Slecht naseizoen Huiszwaluw

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
Edje
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 10
Joined: 11 May 2006, 23:00

Slecht naseizoen Huiszwaluw

Post by Edje »

Afgelopen voorjaar en zomer zaten aan mijn woning aan de rand van Groningen (Reitdiep) 21 bezette nesten van huiszwaluwen; driekwart in kunstnesten, de rest in natuurlijke nesten.
Door het prachtige voorjaarsweer waren er nog nooit zo vroeg jongen ( op 25 mei al de eerste geboren), en vlogen uit alle 21 nesten de jongen uit, met veel jongen per nest.
Eind juli, maar vooral in augustus, werden in 12 nesten voor de tweede keer jongen geboren.
Op 30 augustus was 1 2e legsel al uitgevlogen en waren in de andere 11 nesten nog 2e legsels aanwezig, waarbij ook nog hele kleine jongen ( in 5 nesten werden de jongen geboren in de periode van 20-26 augustus).
In de periode van 30 augustus tot 7 september, gedurende heel koud en regenachtig weer werden dagelijks meerdere dode jongen uit de nesten gegooid, minimaal 16 jongen heb ik op de tegels gevonden. Uiteindelijk zijn van 7 nesten alle jongen gestorven, terwijl uit de andere 4 nesten slechts 1 of 2 jongen zijn uitgevlogen.
Van alle 2e legsels zijn dus meer dan de helft van de nesten gesneuveld door het slechte weer.

Zijn er meer mensen die dergelijke ervaringen hebben met hun huiszwaluwen of boerenzwaluwen afgelopen augustus?

PS: ze zijn er nog wel, afgelopen avond doken nog zeker 19 exemplaren de nesten in om te gaan slapen.
PS: In totaal vlogen toch nog 26 legsels wel uit, aanzienlijk meer dan in 2010 toen met 13 bezette nesten 15 legsels uitvlogen.
CIMG5339kl.jpg
CIMG5339kl.jpg (212.56 KiB) Viewed 2761 times
Last edited by Edje on 21 Sep 2011, 08:52, edited 1 time in total.
User avatar
draaisma
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 62
Joined: 01 May 2002, 23:00
Location: Groningen

Re: Slecht naseizoen Huiszwaluw

Post by draaisma »

Beste Ed,

Dat er jongen uit de nesten werden gesodemieterd, heb ik niet kunnen constateren, wel dat het aantal 2e legsels veel minder was dan afgelopen jaar. Ook vermoed ik dat het aantal jongen per nest een stuk lager was dan andere jaren. Van de 12 kunstnesten waren er 11 bezet en was er 1 zelf gemaakt nest (vinex-wijk in Groningen). Het laatste jong is vorige week uitgevlogen.

Gert
schup
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 28
Joined: 02 Nov 2009, 21:45

Re: Slecht naseizoen Huiszwaluw

Post by schup »

Heb dezelfde ervaring met de boerenzwaluw.
Het eerste legsel erg vroeg en succesvol.
Na het bouwen van een nieuw nest en het leggen van 4 eitjes kwam er 1 jonkie uit, die het niet overleefd heeft en de 3 eitjes zijn niet uitgekomen.
Vorig jaar bleven ze tot de laatste week van september hier slapen.Nu eind augustus al vertrokken.

Henk van Schuppen.
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 54 guests