vogelen bij Tuinland

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
Edje
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 10
Joined: 11 May 2006, 23:00

vogelen bij Tuinland

Post by Edje »

Vanmiddag een bezoek gebracht aan Tuinland vestiging Peizerweg. Net binnen gekomen in de kas hoor ik in de verte al bedelende koolmeesjongen. Ik loop de border- en potplanten voorbij en ga naar achteren richting de heesters. Daar bevindt zich in de kas een paartje koolmezen met een stuk of 3 uitgevlogen jongen. Druk worden de heesters in pot door de ouden onderzocht op voer voor de luid roepende jongen. Ik sta even te kijken, en hoor plotseling ook een luid zingende putter in de kas. In de top van een jong boompje in de kas zit inderdaad een putter. Door de openstaande deuren aan de achterkant komt een tweede putter binnengevlogen. Gezamelijk vliegen ze naar een dakplataan in kuip. Nieuwsgierig loop ik daarheen, om tot mijn grote verbazing een prachtig nestje tegen de stam van deze dakplataan te zien. De putters vertrekken weer om even later weer met nestmateriaal naar binnen te vliegen. Terwijl ik me nog sta te verbazen over deze putters die een kas hebben uitgezocht om te nestelen, hoor ik even verder duidelijk jonge vogeltjes die gevoerd worden. Bij de afdeling klimplanten zie ik nog net een heggenmus wegvliegen. Na 5 minuten in de omgeving gedrenteld te hebben komt weer een heggenmus met voer in de bek aangevlogen. De heggenmus duikt in het vak clematissen in pot, waar precies middenin een 4 meter hoge cypres staat. Opnieuw luid gebedel. Nadat de heggenmus vertrok, de clematissen maar eens van dichterbij bekijken. Op 1 meter hoogte in de cypres kijk ik vanaf het gangpad over mijn karretje zo in het nest van de heggenmus waarin zich 3 grote jongen bevinden. Links en rechts passeren mij talloze mensen met volgeladen karren met tuinplanten, niemand ziet wat en de heggenmussen trekken zich niks aan van de drukte.
Ook bij Tuinland valt genoeg te zien als je maar van vogelen houdt.
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: vogelen bij Tuinland

Post by Aart »

Op 21 maart had ik een zingende heggemus in Tuinland. Leuk dat ie nu jongen heeft. Misschien al wel een tweede broedsel.

Gr. A.
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

Re: vogelen bij Tuinland

Post by martijn »

Hoi,

Leuk deze waarnemingen. Is het personeel op de hoogte dat deze planten/bomen tijdelijk niet meer verkocht mogen worden i.v.m de flora en fauna wet ( verstoren van nestelende en broedende vogels)?

Groet Martijn Bakker
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: vogelen bij Tuinland

Post by anaburen »

Erg leuk stukje.
Ik ben een dag later even gaan kijken en heb er foto's gemaakt. Het staat nu, met de foto's, onder 'verhalen':
http://www.avifaunagroningen.nl/index.p ... Itemid=312
De Koolmeesjes heb ik niet gezien, maar wel de Heggenmussen en de Puttertjes. Een Putter was aan het badderen in een schaal met water en vloog boven in een dakplataan om zich te poetsen. Er vlogen ook Winterkoninkjes en Merels rond. Erg leuk!

Ana
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 48 guests