Afwijkende vink

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

User avatar
ArnoldHeikamp
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 22
Joined: 13 Oct 2003, 23:00
Location: Haren
Contact:

Afwijkende vink

Post by ArnoldHeikamp »

Hallo allemaal,
Hedenmiddag 8 december 2003 zag ik om plm. 13.00 uur een afwijkende vink rondscharrelen op de voederplaats in mijn tuin. De vogel had een egaal grijze kop (dus geen rode oorstreek), met opvallende gele vlekjes boven de ogen; borst en buik waren zeer licht roze/wit; groenige mantel; zwart voorhoofd en lichte snavel. Helaas zag ik de vogel slechts zeer kort, aangezien hij al snel wegvloog. Omdat ik weer naar mijn werk moest had ik geen tijd om te wachten of de vink eventueel weer terug zou keren. Het was absoluut geen gewone vink, zoveel is zeker.
Nadere 'studie' in de ANWB veldgids deed mij uitkomen bij een mannetje van de spodiogenys ondersoort uit NW Afrika. Dit is uiteraard een niet voor de hand liggende (onder)soort om in je tuin waar te nemen, dus mijn gedachten gaan in eerste instantie uit naar een ontsnapt exemplaar, hoewel ik geen pootring heb waargenomen, maar die kan ik in de gauwigheid gemist hebben.
Mijn vraag luidt dan ook: worden ondersoorten van de vink in Nederland als volierevogel gehouden (zou me niet verbazen)? Worden er vaker ontsnapte exemplaren gezien? En in welke mate worden ondersoorten, zoals de hierboven genoemde, in onze streken waargenomen (met andere woorden: kán het een wild exemplaar geweest zijn)?

Met vriendelijke groet,
Arnold Heikamp
User avatar
DusanB
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 18 Nov 2002, 00:00
Location: Quito, Ecuador
Contact:

Post by DusanB »

Hallo Arnold,

Je waarneming klinkt interessant. Is het mogelijk om een kijkje te nemen / de vogel te zoeken? Waar moet ik wezen?

Er zijn twee waarnemingen bekend van Afrikaanse Vink in Nederland. Een vogel werd gezien in de Eemshaven in het voorjaar 30-10-1999 waarvan een geluidsopname is gemaakt. Dit voorjaar 4-10-2003 was er een mannetje op de Maasvlakte aanwezig die door vele vogelaars bezocht is.

Er zijn een paar gevallen van deze (onder) soort in Europa:
Zweden (5april1998, 5mei2003), Noorwegen (13april1998, 12 april2002),
Frankrijk (19april2003). Allemaal voorjaars-waarnemingen. Er is een winter-waarneming van een vogel in Engeland (2-21 januari 1995) maar deze had bepaalde kenmerken die niet klopten voor Afrikaanse Vink.

Deze waarnemingen kunnen betrekking hebben op wilde vogels. Maar Afrikaanse Vinken staan bekend als standvogels en worden ook in gevangenschap gehouden.

Dusan Brinkhuizen
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Post by meeuwiss »

Hallo Arnold,
Inmiddels is bekend dat het om de ondersoort Afrikaanse vink gaat. Welke ondersoort is nog even de vraag??
Ik had het genoegen om na 2 uur wachten de Afrikaanse vink om 11.35uur op het achterplaatsje van nr.59 in de telescoop te krijgen. Plotseling landde hij tussen vele ringmussen, groenlingen en vinken. Mijn eerste indruk was een grijsblauwe vink met een sterke koptekening. Opvallend was ook de witte vlek boven de iris boven het oog. Ingezoomd tot 60x zag ik bij dit zonnige weer met strakblauwe lucht geen ringen om de poten. Dus als ik goed gekeken heb is de vogel ongeringd. Zijn verenpak zag er mooi strak uit.
De Afr.vink was net zo vliegerig en schrikachtig als de andere vinkachtigen. Maar toch denk ik dat het de moeite loont het gedrag eens nader te observeren en ook het geluid op te nemen. Misschien komen we dan meer te weten. De bewoners lijken mij grote vogelliefhebbers want er hangen pindanetjes en vanuit de verte te zien liggen de tegels vol met strooivoer. Mogelijk blijft de vink de voerplaats trouw.
Succes verder Guido
Last edited by meeuwiss on 12 Dec 2003, 19:08, edited 2 times in total.
User avatar
PdeVrieze
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 10
Joined: 24 Nov 2002, 00:00

Afrikaanse vink

Post by PdeVrieze »

Ik heb nog een site van afrikaanse vink gevonden met fotoos ik weet niet of jullie er wat aan hebben maar toch http://www.wepsite.net/warbler/afr_chaff.htm

Groeten Peter de Vrieze
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

afrikaanse vink

Post by meeuwiss »

Hallo Peter,
Bedankt voor je suggestie. Deze site is inderdaad zo te vinden op internet. Ik heb deze foto's als eerste geraadpleegd. Ga maar eens kijken aan de Onnerweg.
Guido
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

Mensen,

ik ben es in de boeken gedoken en ik moet zeggen, het valt me niet mee. Cramp Vol VIII schrijft 'African birds disperse slightly south of breeding range' (dus als africana in december buiten de broedgebieden zou zitten, zou dat in Algerije of zo zijn), Hollom, Porter etal in Bird of the Middle East and North Africa hebben het over een winterbeweging naar het oosten (dwz ten zuiden van de Middellandse Zee).
Waarnemingen van deze ondersoort in N-Europa zijn veelal in het voorjaar, wat logisch lijkt gezien de mogelijkheid dat de africana's in het voorjaar mee naar het noorden trekken met de Europese Vinken.

