Buizerd als Aalscholver

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
alcovanklinken
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 173
Joined: 14 Nov 2005, 00:00

Buizerd als Aalscholver

Post by alcovanklinken »

Op 11 januari 2004 zag ik bij de Harense Wildernis een buizerd op een paal zitten, met z'n vleugels breed uitgeslagen. Hij leek wel een aalscholver die z'n vleugels aan het drogen was.
De buizerd wapperde met de vleugels een beetje heen en weer, zodat het ook wel leek alsof hij deed aan ''zittend bidden''. Op het moment van waarnemen woei het tamelijk hard.

Wie heeft dit gedrag wel eens gezien en wie zou een verklaring weten?

Alco van Klinken, 12 januari 2004

8O
User avatar
hboerma
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 80
Joined: 26 Jan 2003, 00:00
Location: Eelde

Post by hboerma »

Hallo, ik lees net het bericht over de zogeheten "biddende buizerd", op zich geen fenomeen , zeker niet bij harde wind, ondanks het feit dat ie in dit geval dan op een paaltje zat.
Rond de Peizer-en Eeldermaden en het Elsburger Onland hebben wij (VWG IVN uit Eelde) een geheel nieuwe soort ontdekt, namelijk de OWBB, oftewel de Onlandse Witte Biddende Buizerd, dit fenomeen presteert het al twee jaar om bij harde wind , maar ook bij geen wind biddend te jagen.Zelfs bij echte windstilte zie je deze buizerd wel bidden boven de velden. Daar heb ik dus geen verklaring voor. Zou de buizerd anders door thermiek omhoog gezogen worden? Lijkt me toch niet. Of is de buurman een torenvalk? :D
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 73 guests