Otter in de Westerbroekstermadenpolder

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Otter in de Westerbroekstermadenpolder

Post by arenaria »

Wat een geweldige waarneming van een Otter in de WPMP!

Wel heb ik toch een vraag. Ik ken wilde Otters alleen uit Zuid-Amerika (waar ik enkele langs stenige rivieroevers heb zien lopen) en van wat ik las in de boeken van Gavin Maxwell: Ring of Bright Water, Raven seek thy Brother en The Rocks Remain (dit uit mijn hoofd).
In de Waarnemingen wordt een log dier beschreven dat flap-flap loopt. Ik kan noch in de literatuur, noch op het Net iets vinden over het geluid dat Otterpoten maken op asfalt, maar wel wordt steeds een vederlichte galop beschreven die ik ook zelf heb waargenomen en wat Gavin Maxwell ook als zodanig beschrijft.
De vraag is dus eigenlijk: is de waarnemer helemaal zeker van de waarneming als Otter? Kan het een Bever zijn geweest? Kan het een Beverrat zijn geweest - deze heb ik wel horen lopen en die zijn idd behoorlijk log.

Jan Allex de Roos
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

Re: Otter in de Westerbroekstermadenpolder

Post by martijn »

Hallo,

Ik ben het hier met Jan Allex eens. Dat flap-flap gedoe past meer bij een bever en niet bij een otter. Dat zou trouwens voor mij de waarneming niet minder belangrijk maken.


Martijn Bakker
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Otter in de Westerbroekstermadenpolder

Post by jhvenema »

Op waarneming.nl geeft de waarnemer antwoord op deze vraag die ook door de Admins. werd gesteld:

http://waarneming.nl/waarneming/view/63623403

JH.
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Re: Otter in de Westerbroekstermadenpolder

Post by hdelange »

De waarnemer Willem-Pier mailde mij het linkje van waarneming.nl ook door.

daar staat ook nog een linkje naar een eerder bericht op RTV-noord van het Groninger Landschap uit januari.

http://www.tvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=106983
Michel Krol
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 31
Joined: 29 Dec 2008, 15:07

Re: Otter in de Westerbroekstermadenpolder

Post by Michel Krol »

Wij gaan zeker kijken of we op deze plek spraints kunnen vinden. Tot dusver hadden we die hier nog niet op deze locatie. Wel in alle oevers rondom het gehele Zuidlaardermeer. Dus het is zeker goed mogelijk. Maar een otter is bekender om zijn elegante manier van voortbewegen dan om zijn 'platpoten'.... Nu we het toch niet over vogels hebben: DNA-onderzoek aan de spraints bracht aan het licht dat de moeder van het dier afkomstig is uit het herintroductieproject in de Weerribben. De vader is tot dusver onbekend...
alwin hut
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 10
Joined: 20 Sep 2011, 08:17

Re: Otter in de Westerbroekstermadenpolder

Post by alwin hut »

Beste mensen,

Vandaag een grondige inspectie gedaan op de plaats waar de waarneming van de otter was gedaan in de Westerbroekstemadepolder.
Na enige tijd zoeken vonden we toch zeer overduidelijke voetsporen van de otter.
Daarnaast langs de waterkant ook nog een (oudere) spraint, uitwerpsel van een otter, overduidelijk te herkennen aan
de resten van schubbetjes en graatjes, een een geurmarkering met sterke visolie lucht.

Voor ons een prachtig waarneming op een nieuwe locatie.
Afgelopen winter is al gebleken door flink speuren naar spraints dat deze otter het gehele Zuidlaardermeer gebruikt, een veel
voorkomend gedrag van mannetjes otter.
Mannetjes otters hebben een zeer groot territorium, het gehele meer en b.v. Drentse Diep en Foxholstermeer kunnen ze beschouwen als hun
territorium, vaak hebben ze ook meerdere vrouwtjes in het gebied.


Alwin Hut
Beheermedewerker Stichting Het Groninger Landschap.
Otter spraint.
Otter spraint.
Otter spraint..JPG (114.43 KiB) Viewed 4329 times
Otter print.
Otter print.
Otter print..JPG (122.34 KiB) Viewed 4329 times
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 30 guests