Waarom zit een africana in december in Haren, Groningen?. Men zou verwachten (als deze ondersoort naar het noorden zou komen) dat de bulk van de waarnemingen uit Spanje en Frankrijk zou komen, maar dat lijkt niet zo te zijn (zijn er Spaanse waarneminen van deze ondersoort)?

Ik ben benieuwd wat de experts hiervan denken.

groet,

Jan Allex
User avatar
DusanB
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 18 Nov 2002, 00:00
Location: Quito, Ecuador
Contact:

Post by DusanB »

Hoi Jan Allex,

Wat als de vogel (bijvoorbeeld die van de Maasvlakte dit voorjaar) besloten heeft om te blijven hangen in Nederland samen met gewone vinken. Dit is ook een mogelijkheid toch?

Groeten Dusan
User avatar
marnixjonker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 191
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Zuidbroek (Gn)
Contact:

Post by marnixjonker »

Hoi,

Er schijnen ieder voorjaar enkele waarnemingen gedaan te worden nabij Gibraltar van Afrikaanse Vinken tussen terugtrekkende gewone Vinken en Kepen (gehoord in 99 nav de Eemshaven vogel; ik heb geen bron die dat kan bevestigen). Wel heeft Italie een aantal gevallen.
Verder zijn Vinken lange afstandstrekkers, dus dat ie op eigen kracht hier kan komen lijkt mij geen probleem. Het is inderdaad mogelijk dat deze vogel in het voorjaar al in Europa is beland en nu wat rondtrekt tussen de gewone vinken.
Dat er de laatse jaren steeds meer waarnemingen in NW Europa worden gedaan van allemaal ongeringde vogels die goed in het verenkleed zitten en die zich ook nog eens wild gedragen vind ik allemaal wel erg toevallig.
Termeer gezien het feit dat deze ondersoort niet veel wordt gehouden in gevangenschap (enkele Belgen die regelmatig op de vogeltjesmarkt in Antwerpen gaan kijken wat er zoal te krijgen is hebben nog nooit Afro Vinken daar aangetroffen!).

Marnix.
User avatar
ArnoldHeikamp
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 22
Joined: 13 Oct 2003, 23:00
Location: Haren
Contact:

Post by ArnoldHeikamp »

Naar aanleiding van Dusans aardige theorie als reactie op het bericht van Jan Allex, het volgende. Ik heb even foto's van de Maasvlakte vink (Dutch Birding jrg. 25, nr. 3, 2003) vergeleken met de foto's die Arnoud van den Berg deze week maakte van het exemplaar in Haren. Er zijn verschillen. De vleugelstreep van de Maasvlakte vink is wit, die van de vogel in Haren geel. Ook de snavelkleur van beide vogels komt niet overeen. Voorts lijkt de Rotterdamse vogel een rozere borst/buik te bezitten, en zijn de vlekjespatronen naast de vleugelstrepen op het oog verschillend (moeilijk exact te bepalen, een vleugel die een fractie meer in- of uitgevouwen is geeft een ander beeld).
De vraag die uit dit vergelijkend warenonderzoekje voortvloeit is uiteraard: kan het desondanks toch om hetzelfde individu gaan? Een Afrikaanse vink in april ziet er wellicht anders uit dan een Afrikaanse vink in december. Dat de Maasvlakte vink als mannetje gedetermineerd is, en die in Haren als vrouwtje, verontrust mij in dezen vooralsnog niet. Vergissen is menselijk (de Harense vink veranderde ook van de een op andere dag van een mannetje in een vrouwtje).
Hoe dan ook, het is een interessante kwestie, en ik vind het erg leuk dat mijn melding zoveel reacties (en bezoek in de straat!) heeft losgemaakt.

Groeten,
Arnold Heikamp
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

afrikaanse vink

Post by meeuwiss »

Hallo Arnold,
Mij is ook opgevallen dat er behoorlijke verschillen zijn in het verenkleed tussen de Harense en Maasvlaktevink. Op 10 mtr.afstand bij sterke vergroting zag ik duidelijk de gelige vleugelstrepen van de Harense Africana. Wat ook opvalt zijn de witte vlekken aan het einde van de linker, buitenste staartpennen.
De verschillen die je ziet zijn mogelijk dus de sexeverschillen bij deze Afrosoort. Gewone vrouwtjesvinken hebben ook gelige vleugelstrepen.
De leeftijd van deze vink is moeilijk te schatten, in ieder geval 2de kalenderjaar of ouder, als hij/zij in het voorjaar is gaan trekken. Is hij/zij na de broedtijd gaan trekken dan zit de vink nu in z'n 1ste winterkleed en is het misschien toch een mannetje.
Mogelijk is de Afrovink al vanaf de voorjaarstrek in Noordeuropa aanwezig en uiteindelijk in Haren - bij jou - verzeild geraakt.

