weinig winter-zangvogels?

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
alcovanklinken
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 173
Joined: 14 Nov 2005, 00:00

weinig winter-zangvogels?

Post by alcovanklinken »

Naar mijn indruk zijn er sinds begin november weinig ''winter-zangvogels'' in de omgeving van Groningen. Vergeleken met andere najaren lijkt het wel ''silent winter!''. Geen barmsijzen, kruisbekken, pestvogels of zwarte mezen. Nauwelijks sijsjes en goudhanen en weinig kramsvogels en koperwieken.
Herkennen anderen deze indruk? Over twee jaar kunnen we dit allemaal mooi checken in gecalibreerde trends die SOVON uit tellingen heeft samengesteld. Maar het leuke van een website is dat je sneller indrukken kunt uitwisselen.
Ik ben benieuwd of anderen mijn gevoel delen. Let wel: ''gewone'' soorten zoals koolmezen, houtduiven en kauwen zie ik genoeg.

Groeten,


Alco van Klinken
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: weinig winter-zangvogels?

Post by arenaria »

Mijn eigen indruk hiervan, gebaseerd op ongeveer één dag per week vogelen in oa De Lauwersmeer, is dat er bar en bar weinig zangvogels zijn.
Op de laatste drie rondes door Robbenoort (ik bedoel dus het dorp in het noorden van Lauwersmeer) vonden we wat Vinken, Kool- en Pimpelmezen, maar inderdaad eigenlijk geen enkele andere soort, op twee Goudvinken na. Geen Sijzen, Kepen, Vuurgoudhanen, Zwarte Mezen en de rest.

Maar dit alles is uiteraard niet meer dan momentopname.

Jan Allex
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: weinig winter-zangvogels?

Post by jhvenema »

Mee eens, (nog) heel weinig (barm)sijsen. Zal te maken hebben met zachte weer van dit najaar. Vorig jaar hadden we al sneeuw en serieuze nachtvorsten eind november.
Kramsvogels en Koperwieken zie en hoor ik wel voldoende. Daarentegen wel veel Klapekster en Ruigpoters. Ook Fraters worden volop gemeld.

Groet Jan Henk.
schup
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 28
Joined: 02 Nov 2009, 21:45

Re: weinig winter-zangvogels?

Post by schup »

Ook mee eens.
Ik heb in november ruim 39 uur op de trek gestaan, Paterswoldse Meer,met de volgende resultaten;
5 sijzen,geen barmsijzen,geen kepen,en geen zwarte mezen.
Wel 232 kramsvogels,en 9 koperwieken en 3 blauwe kieken.

Henk van Schuppen.
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests