Waar zijn de Gierzwaluwen?

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Waar zijn de Gierzwaluwen?

Post by arenaria »

Misschien slechts een gevoel, misschien is het vroeg in het seizoen, maar bij mij rijst de vraag: waar zijn de Gierzwaluwen dit jaar? Het lijkt wel of er heel weinig zijn, minder dan er vorige jaren waren.

Ik heb, geheel tegen mijn natuur in, gepoogd dit gevoel ietwat te concretiseren en te kwantificeren: ik tel boven Oranjebuurt/Schildersbuurt ten noorden van het diep 4 exemplaren, en in de oude Schildersbuurt (inclusief kruispunt Kraneweg-Westersingel waar altijd een kolonietje zit) 7 vogels. Kolonie Lucasstraat lijkt onbezet.

Dit lijkt mij ontzettend weinig, zelfs voor de tijd van het jaar.

Iemand hier gedachten over?

Jan Allex de Roos
Fred van Maurik
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 182
Joined: 04 Jun 2008, 16:14

Re: Waar zijn de Gierzwaluwen?

Post by Fred van Maurik »

De laatste week tel ik oven de boterdiepzone / boterdieppark een 6-tal gierzwaluwen. Dit is voor mij voor het eerst dat ik ze hier zie.
Misschien kolonie verplaatst ?

groet

Fred
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Waar zijn de Gierzwaluwen?

Post by arenaria »

Sinds ik bovenstaande schreef zijn er twee warme dagen gekomen en ja hoor, ineens geen 4 maar ongeveer 12 Gierzwaluwen ten noorden van het diep. Gisteren zag ik zelfs een paring.

Het lijkt erop dat de hoofdmacht der Gierzwaluwen rustig ergens (zuidelijker?) heeft afgewacht tot het weer beter werd en toen hierheen is gevlogen. Ik blijf bij het idee dat het allemaal wat laat op gang komt.

Ik zal het de komende dagen hier in de buurt es in de gaten houden en binnenkort de resultaten van een nieuwe telronde doorgeven.

Jan Allex
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 76 guests