Dagje Limburg?

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
mbot
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 113
Joined: 13 Dec 2002, 00:00
Location: Zuidhorn
Contact:

Dagje Limburg?

Post by mbot »

Hallo allen,
Met de vakantie (voor mij in elk geval) voor de deur is het altijd leuk plannen maken. Één van de plannen die al lang in mijn hoofd zit, is om een keer een vogeldagje Limburg te doen, op zoek naar enkele voor het noorden schaarse soorten. Mijn plan is om (heel) vroeg uit Groningen te vertrekken, rechtstreeks door te rijden naar het uiterste zuiden van ons land om daar in ieder geval te zoeken naar de grauwe gors rondom het hamsterreservaat bij Sibbe (gisteren 88 vogels en ruim 2000 geelgorzen, zie dutchbirding.nl). Vervolgens naar de bossen rondom Vijlen en Epen, waar ik inmiddels goede plekbeschrijvingen heb voor middelste bonte specht en kortsnavelboomkruiper (Justin Jansen, lauwersmeer.com). Wie weet nog even een poging wagen voor waterspreeuw in Epen.
Dit is natuurlijk een hele onderneming. Ik heb zelf een behoorlijke hekel aan lange stukken (alleen) rijden. Vandaar dat ik hoop dat misschien iemand anders ook met dergelijke plannen rondloopt, of wellicht iemand zich door dit plan aangesproken voelt. Wellicht is het dan mogelijk om in de komende twee weken een keer met een auto vol die kant op te gaan. Da's wel zo gezellig. Ik ga sowieso, ik hoor graag of er medestanders zijn.

Martijn Bot
User avatar
Aaldrik
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 22
Joined: 17 Apr 2002, 23:00
Contact:

Post by Aaldrik »

Dag Martijn,

Ik zou graag met je meegaan, ware het niet dat ik geen vakantie heb. Een goede plek voor de waterspreeuw is de buurt van de volmolen in Epen. Ik ben een paar keer in Zuid-Limburg geweest en heb hem daar twee keer gezien. Zet je auto neer bij herberg In de Smidse in Epen en loop via het graspad richting volmolen. Je komt dan langs de goede plekken. Hier heb ik ook geregeld ijsvogels gezien. Ik heb er echter ook wel eens een paar uur voor niets gezeten.

Groet Aaldrik Pot
User avatar
mbot
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 113
Joined: 13 Dec 2002, 00:00
Location: Zuidhorn
Contact:

Post by mbot »

Dag Aaldrik en anderen,
Bedankt voor de tip, ik ga de plek zeker opzoeken. Mijn plan is om maandag de 29e te gaan, als het weer niet vreselijk tegen zit. Het aanbod geldt nog steeds, ik hoor het wel als er mensen mee willen (of niet, natuurlijk, dan huil ik even kort en ga alleen...)
Martijn Bot
User avatar
hansl
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 62
Joined: 24 May 2006, 23:00

limburg

Post by hansl »

gaaf dat aaldrik al twee keer een waterspreeuw hier heeft gezien. Sinds 1996 is er bij mij maar een waarneming bekend van een waterspreeuw hier. Hoop dat de waarneming ingevuld wordt op een sovon papier!
Suc6 in Limburg!

Groetjes, Justin Jansen
User avatar
mbot
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 113
Joined: 13 Dec 2002, 00:00
Location: Zuidhorn
Contact:

Post by mbot »

Dag Justin en anderen,
We zijn inmiddels geweest. Behalve schitterend weer en prachtige uitzichten heeft het ook vogeltechnisch resultaat gehad: op twee plekken in totaal 3 kortsnavelboomkruipers, tussen de 10 en 15 grauwe gorzen in enorme groepen geelgorzen bij het hamsterreservaat en als hoogtepunt een middelste bonte specht bij Posterholt (die kostte behoorlijk wat tijd en moeite, maar was het uiteindelijk meer dan waard, prachtig gezien!). Verder ook nog kleine bonte en groene spechten en wat goud- en appelvinken. Erg leuk dus, zeer aan te raden. Ik denk dat het zeker ook in het voorjaar leuk is, als alles zingt, roffelt en op trek is. De waterspreeuw hebben we niet kunnen vinden, en dat lijkt ook niet zo gek als ik Justin mag geloven...

Martijn Bot
User avatar
Aaldrik
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 22
Joined: 17 Apr 2002, 23:00
Contact:

Post by Aaldrik »

Dag Justin,

Ik heb geen SOVON-formulieren ingevuld, anders was het natuurlijk bij jou bekend geweest als ik het goed begrijp. Ik verzuim dat al enige jaren en weet dat het een schande is. Ik proef verder enige argwaan in jouw bijdrage, maar misschien komt dat ook door mijn gevoelige inborst. Maar dat terzijde.
Het grappige is dat ooit ben afgegaan op de adviezen in een of ander boekje of tijdschrift dat ik had gekocht in het natuurmuseum in Maastricht. Ik heb inmiddels de hele kast overhoop gehaald, maar kan het niet weer vinden. Daarin stond een zinsnede in de trant van: de Volmolen in Epen is een goede plek voor de waterspreeuw.
De eerste keer dat ik in Zuid-Limburg was, was in juni 1993 of 94. Ik logeerde in een vakwerkhuisje om de 'hoek' bij de Volmolen en heb er bijna dagelijks gekeken. Vreemd genoeg was het de eerste of tweede dag van mijn vakantie al raak. De rest van de vakantie was het dood katoen op een of twee keer een grote gele kwikstaart en de al eerder gememoreerde ijsvogel(s) na. Kan de exacte datum helaas niet terugvinden in mijn geschiedschrijving. Daarna ben ik nog een keer of vier terug geweest. In 2002 voor het laatst (Vijlen, eerste twee weken juli). Ben een paar keer in de buurt van de Volmolen geweest (of gewandeld in zuidelijke richting) en had een keer succes, ten zuiden van de Volmolen in de richting van de camping van Terziet. Uit mijn dagboek blijkt dat het de 10e juli was. Doe er mee wat je wilt. Het spijt me dat ik niet zo van het 'doorgeverige' soort ben.

Tot slot: Ik ben er met de aanwijzing in het boekje/tijdschrift en mijn twee waarnemingen van uit gegaan dat het inderdaad een goede plek is voor de waterspreeuw in Zuid-Limburg en dat ik hem de overige keren gewoon gemist had.

Groet Aaldrik

P.s. Overigens is de kans op een waterspreeuw een stuk groter langs de Warche in de buurt van Robertville (België, uurtje? ten zuiden van Epen) Ik heb daar twee keer gewandeld en twee keer een waterspreeuw gezien.
User avatar
hansl
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 62
Joined: 24 May 2006, 23:00

de waterspreeuw

Post by hansl »

Hoi Aaldrik,

het is geem kritiek, maar veel vogelaars komen op die plek in de afgelopen jaren (zelfs max berlijn woont hier om de hoek). Maar buiten 1993/94 toen er gebroed werd, is er bij mijn weten slechts een waarneming verricht. Ik ben niet kritisch maar de gegevens komen zo niet boven water en dat vind ik erg zonde. Gaat me ook niet om doorgeven op het moment maar doorgeven op termijn, als het maar zijn plaatsje krijgt in de nieuw te verschijnen avifauna voor limburg waar nu hard aan gewerkt wordt. Hier spelen SOVON waarnemingen ook een grote rol in!

Mvg,

Justin
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 55 guests