Jaarsoort laat op zich wachten....

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Jaarsoort laat op zich wachten....

Post by jhvenema »

Hallo,

Nu de jaarsoort 2012 even op zich laat wachten (vandaag overigens een waarneming rond Pekela op waarneming.nl) nog eens even goed in de (her)telmethode "Hellebrekers" gedoken (Sovon 2002 (3): 16-17).
Ik sta versteld van de hoge aantal waardvogelterritoria die benodigd zijn per Koekoek.
Even een greep: voor Graspieper 66, Roodborsttapuit 70, Rietzanger 66, Bosrietzanger 66, Tuinfluiter 100 enKleine Karekiet zijn volgens methode Hellebrekers 80 territoria benodigd!

In "mijn eigen" territorium, de Oosterpolder bij Haren, kunnen we ieder jaar diverse Koekoekmannen beluisteren en zien rondvliegen door de gehele polder. Hoeveel vrouwen er zitten zou ik echt niet durven schatten. De methode Hellebrekers lijkt me dan ook aantrekkelijk. De bovengenoemde waardvogels zijn voorhanden in de Oosterpolder. Ik betwijfel echter of de genoemde terrritoriumaantallen voor ook maar 1 van de waardsoorten wel voorhanden is. Graspieper geef ik nog de meeste kans maar 66! lijkt me niet voorhanden hier.

Hoe staan jullie tegenover de hertelmethode Hellebrekers?

Groet, Jan Henk
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

Re: Jaarsoort laat op zich wachten....

Post by martijn »

Hallo Jan Henk,

Volgens mijn eigen waarnemingen kan het ook met minder. Gezien een koekoekvrouw gemiddeld 12 eieren per seizoen legt vind ik dit hoge aantallen. Ik kijk zelf naar de eieren die er gelegd worden. Bij koekoek kun je aan de eieren zien of het om het zelfde vrouwtje gaat. En ik heb gebieden onderzocht waar de koekoek wel eieren legt maar waar zulke hoge aantallen waardvogels van de zelfde soort niet voorkomen. Ik heb jaren lang het voormalige baggerdepot blokum en veldzicht langs het eemskanaal onderzocht op koekoeken. Daarnaast hield ik alle kleine karekieten ook bij op deze lokatie. Zelfs zou je veldzicht en blokum qua karekieten bijelkaar optellen zou je nog niet tot dit aantal komen. Dit maakt het allemaal zo interresant. En inderdaad, de koekoek laat op zich wachten in Groningen. Ik had nog contact met Fred hustings en anderen via de mail en die had al wel Koekoek in midden en zuid Nederland. Het zal niet meer lang duren, denk ik.

Mvg
Martijn Bakker
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Jaarsoort laat op zich wachten....

Post by jhvenema »

Hallo,

Ik zie vandaag de eerste waarnemingen vanuit de Peizermaden.
Strikt genomen is dit Drenthe dacht ik... dus geen eerste waarneming Groningen nog?

Groet, Jan Henk
User avatar
marnixjonker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 191
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Zuidbroek (Gn)
Contact:

Re: Jaarsoort laat op zich wachten....

Post by marnixjonker »

Er zijn toch al wel wat waarnemingen voor Groningen (even via een andere bron): http://avigroningen.waarneming.nl/soort ... ws=20&os=0

Ze beginnen nu langzaam aan binnen te komen.
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: Jaarsoort laat op zich wachten....

Post by Aart »

Ha Marnix,

Vertel eens wat meer over deze avifaunagroningen/waarneming.nl-bron.

Aart
User avatar
marnixjonker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 191
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Zuidbroek (Gn)
Contact:

Re: Jaarsoort laat op zich wachten....

Post by marnixjonker »

Hoi Aart,

Dat is de werkgroeppagina van waarneming.nl voor Avifauna Groningen. We zijn al een poos in gesprek met waarneming.nl om de waarnemeningen uiteindelijk op dezelfde (hun) database te laten draaien. Veel vogelwerkgroepen hebben een aparte werkgroeppagina over het gebied waarin ze in opereren. Zo heeft Avifauna dus een werkgroep pagina voor 'ons' gebied, dwz de provincie Groningen, de gehele Lauwersmeer (incl Fries gedeelte dus) en incl Schiermonnikoog.
Dit heeft als voordeel dat veel waarnemers niet dubbel hun waarnemingen in hoeven te voeren en de waarnemingen zijn nauwkeuriger in te voeren mbv een pijl zetten op een Google Earth kaartje. Daarnaast kan men tegenwoordig met een modere telefoon met de Obsmapp app waarnemingen in het veld invoeren en doorgeven. We zijn dus nog in gesprek, maar het is dus wel de bedoeling om op termijn de waarnemingen op de waarneming.nl database in te voeren.

Deze pagina is te vinden door bij de waarnemingen wat verder naar onderen te kijken naar het linkje waarneming.nl (of door hier even te klikken: http://avigroningen.waarneming.nl/index.php)

In elk geval lijkt het mij verstandig om de Koekoeken die op www.waarneming.nl zijn ingevoerd ook mee te nemen voor ons vogel-van-het-jaar project.
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Jaarsoort laat op zich wachten....

Post by arenaria »

Volgens mij was deze jaarsoort juist vroeger dan ooit, getuige

Koekoek 1 21-3-2012 Haren

Van onze eigen site!

Jan Allex
User avatar
marnixjonker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 191
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Zuidbroek (Gn)
Contact:

Re: Jaarsoort laat op zich wachten....

Post by marnixjonker »

...niet alleen van onze eigen site hoor, want hier staat ie ook: http://avigroningen.waarneming.nl/soort ... ws=20&os=0

Gelukkig zijn er toch nog waarnemers die dubbel invoeren.
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests