niet het Lauwersmeer, ik schaats niet meer) op één hele man Grote Zaagbek en enkele Brilduikers buitengaats.
Verklaring heb ik niet - wel vind ik dat er in de 30 jaar dat ik nu vogel steeds minder vogels in Nederland te zien zijn, zowel qua soorten als qua individuen.

Jan Allex
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: waar zijn de duikeenden in de wakken?

Post by jhvenema »

Als we goed kijken naar de statistieken dan zien we de piek in duikeenden met name in de maanden Januari en februari, en nog niet in December. Voor je gevoel duurt de winter (hier) al een hele poos maar of dit genoeg geweest is om de Oostzee geheel dicht te doen vriezen is maar de vraag. Wellicht trekken de waarnemingen wat bij zeker wanneer het hier wat gaat kwakkelen met de vorst.

Groet, Jan Henk.
roel
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 23
Joined: 15 Jan 2009, 00:20

Re: waar zijn de duikeenden in de wakken?

Post by roel »

Hoi,
Vorige winter heb ik minder grote zaagbeken gezien dan deze in mijn "vaste" gebied; Het Friesche Veen. Dit jaar als hoogtepunt 4 ex. in 1 keer. Overigens vlak voor de strenge vorst. Niet heel spectaculair maar toch...

Ten aanzien van de opmerking over het aantal soorten en aantallen ten op zichte van jaren geleden:
Hier treedt volgens mij wat ik noem "het echte winter effect" in werking. Ik hoor regelmatig mensen van een oudere generatie (waar ik Jan Allex toe reken :wink: ) zeggen: "vroeger hadden we echte winters!" In je geheugen stapelen zich de herinneringen zich op. Immers afgelopen winter en die ervoor zijn meer dan behoorlijk "echt" te noemen.
Klopt mijn redenering? Of wordt het minder..... :(


Roel
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

Re: waar zijn de duikeenden in de wakken?

Post by martijn »

Hallo,

Dan zouden er in de lente dus minder tafel en kuifeenden geteld moeten worden als broedvogel, maar daar is volgens mij geen sprake van.

Groet Martijn Bakker
User avatar
reneoosterhuis
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 101
Joined: 25 Nov 2002, 00:00

Re: waar zijn de duikeenden in de wakken?

Post by reneoosterhuis »

Volgens de website van SOVON de aantalverandering van een aantal soort (niet broedvogels) in Nederland:

kuifeend:
vanaf 1980: significante toename van <5% per jaar (+)
laatste 10 seizoenen: geen significante aantalsverandering (0)

tafeleend:
vanaf 1980: significante afname van <5% per jaar (-)
laatste 10 seizoenen: significante afname van <5% per jaar (-)

grote zaagbek:
vanaf 1980: significante afname van <5% per jaar (-)
laatste 10 seizoenen: significante afname van <5% per jaar (-)

brilduiker:
vanaf 1980: geen significante aantalsverandering (0)
laatste 10 seizoenen: significante afname van <5% per jaar (-)

nonnetje:
vanaf 1980: significante afname van <5% per jaar (-)
laatste 10 seizoenen: geen betrouwbare trendclassificatie mogelijk (?)

Om deze getallen te produceren worden er jaarlijks tellingen gehouden. Onder andere de midwintertelling die plaatsvind op 15 en 16 januari 2011. Hiervoor worden nog extra tellers gezocht. Meer info en namen contactpersonen op de website van SOVON.

Rene
Gery Buwalda
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1
Joined: 02 Feb 2011, 22:55

Re: waar zijn de duikeenden in de wakken?

Post by Gery Buwalda »

Dag beste vogelaars,

Zoekend naar 'nonnetjes' kwam ik op jullie forum terecht. Interessant en informatief, dus me opgegeven.
Ik ben geen vogelaar, maar kijk graag naar vogels in mijn omgeving. Ik wil jullie graag vertellen, dat ik hier in open water de eenden, die jullie noemen in jullie berichten al een tijdje voor mijn neus heb. 'Hier' is het Tjeukemeer en dan meer precies het stuk water voor het oude gemaal in Echten, om en in de oude uitlaat van het gemaal, voor ons huis dus.
Vorig jaar heb ik daar regelmatig grote zaagbekken, nonnetjes en veel kuifeenden gezien. De afgelopen dagen zwommen er 6 zaagbekken en 2 nonnetjes (man en vrouw). Vandaag zijn ze kennelijk ergens anders op bezoek.
In de ijsperiodes blijft aan de andere landkant van het gemaal, in de boezem bij de nieuwe inlaat, altijd een stuk water ijsvrij. Daar verzamelen zich dan honderden eenden, voornamelijk wilde en smienten, maar vorig en dit jaar ook een paar zaagbekken en meerdere kuifeenden.

Groet van Gery
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 59 guests