Zwarte eend in Eemshaven

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
Rori
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 2
Joined: 04 Jul 2011, 21:53

Zwarte eend in Eemshaven

Post by Rori »

Beste allen,

Laat ik eerst melden dat ik geen doorgewinterde vogelaar ben. Verre van dat zelfs. Moet echter wel zeggen dat de interesse meer en meer gaat komen. Vandaar dat ik ook dit bericht plaats.

Afgelopen zaterdag was ik in de Eemshaven en ben toen naar het uiteinde van de pier gelopen. Helemaal op het uiteinde zag ik een geheel zwarte eend zitten. Met de verrekijker kon ik zien dat de wind door z'n veren blies waardoor er telkens grijze plekken zichtbaar waren. Ik ga er van uit dat dit donsveertjes zijn. Ook zag ik een gele snavel. Toen ik nog dichter bij kwam liet hij zich in het water glijden en ging even verderop duiken.

Thuis gekomen heb ik in de vogelgids gekeken (die heb ik dan weer wel) en zag daar de Zwarte zee-eend en de Grote zee-eend staan. Daar staat echter bij dat deze soorten alleen in de wintermaanden in Nederland voorkomen.

Enig idee of het één van beide bovenstaande soorten is geweest of bestaat er nog een zwarte eend die niet vermeld wordt in de gids?

Dank alvast.
Arne
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 37
Joined: 12 Jan 2011, 09:15

Re: Zwarte eend in Eemshaven

Post by Arne »

Beste Rori,

Volgens jou omschrijving heb je wel een Zwarte zee-eend gezien. Als de vogel zwart was met een gele snavel, was het een mannetje. Vrouwtjes zijn meer grijs en hebben geen geel aan de snavel. Ook hebben ze een meer opvallend koptekening.

Beide soorten zee-eenden broeden inderdaad niet een Nederland. Maar Zwarte Zee-eenden kan je toch het hele jaar door aan de kust zien. In het najaar en winter zijn ze wel veel taalrijker; in de zomer zijn het alleen enkele vogels. Grote zee-eenden zijn in winter veel minder talrijk dan Zwarte Zee-eenden en worden in de zomer bijna nooit gezien.

Groeten
Arne
Rori
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 2
Joined: 04 Jul 2011, 21:53

Re: Zwarte eend in Eemshaven

Post by Rori »

Dank je wel Arne.

Gr,
Rob
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 64 guests