De groep mannetjesvinken waar ze o.m. mee optrekt verschilt nogal in verenkleed. Sommige zitten al in prachtkleed, andere niet.
Ik ben benieuwd als hij/zij verder gaat ruien, hoe de vink verandert.

De Afrovink maakt soms een wat dikkere indruk dan de gewone Vinken, maar dit komt omdat ze tijdens het rusten bij kou wat vaker haar veren uitzet. In vergelijking met gewone vinken lijkt de afrovink iets groter.

Het lijkt me spannend om wel en wee van deze Afrovink te blijven volgen. Als het goed is, is de vink ingeprent op de Africana-soort. De kontactroep van onze vinken zal hem/haar in eerste instantie niet stimuleren. Als hij/zij blijft zal de vink waarschijnlijk toch wel gaan kiezen voor een partner!? Man of vrouw?
Vandaag gehoord: In de beginperiode is de vink aan de Berkenlaan tegen het patioraam geknald. Tot zijn/haar en ons geluk kwam de vink met de schrik vrij.

Op de sites van de vinkeniers - Avibo o.m. - heb ik gezocht naar materiaal over de Afrovinken. Niets bijzonders gevonden, misschien maar goed ook.
Guido
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Post by hdelange »

Hieronder een antwoord die Arnoud B van den Berg aan iemand met vogelkennis in Marokko heeft gesteld, op de vraag of het mogelijk toch geen mannetje kon zijn?, in reactie op zijn foto's!

Dear Arnoud,

I'm not sure that this Chaffinch experiences the same weather in the Netherlands that he is used to in Morocco !!

Well, taking into account the general features of your bird, and especially the distinctive underparts which looks fairly pink and the grey contrasting head, I am tempted to say that this is most probably a male....

With my best wishes.

Patrick
User avatar
hansl
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 62
Joined: 24 May 2006, 23:00

de Vink

Post by hansl »

zeer vreemd bij de vink is de witte vlek in denk ik T3 (ofwel in de linkerzijde van de staart). Dit is verdacht en kan op gevangenschap wijzen. Bij wilde vogels heeft maar een op de zoveel (1000) pigment veer verschillen. Het wit zit in de top van de staartpen en is redelijk groot, fraai te zien op foto's van leo boon op de website van cursorius!

Mvg, Justin Jansen
User avatar
DusanB
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 18 Nov 2002, 00:00
Location: Quito, Ecuador
Contact:

Post by DusanB »

He Justin,

De vogel heeft inderdaad een pigmentafwijking in de staart. Vanaf het begin van de waarnemingen was dit al bekend.
Zo nu en dan kom ik Merels tegen met witte vlekken in het verenkleed. Ik vind het opvallend dat deze pigmentafwijkingen vaak tot uiting komen in de staart.
Ik verwacht dat dit ook bij andere zangvogels kan voorkomen.
De link naar een ontsnapte kooivogel begrijp ik niet echt.
Zou jij dit kunnen uitleggen?

Groeten Dusan

Info van Arnoud v/d Berg:
Het enige Europese geval van Varied Thrush Zoothera (Ixoreus) naevia een vogel waargenomen in het UK betrof één die leucistisch was. Dat feit verschafte echter geen argument aan de Britse commissie om de vogel als escape af te voeren.
User avatar
hansl
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 62
Joined: 24 May 2006, 23:00

de vink met vlek

Post by hansl »

Hoi Dusan,

Als je bv naar kauwen in de stad kijkt hebben deze vaker pigment afwijkingen dan vogels op het platteland. Dit kom door een voedselaanbod wat vaker niet natuurlijk is. Dit is dus meer regel dan uitzondering door een aanbod van voedsel aangegeven door mensen. De africana vink komt nauwelijks tot niet in bebouwde gebieden voor en zal daardoor weinig tot geen pigment variatie krijgen door voedselaanbod dan bv een nederlands kauw, merel, zwarte kraai etc.
Ik denk dat de witte veer erg verdacht is, en het kan hier gaan om een vogel die misschien door een marokkaans gezin meegenomen is naar NL.

Groetjes, Justin
User avatar
hansl
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 62
Joined: 24 May 2006, 23:00

vink

Post by hansl »

Dat laatste is niet racistisch bedoeld overigens, maar als mogelijkheid (van het meekomen met een Marokkaans gezin). Voor de duidelijkheid! Zal binnekort in Marokko opleten of het hier ook voorkomt!

Goed 2004,

Justin
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 73 guests