geringde broedvogels in de Koningslaagde

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
Arne
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 37
Joined: 12 Jan 2011, 09:15

geringde broedvogels in de Koningslaagde

Post by Arne »

Misschien al iets laat, maar ik wil toch nog drie interessante waarnemingen van geringde vogels doorgeven welke dit jaar in de Koningslaagte bij Groningen gebroed hebben.

Er had een mannetje Tureluur gebroed die met een metalen ring geringd was. Voor het eerst heb ik deze vogel op 23 maart daar gezien. Klaas van Dijk en ik hebben uiteindelijk de ring kunnen aflezen. Deze vogel was als niet vlieg-vlug jong op 20 mei 2006 bij Kardinge (Groningen) geringd. Bijzonder interessant is, dat ook zijn zusje dit jaar is afgelezen: Klaas zag ze bij Kardinge op haar geboorteplek.

Verder heeft in de Koningslaagte nog een gekleurringde Grutto gebroed. Omdat de vogel een marker (de vlag) kwijt geraakt was, was er een beetje puzzelen om het uit te zoeken, maar uiteindelijk is het toch gelukt de identiteit van de vogel op te lossen: Deze vogel is in februari 2007 in de Extremadura in Spanje geringd! Volgens Klaas van Dijk had de vogel al in 2009 en 2010 een territorium in de Koningslaagte.

Last but not least, is er een Knobbelzwaan met een halsring gewest. Dit mannetje was in 2001 bij Leer in Duitsland als jong geringd. Tot eind 2006 is hij regelmatig in de Lauwersmeer gezien en in 2010 voor het eerst in de Koningslaagte.

Dus drie interessante aflezingen van geringde vogels uit dit klein gebied. Het is altijd de moeite waard op ringen te letten!

Groeten
Arne
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 42 guests