Afwijkende vink

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

User avatar
hansl
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 62
Joined: 24 May 2006, 23:00

de vink reactie op mail Arnoud van den Berg

Post by hansl »

Hoi allen,

Kreeg via eigen post enkele vragen over het gene wat ik hier op internet gezet heb van arnoud van den Berg:

Waar komt het idee vandaan dat Afrikaanse Vinken ‘nauwelijks tot niet’ in bebouwde gebieden voorkomen? Mijn eigen ervaring is dat ze in de bebouwde gebieden van Massa en rond veel andere dorpen talrijk zijn.

"mijn mening is dat marokko wat minder bebouwd is als nederland, en dat vinken hier eerder heil zoeken in steden door voedselgebrek (of gemak) in de winterperioden en daarom meer afhankelijk zijn van mensen""ken de situatie niet in Marokko, eind januari zal ik er vollop naar kijken daar, en zien hoe algemeen ze in dorpen en steden zijn"

Kun jij referenties geven van jouw stelling dat pigmentafwijkingen worden veroorzaakt door een aanbod van voedsel afkomstig van mensen?

" dit is bekend uit het het gevanschapshouders wereldje waar je kleurvariaties kunt kweken met speciale dieten, en door niet natuurlijk vogelvoedsel aan de desbetreffende vogels te voeren""een voorbeeld van die kleurvariatie is ooit gepubliseerd (van duiven) onder Mighty morphin' pigeon watchers learn science in the city Cornell Ornithology Lab's 'Project Pigeon Watch' goes continentwide door Roger Segelken in een papier van de Cornell university""Partieel albinisme is een genetische afwijking welke in alle groepen van vogels kan voorkomen wat natuurlijk is, maar zou eventueel versterkt kunnen worden door voer, echter er is nog weinig onderzoek naar gedaan, heb ooit wel eens ergens iets gelezen over kraaiachtigen en de bijdrage van het voeren in de stad (dit had dan invloed op de verenkleden)(maar kan helaas het artikel nergens meer vinden)"

Bedoel je dat wilde vogels die in een kooi terechtkomen na een rui plotseling witte vlekjes krijgen?

"dit is een verkeerde weergave zoals ik het bedoeld heb""ik bedoelde ermee dat de soort al minimaal een generatie is gehouden en door middel van een dieet dit kleed verkregen heeft en dus een nazaat is van een gehouden vogels die onder een huis dieet zaten"

Is het niet zo dat pigmentafwijkingen bij zwarte vogels weliswaar meer opvallen dan bij bont gekleurde vogels, maar dat ze bij alle vogels vaak optreden?

"dit is zeer zeker mogelijk, maar ik zelf zie het niet zo vaak bij andere vogels, moet wel toegeven dat ik het ook in andere groepen vogels zoals Bonte Strandloper, Huismus, Spreeuw etc ook gezien heb, maar het is zeker niet algemeen, en ook hierbij is het toevallig dat de eerste "africana" van Nederland dit zou hebben (en ja ik weet dat de eerste Varied Trush van de UK ook een compleet afwijkend kleed had), ik ken de percentages niet van kleurafwijkingen in vogels (als iemand die weet graag), maar het is stug dat in Nederland dan weer net zo'n vogel opduikt"

Overigens, ik heb op 15 reizen door Marokko nog nimmer een Afrikaanse Vink in een kooitje gezien. In Nederland heb ik evenmin ooit een Marokkaanse vogel in een kooi gezien. Maar misschien kom ik niet genoeg onder de mensen. Denk je echt dat een vink die langdurig in een kooi heeft geleefd zich zo wild zou gedragen als de vogel in Haren?

"het gedrag van een uit gevangenschap verblijvende vogel varieert per soortengroep, zo kunnen mandarijneenden bv een perfect wild gedrag vertonen, evenals Wite-cheecked Starling (trekt zelfs, zie een waarneming ooit in Breskens) en Jufferkraanvogels en Witte Pelicanen etc etc.""weet niet hoeveel Afrikaanse Vinken gehouden worden, maar in Nederland en Engeland lijkt ook alles wel gehouden te worden (zoals nagenoeg alle in nederland vastgestelde soorten)""het is slechts een vraag die ik me hardop stel, en aangezien "onze" vink veel gehouden worden zullen er ook afrikaanse vinken gehouden worden""vind en blijf vinden dat gedrag niks onthuld over een vogel"

Met beste wensen van Justin
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

AFRIKAANSE VINK 2004

Post by meeuwiss »

Hallo allemaal,
Op vandaag dinsdag 6 januari- in de regen- zat de Afrikaanse vink weer als vanouds in de berk samen met 10-tallen vinken, kepen en groenlingen. Volgens mij is hij sinds 23 december vorig jaar niet meer gezien?! De Afrovink was geruime tijd in beeld en fouragereerde op het voer op de oprit. De vink hoef je niet hoog in de kruinen te zoeken, zoals de Groenlingen, want daar zit ie nooit. Altijd vrij laag in de bomen. Een vrouwtjesmerel was de vink op de oprit continue aan het verjagen. 's-Morgensvroeg zijn de vinken nogal hongerig, dus rond de klok van 9 tot 10 uur lijkt mij de beste tijd om eens een gokje te wagen.
De familie was erg blij met onze Kersttol en de 5 kilo voer van Avifauna. Zullen we bij voortzetting van de waarnemingen deze maand opnieuw wat voer schenken??
Succes iedereen, Guido Meeuwissen
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 39 guests