waarnemingen/foto's

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

waarnemingen/foto's

Post by martijn »

Hallo,

Ik wil niet altijd zeiken hoor, maar hoe is het nou mogenlijk dat er foto's geplaatst worden met de verkeerde benaming en dat deze een paar dagen lang op de site blijven staan zonder dat ook maar iemand reageerd. De site wordt dagelijks bezocht door, ook waar ik van dacht mensen met kennis van vogels. De foto met de (jonge koekoek) heeft toch zeker drie of vier dagen lang op de site gestaan. Nu staat er al twee dagen een foto van een (rietzanger op hek) te zien, terwijl dit naar mijn idee een bosrietzanger moet zijn. Niemand die denkt van "hé dat klopt niet?" of is het omdat we niemand voor de kop willen stoten of is er zelf twijfel of vindt iedereen zijn eigen foto's en waarnemingen belangrijker? De mensen die deze site bezoeken hebben allen een ding gemeen lijkt mij en dat is interesse voor vogels. Je hebt profs en je hebt beginnende vogelaars. Het is toch de taak van de profs om mensen met minder kennis iets te leren. Dat moet kunnen en dat is nodig. Ik vind de site van Avifauna Groningen een goeie en open site waar mensen die van vogels houden zeker aan hun trekken komen, maar het moet wel geloofwaardig blijven.

Groet Martijn Bakker
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Re: waarnemingen/foto's

Post by hdelange »

Hallo Martijn,

ik begreep in eerste instantie even waar jij op doelde, en dacht eerst dat we foutloos door het leven moesten, en er geen foute naam meer bij mocht staan.
Maar las het nog even door en snap nu waar jij op doelt volgens mij.

Meestal als er een fout is wordt het aangepast als iemand er iets van zegt, en dan in overleg met de fotograaf. Dus als jij een andere vogel ziet dan er op de foto zou moeten staan is een melding voldoende waardoor er wel iets mee gedaan wordt. Soms laat ik het ook wel even langer staan zodat er meerdere meningen komen over een foto, en dan pas ik hem naderhand ook wel weer aan.

Het foto's plaatsen gebeurd soms ook als ik even wat minder tijd heb, en dan moet ik eerlijk zeggen dat ik dan de foto's wat sneller plaats en op aanwijzing van de fotograaf de namen er aan toe voeg.
Dan wil dat best wel eens voorkomen dat het dus achteraf iets anders is, niet iedereen is ornitholoog en wil wel eens een foutje maken, dat vindt ik ook helemaal niet uit maken.
Bij twijfelgevallen vraag ik ook Marnix zo af en toe wel even als ik er zelf ook niet zeker van ben en het mij direct op valt.

Het is ook zo dat we daarvan van elkaar kunnen leren inderdaad, dus bij deze de vraag aan iedereen die meent toch een andere vogel te zien op een foto, dat bij de foto als commentaar toe te voegen.

Op deze manier kunnen de vogelaars elkaar aanvullen.

Henk
Arne
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 37
Joined: 12 Jan 2011, 09:15

Re: waarnemingen/foto's

Post by Arne »

Beste Martijn,

Jij schrijft: “Je hebt profs en je hebt beginnende vogelaars. Het is toch de taak van de profs om mensen met minder kennis iets te leren. Dat moet kunnen en dat is nodig.”

Daar ben ik helemaal met jou eens. En ik vind het prima als mensen op het forum vragen stellen over vogels die ze zelfs niet kunnen determineren. Da kunnen dan de “profs” helpen. Ik wil mij niet zelfs als “prof” omschrijven maar ik help graag. Toch niet elke “prof” heeft elke dag tijd om alle fotos te bekijken en alle bijdragen te lezen.
En volgens mij is alle hulp voor de beginnende vogelaars alleen nuttig als je ook uitlegt waarom dit soort x en niet soort y is. Alleen te schrijven “Torenvalk mannetje.” is niet heel behulpzaam. Dus voor het zeiken kort nadenken of je zelfs altijd beginnende vogelaars goed helpt.

Sorry, maar dit wilde ik kwijt.
Groeten
Arne
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

Re: waarnemingen/foto's

Post by martijn »

Beste Arne,

Over die torenvalk was ik inderdaad wat kortaf, maar de mensen die daar op reageerden zitten toch al een paar jaren ( in het vak) om het zo maar te zeggen. En als dan als optie slechtvalk en zelfs eleonora's valk wordt genoemd? Ik neem aan dat als je nog niet zo deskundig bent boeken in huis haalt om je kennis wat op te krikken. Als je dan goed in de boeken kijkt zie je dat slecht en eleonora's valk dwarsbanden op de staartveren hebben. De vogel op de foto heeft dat dus duidelijk niet. Dus mijn advies is dat mensen wat vaker in hun boeken moeten kijken. En als ze die nog niet hebben dan weet ik nog wel een adresje met iemand die heel veel boeken verkoopt over vogels en daarom ook zelf zeer deskundig is.

Groet Martijn Bakker
User avatar
IpeWeeber
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 63
Joined: 13 Dec 2002, 00:00

Re: waarnemingen/foto's

Post by IpeWeeber »

Hallo Martijn,

Ik denk dat de vogel van Fred eerder een Kleine Karekiet is dan een Bosrietzanger.
Dit vanwege de nogal warme tint.
Het komt ook een beetje door de plek: In de Ezumakeeg zitten veel meer Kleine Karekieten dan Bosrietzangers.
Sterker nog: bij mijn weten heb ik daar nog nooit een Bosrietzanger gehoord.

groeten, Ipe
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

Re: waarnemingen/foto's

Post by martijn »

Hallo Ipe,

Goed opgemerkt, want natuurlijk is dit een kleine karekiet. Je gaf zelf al een belangrijk kenmerk, de warme tint. Maar ook de donkere poten en de duidelijke witte oogring zijn goede kenmerken. Eindelijk, er wordt weer opgelet. Ik denk dat mijn bedoeling van deze discussie redelijk is geslaagd. Dat mensen weer durven reageren op foto's en op elkaar. En misschien heeft het met onzekerheid te maken dat mensen niet reageren, maar van fouten kun je leren toch? En nogmaals, deze discussie was niet bedoeld dat vogelaars foutloos door het leven moeten. Het determineren van sommige soorten blijft lastig maar dat houdt deze hobby ook spannend.

Groet Martijn.
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 69 guests