Eerste Fitis/Eerste Koekoek

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Eerste Fitis/Eerste Koekoek

Post by arenaria »

Is er al een Koekoek gezien?

Groet,

Jan Allex
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

Re: Eerste Fitis/Eerste Koekoek

Post by martijn »

Hallo,

Ik vogel nu al 33 jaar en heb nog nooit een koekoek voor april gehoord of gezien. Wel sperwers trouwens. Op de site van "cuckoo tracking into Africa" zitten de gezenderde koekoeken nu nog in ivoorkust en ghana. Er zullen ongetwijfeld koekoeken zijn die een andere route nemen maar ik hou het bij april.

Groet
Martijn Bakker.
caveman
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 5
Joined: 22 Nov 2010, 18:56

Re: Eerste Fitis/Eerste Koekoek

Post by caveman »

heb de eerste fitis al op de foto staan :D http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=309274 wist het alleen niet zeker.
User avatar
Wilster
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 192
Joined: 03 May 2003, 23:00
Contact:

Re: Eerste Fitis/Eerste Koekoek

Post by Wilster »

Evenals anderen ben ik uiterst sceptisch over die vroege waarnemingen van o.a. de koekoek. Wellicht een imiterende spreeuw oid? Of zou toch...

In heb getracht te om hierover snel wat te vinden in de literatuur. Het meest voor de hand liggende boek was de monografie van Robert Paye over koekoeken (The Cuckoos, Oxford University press). Een dik boek, maar helaas wat vaag over de trektijden van onze koekoek: voor de terugtrek aan de Afrikaanse westkust wordt februari & maart genoemd en voor de Afrikaanse oostkust maart-april (pg.513-515). Helaas bleek ook het HBW (volume 4) vaag over de terugtrek. Bijna alle geraadpleegde boeken vermelden wel dat de koekoek een van de vogels is die in het najaar non-stop 3000 km vliegt over de Middellandse Zee en de Sahara heen (allemaal gebaseerd op een publicatie uit 1972 overigens) en ook dat hoewel de jongen (uiteraard in dit geval) onafhankelijk en later vertrekken dan hun ouders ze toch in dezelfde gebieden overwinteren. Tijdens de winterperiode trekken koekoeken door tot in zuidelijk Afrika. De meeste kennis hierover komt van informatie van in musea bewaarde (en dus veelal doodgeschoten) vogels. Ringgegevens zijn er buitengewoon weinig (slechts 2 terugmeldingen waaronder een Nederlandse ring uit Togo). Dat verklaart wellicht ook de gebrekkige informatie over de (terug)trek van de koekoek. Wat dat betreft zijn die gezenderde Britse vogels zeer interessant. Bijna alle literatuur vermeldt april-mei als aankomstdatum voor Noord-west Europa.

Zijn maart-waarnemingen dan "onmogelijk"? In de Atlas van de Nederlandse Vogels staan een paar stipjes op het kaartje van de maand maart. En uiteraard loont het altijd om de (meestal) Zwitsers degelijke "Glutz" te raadplegen (Handbuch der vögel Mitteleuropas). In band 9 pg.192 staat over de "Heimzug" van de koekoek:
"1 3/4-und mehrjährige Vögel erscheinen z.T. bereits im Februar nördlich der Sahara..."
en even verderop: "In Südeuropa fällt die mittlere Erstankunft in die Letzte Märzdekade, in Mitteleuropa meist in 2., häufiger 3.Aprildekade..."

Hoewel ik toch mijn twijfels houd over de vroege koekoek-waarnemingen is het blijkbaar toch niet onmogelijk om (soms) al in maart een koekoek waar te nemen.
Lang geleden zei een oude vogelaar al eens tegen mij toen ik hem raadpleegde voor een zeldzame waarneming: "tsja, vogels hebben vleugeltjes" (vertaling: nogal onwaarschijnlijk, maar zou kunnen).

Arjo
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Eerste Fitis/Eerste Koekoek

Post by arenaria »

Dank voor de goede input Arjo.

Het gaat hier om de vraag of de Koekoek op dit moment al zeker is waargenomen in onze provincie (Groningen).
Antwoord daarop is dus nee. Je kunt zelfs niet uitsluiten dat de gehoorde roep afkomstig was van de Werkgroep Koekoeken Midden-Humsterland die met een bandje reacties probeerden uit te lokken.

Jan Allex de Roos
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Eerste Fitis/Eerste Koekoek

Post by meeuwiss »

Hallo allemaal,
Zoals gemeld is een teruggekeerde Belgische Koekoek fotografisch vastgelegd op 23maart 2012. Zie hiervoor Waarneming.be. In de Nederland is dit tot nog toe niet gelukt.
Van de 4 gezenderde Engelse Koekoeken wordt gemeld dat verwacht wordt dat het weer in Ivoorkust/Ghana gaat opklaren en dat vrijdag a.s. de zon doorbreekt bij een zwakke zuidelijke wind.
Deze weersomslag kan de trigger zijn dat de 4 Koekoeken de oversteek gaan wagen over de Sahara. Nummertje 5, Clement, is inmiddels dood.
De onderzoekers verwachten hun Koekoeken rond 19 april in de UK.
Voor de laatste berichten raadpleeg de site: http://www.bto.org/science/migration/tr ... o-tracking.
Bekijk ook de blogs van de 5 vogels.
Succes
Guido Meeuwissen
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 60 guests