Koningslaagte: bomen en Canadese Gans x Grauwe Gans

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Koningslaagte: bomen en Canadese Gans x Grauwe Gans

Post by arenaria »

Ik de Koningslaagte loopt een Canadese Gans naast een Grauwe Gans - volgens mij zijn ze gepaard. Ik ben benieuwd hoe dat verder gaat.
Zes Grutto's aanwezig om 12.00 uur.

Verder valt op de de grote bomen langs de weg naar het Bezoekerscentrum gekapt zijn. Zal wel nodig zijn geweest ... Ook alle grote bomen aan de kop Bedumerweg liggen geveld in het gras. Een enorme kaalslag. Zal ook wel een goede reden hebben ...

Jan Allex de Roos
Fred van Maurik
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 182
Joined: 04 Jun 2008, 16:14

Re: Koningslaagte: bomen en Canadese Gans x Grauwe Gans

Post by Fred van Maurik »

Volgens een van de vrijwilligers die in het bezoekerscentrum werkt zijn de hoge bomen weggehaald om te voorkomen dat havikken en andere roofvogels die bomen gebruiken als uitvalsbasis om zodoende het jonge aanwas van kievitten. grutto's ed te pakken.
Tevens om het open landschap te bevorderen.
Ik vond en vind dit erg vreemd, omdat ik op de koningslaagte alleen maar roofvogels op paaltjes of op de grond heb zien zitten en nog nooit in de 3 bomen die er stonden.

Van het weekend nog een havik nog een kwartier lang op de grond zien zitten, niet ver van de grutto's vandaan.

Fred
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

Re: Koningslaagte: bomen en Canadese Gans x Grauwe Gans

Post by martijn »

Een grote schande als de reden van het kappen zou zijn om te voorkomen dat roofvogels of kraaien dit gebruiken als uitvalsbasis. Zijn weidevogels opeens heilig geworden. We zijn zelf jarenlang bezig geweest en nog steeds trouwens om ze uit te roeien en nu worden ze bedreigt en nu komen ze met deze belachelijke actie's. Wat net zo belachelijk is dat er rond weidevogelreservaten de kraaienesten stelselmatig worden vernield. Alsof dat de boosdoeners zijn van de achteruitgang. En dat sommige avifaunaleden dat ook nog toe juichen(ik noem geen namen)

Martijn Bakker.
alwin hut
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 10
Joined: 20 Sep 2011, 08:17

Re: Koningslaagte: bomen en Canadese Gans x Grauwe Gans

Post by alwin hut »

In het Westerkwartier is dit een onderbouwde reden om hele singels te kappen, zodat kraaien en roofvogels er niet in de buurt van weidevogels gaan broeden of zich ophouden.
De singels die het Westerkwartier juist zo karakteristiek maken moeten dan ineens wijken voor een reden die niet goed onderbouwd is om een enkele paar weidevogels tot broeden te laten komen.
Niet dat ik een hekel heb aan weidevogels, maar je geeft er wel heel veel voor op, terwijl de juiste reden heel ergens anders ligt.

Overigens de bomen bij de oprit van bezoekerscentrum Noorderhoogebrug waren op een leeftijd dat ze versneld gaan aftakelen en veel dood hout vormen, wat prachtig is voor insecten maar aangezien ze aan het toegangs pad stonden en Stichting Het Groninger Landschap hier verantwoordelijk voor is, is er besloten om ze te kappen, en ja ook voor het open karakter van het landschap aldaar.

Alwin.
User avatar
wimvanboekel
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Peize
Contact:

Re: Koningslaagte: bomen en Canadese Gans x Grauwe Gans

Post by wimvanboekel »

Ik heb bij dit soort acties in het Westerkwartier, maar bijvoorbeeld ook nog niet zo lang geleden bij het Hoeksmeer, het gevoel dat het vooral bedoeld is om de subsidie verstrekking aan de boeren veilig te stellen. Hoe meer broedende weidevogels, hoe meer ze verdienen. Onderbouwing voor de noodzaak van kap is altijd ver te zoeken.

Wim
WetlandWacht Leekstermeergebied (http://www.natuurindeonlanden.nl)
bestuurslid waterschap Noorderzijlvest
secr. St. Natuurbelang De Onlanden
User avatar
alcovanklinken
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 173
Joined: 14 Nov 2005, 00:00

Re: Koningslaagte: bomen en Canadese Gans x Grauwe Gans

Post by alcovanklinken »

een paar nuances op de inbreng van Wim van Boekel: er is rond weidevogelbescherming altijd veel discussie, bijvoorbeeld over predatie. Gesproken wordt over hetzes tegen vossen en kraaien; afschot van deze predatoren ten gunste van weidevogels is omstreden; roofvogelvervolging in weidevogelgebieden verdacht.
Nu is in deze langdurige geschiedenis het opener maken van landschap één van de breder gedragen acties: veel mensen zijn het er over eens dat minder bomen minder broed- en zitgelegenheid geeft voor vogels die wel eens een ei of kuiken lussen. Beter dan afschot lijkt mij het weghalen van zulk geboomte, waarvan de schaal trouwens beperkt blijft. In Groningen zijn voorbeelden hiervan het Hoeksmeer en de Grootegastermoldenpolder. Dit is niet alleen op verzoek van boeren gebeurd, maar ook van de betrokken terreinbeheerders (Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten). Er gaat best wat mis in de bescherming van weidevogels, maar het kappen van een paar bomen vind ik niet een geslaagd voorbeeld.

