Trappelcommensalisme?

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Trappelcommensalisme?

Post by arenaria »

Toen ik vrijdag van mijn werk naar huis fietste zag ik weer de Zilvermeeuwen die in de grasperkjes bij het Reitdiep met hun flapvoeten op de grond staan te trappelen. Het idee is dat ze daarmee wormen naar boven halen (ter consumptie).
Stormmeeuwen doen het ook.
Eerlijk gezegd kan ik me niet herinneren dat ik ooit een worm gevangen heb zien worden, maar ik fiets er dan ook alleen maar langs, misschien moet ik langer kijken.
Het zijn altijd deze zelfde grasveldjes (onder andere die voor de nieuwe Jumbo-supermarkt) waar ik de Zilvermeeuwen zie staan trappelen.
Waar het me nu om gaat is dat het me ineens opviel dat er eigenlijk altijd een Kokmeeuw wat onduidelijk rondhangt bij de trappelmeeuw(en). Vrijdag was dat twee keer het geval (een op een bij de fietsbrug en één Kokmeeuw op twee trappelZilvermeeuwen bij de Jumbo).
Terugdenkend is dit steeds het geval. Altijd is er een Kokmeeuw in de buurt van een trappelmeeuw.
Zou dit toeval zijn, of heeft de kleine Kokmeeuw iets te winnen bij deze symbiose, als dat het al is.
In de literatuur kan ik hierover niet niets vinden.
Is er iemand die dit ook is opgevallen en die er meer over kan zeggen?

Jan Allex
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Trappelcommensalisme?

Post by jhvenema »

Lijkt me meer gevalletje van Kleptoparasitisme. Kokmeeuwen staan daar immers bekend om.
Groet Jan Henk.
roel
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 23
Joined: 15 Jan 2009, 00:20

Re: Trappelcommensalisme?

Post by roel »

Ook zonder "toezicht"van de chefkokmeeuw trappelen zilvermeeuwen naar wormen. Overigens heb ik ook niet de tijd genomen om te kijken of het trappelen naar wormen werkt.
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Trappelcommensalisme?

Post by arenaria »

Ja, een maf iets. Twee dingen hierover:
1. Gisteren zag ik dat er een eenzame Kokmeeuw op hetzelfde veldje stond te trappelen zonder dat er een Zilvermeeuw in de buurt was.
2. Ik heb inderdaad nog nooit een trappelmeeuw iets zien vangen.

Jan Allex
User avatar
Derick
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 59
Joined: 02 Jun 2003, 23:00
Location: Surhuizum

Re: Trappelcommensalisme?

Post by Derick »

Ja, een raar fenomeen waar maar weinig over bekend is lijkt mij.
ik heb ook niet de wijsheid in pacht maar volgens mij is het allemaal iets minder spannend dan wellicht wordt verwacht.

De trappelplekken worden bezet als back-up voor het uitblijven van voeracties in de buurt. vaak zijn het plaatstrouwe lokale vogels die van hun lantaarnpaal af komen waarbij je een goede observatie kan maken.
In mijn herinnering staat dat je heel vaak een zilvermeeuw met een stormmeeuw en een kokmeeuw aantreft.
maar heel zelden kom je van dezelfde soort meer vogels tegen, kortweg omdat ze elkaar niet dulden. Het territoriale gedrag van 'plaatstrouwe'vogels zorgt ervoor dat een zilvermeeuw geen andere zilvermeeuw naast hem wil hebben. ik heb altijd het idee gehad dat een zilvermeeuw een stormmeeuw niet als concurentie ziet en de kokmeeuw ook niet.
Heel soms zit een adulte zilvermeeuw wel eens in het gezelschap van een 'jonge' zilvermeeuw.

Er zijn natuurlijk ook trappelveldjes waar meer van dezelfde soort zitten maar dan zijn het er vaak ook meer dan 15. Mooi voorbeeld is de entree van het Kardingegebied vanaf de ring-Groningen. voor het transferium zitten met grote regelmaat meer dan 10 zilvermeeuwen in de natte grasvelden.

maar de trend die ik vaak zag is dus 3 soorten bij elkaar, en ieder vangt zijn eigen wormen.
ik heb wel succesvolle pogingen gezien.

Derick
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 43 guests