exoot

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

exoot

Post by anaburen »

Het is altijd een gekke ervaring, het horen roepen van een exoot in het Noorderplantsoen. Vandaag deed ie het weer. Ik heb er (helaas weer van veraf) een fotootje van kunnen maken:
http://www.anaburen.nl/platen/2003-10-2 ... arkiet.jpg
Is dit de senegalparkiet? Wat is de Latijnse naam?

ana buren
User avatar
DusanB
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 18 Nov 2002, 00:00
Location: Quito, Ecuador
Contact:

Post by DusanB »

Hallo Ana,

Deze vogel zit al jaren in het Noorderplantsoen. Hij overnacht meestal in een verlaten spechtenhol aan de Kerklaan.
Het is een Senegal Papagaai Poicephalus senegalus.
Als volièrevogel heeft hij de bijnaam "bont boertje".
Als het goed is staat er al een foto op de site van dit individu.
Om het helemaal compleet te maken stuur ik een geluidsfile mee waarop de karakteristieke roep van de vogel te horen is. Deze staat zo spoedig mogelijk op de site.

Dusan
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Post by hdelange »

Het geluidsfragment waar Dusan het over had is nu ook te horen, en staat in de Foto/Geluiden Gallerij.

Henk
:-({|=
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

Leuk dat ie er weer is - hij moet toch ook een andere verblijfplaats (of meerdere) hebben, want hij is er soms maanden niet (of laat ik het zo zeggen, ik zie hem soms maanden niet...). Misschien toch aardig in dit verband dat ik hem eerst op het Zenicke-complex zag, toen aan het Reitdiep en later pas op zijn vaste stek in het Noorderplantsoen. Zie De Grauwe Gors 2000-4, p 145.

Jan Allex
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Post by anaburen »

Dag Dusan,

Je schreef:
>Als het goed is staat er al een foto op de site van dit individu.

Ja, ik heb hem nu gezien. Van jou, uit 2000. Mooi plaatje.

>Om het helemaal compleet te maken stuur ik een geluidsfile mee >waarop de karakteristieke roep van de vogel te horen is. Deze staat zo >spoedig mogelijk op de site.

Die zal ik zeker zo spoedig mogelijk afluisteren zogauw ik een nieuwe geluidskaart heb. Hij heeft een feestelijke zang, die senegalpapegaai. Om blij van te worden. Mensen die het horen gaan samenscholen in het plantsoen en maken praatjes.

Ana
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests