Is de Friese Steppekiekendief een voedselparasiet?

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Is de Friese Steppekiekendief een voedselparasiet?

Post by meeuwiss »

Moi allemaal,
Het is mij bij het waarnemen van de Steppekiekendief in de Bant-en Anjumer-Lioessenserpolder al meermalen opgevallen dat deze Kiek enorme conflikten uitvecht niet alleen met Zwarte kraaien maar ook met name met Torenvalken. Deze Steppekiek vliegt hier al minstens 10 dagen rond. Op 18 september zag ik een fel, langdurig gevecht van de aanvankelijk rustende Steppekiek met een Torenvalk. Op bijgaande plaatjes zie je dat hij eerst de zittende Torenvalk aanvalt, vervolgens een plaatje waarbij de Torenvalk de zittende Steppekiek aanvalt en tenslotte de Steppekiekendief die wegvliegt met een prooi (muis) in de poten. Muis afhandig gemaakt? Vandaag, plaatste Christiaan een fraaie fotoserie op waarneming.nl waarbij de Steppekiek de Torenvalk als een Kleine Jager in de lucht achtervolgt. Dit heb ik ook meermalen gezien. Eind van het gevecht volgens mij: Steppekiekendief vliegt weg met prooi (muis?) in de poten.
Dit zou duiden dat deze pleisterende juveniele Steppenkiekendief een voedselparasiet is van Torenvalken. Slechts twee waarnemingen en hiermee dan misschien een te voorbarige conclusie. Maar als je daar bent let er maar eens op! Het is een zeer snelle, wendbare vogel in de lucht!
Hebben jullie deze Steppekiek ook op deze manier bezig gezien en dezelfde gevechten gezien met Torenvalken?
Graag reactie
Guido
steppekiekendief vliegt weg met prooi (muis?)
steppekiekendief vliegt weg met prooi (muis?)
steppekiekendief13web.jpg (76.91 KiB) Viewed 1693 times
torenvalk valt gelande steppekiek aan
torenvalk valt gelande steppekiek aan
steppekiekendief12web.jpg (71.71 KiB) Viewed 1693 times
steppekiek valt zittende, dreigende torenvalk aan
steppekiek valt zittende, dreigende torenvalk aan
steppekiekendief11web.jpg (76.38 KiB) Viewed 1693 times
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 64 guests