Groeten,


Alco van Klinken
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Koningslaagte: bomen en Canadese Gans x Grauwe Gans

Post by arenaria »

Ach, het kost maar 60 seconden om een boom om te zagen. Het groeien kost 100 jaar.

Ooit was ik getuige van het rooien van een beukenperceel in Drenthe - 150 jaar oude bomen, met Zwarte Spechten: het landschap moest open worden.

Jan Allex
User avatar
wimvanboekel
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Peize
Contact:

Re: Koningslaagte: bomen en Canadese Gans x Grauwe Gans

Post by wimvanboekel »

Hoi Alco,

nuance is natuurlijk altijd mogelijk en op z'n tijd gewenst. Maar je kunt niet ontkennen dat er wel degelijk een groot financieel belang zit in het hele weidevogelbeheer. Ook de natuurbeheerders krijgen geld voor de broedende weidevogels in hun terreinen.

Wim
WetlandWacht Leekstermeergebied (http://www.natuurindeonlanden.nl)
bestuurslid waterschap Noorderzijlvest
secr. St. Natuurbelang De Onlanden
User avatar
alcovanklinken
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 173
Joined: 14 Nov 2005, 00:00

Re: Koningslaagte: bomen en Canadese Gans x Grauwe Gans

Post by alcovanklinken »

Elk beheer kost geld, ook begrazing met grote grazers en ook: ''niets doen''. Elke beheerder heeft belangen dus dat gaat op voor de hele natuurbescherming. Op zich zegt dit financiële volgens mij dus weinig specifieks over weidevogelbeheer, al zal de financiering in de komende maanden wel een thema worden: de bezuinigingen van Bleker moeten worden geconcretiseerd. 50% snoeien in het budget voor natuurbeheer kun je niet omgemerkt doen.
Welke keuzen maak je dan?
Maar dat is een te breed onderwerp om te bespreken onder het kopje ''bomen Koningslaagte en kruisingsgans''.

Groeten,

Alco
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

Re: Koningslaagte: bomen en Canadese Gans x Grauwe Gans

Post by martijn »

Hallo,

Misschien moeten wij er ons bij neerleggen dat wat wij ooit voor bepaalde weidevogels hebben gecreëerd nu weer afbreken. Grutto en kievit hebben natuurlijk geprofiteerd van tijdelijk goede omstandigheden. Nederland was of is Gruttoland van Europa. Maar dat is natuurlijk nooit zo geweest. Wij hebben biotopen veranderd en veel (bijna alle) karakteristieke soorten zijn daardoor verdwenen. De Gutto en Kievit zijn geen karakteristieke soorten van Nederland als je ver terug gaat in de tijd. Nederland was één grote delta met veel moerassen en grote bossen. Van oorsprong is de Kievit een steppevogel. Wij hebben dus van een delta een soort van nepsteppe gemaakt. Denk daar maar eens over na................

Martijn Bakker
Fred van Maurik
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 182
Joined: 04 Jun 2008, 16:14

Re: Koningslaagte: bomen en Canadese Gans x Grauwe Gans

Post by Fred van Maurik »

Op 05-03-2012 een week geleden dus, zaten er 2 grote canadese ganzen en 2 grauwe ganzen op de Koningslaagte, waarschijnlijk is van elk koppel er 1 achtergebleven.
Een van de GCG's welke van de Koningslaagte is vertrokken had de groene halsband met de letters NUA. Dezelfde als Klaas heeft waargenomen.

groet

Fred
05-03-2012 Grote Canadese gans NUA.jpg
05-03-2012 Grote Canadese gans NUA.jpg (191.71 KiB) Viewed 8524 times
Fred van Maurik
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 182
Joined: 04 Jun 2008, 16:14

Re: Koningslaagte: bomen en Canadese Gans x Grauwe Gans

Post by Fred van Maurik »

Hoi Klaas

Hij is toegevoegd

groet

Fred

05-03-2012 10:15 Groningen GRN NL 53.15.08 N 06.34.07 E Fred van Maurik
Fred van Maurik
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 182
Joined: 04 Jun 2008, 16:14

Re: Koningslaagte: bomen en Canadese Gans x Grauwe Gans

Post by Fred van Maurik »

Gistermiddag de 24e maart kwam de NUA in gezelschap van een andere CG aanvliegen op de Koningslaagte en plofte tussen de grutto's neer.
Waarneming ingevoerd bij geese.org
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 61 guests