Update Jaarsoort 2012: waar blijven de vrouwen?

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Update Jaarsoort 2012: waar blijven de vrouwen?

Post by jhvenema »

Hallo,

De Koekoek waarnemingen zijn na een wat late start inmiddels goed op gang gekomen. De verspreiding in onze provincie laat na ruim 1 maand reeds het verwachte patroon zien: http://www.avifaunagroningen.nl/site/go ... kaart2.php.

Mijn eigen gevoel is dat het dit voorjaar niet overweldigend is met waarnemingen roepende Koekoeken. Voorgaande jaren bijv. was het niet ongebruikelijk dat je in de Oosterpolder 3 gelijktijdig roepende mannetjes waarnam. Dit jaar is daar (nog?) geen sprake van. Wellicht heeft dit te maken met het koude en winderige weer. Of heeft iemand hier een ander idee bij?
Man en Vrouw Koekoek in Westerbroekstermadepolder (14-5-2012)
Man en Vrouw Koekoek in Westerbroekstermadepolder (14-5-2012)
M+V KK WBMP.jpg (198.93 KiB) Viewed 4200 times
Inmiddels is het half mei. Het aantal meldingen van vrouwtjes is nog steeds erg schaars (in slechts 6 gebieden is een vrouw gemeld). Graag wil ik jullie oproepen de komende dagen/week hier zo mogelijk extra aandacht aan te schenken. Interessant zijn ook de waarnemingen van wat geïsoleerde territoria in het kleigebied: leven deze mannen solitair/heeft een mogelijk vrouwtje hier slechts 1 mannetje?
Juist de waarnemingen vrouwtjes zijn van groot belang voor het inventariseren van de Koekoek.
Daarnaast zou ik je ook willen vragen een lijstje te maken van potentiële waardvogels en mogelijke aantallen daarvan voor het gebied waarin je een Koekoek meldt. Het lijkt me interessant om dit aspect aan de Koekoek inventarisatie te koppelen alhoewel ik me realiseer dat het toepassen van de "methode Hellebrekers" schier onmogelijk zal worden voor alle gebieden in de gehele provincie. We zullen zien hoever we hier voor een aantal gebieden mee kunnen komen.

Groet, Jan Henk.
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

Re: Update Jaarsoort 2012: waar blijven de vrouwen?

Post by martijn »

Hallo Jan Henk,

Dat er minder koekoeken roepen valt mij niet zo zeer op maar bij andere soorten wel zoals Grasmus, Snor, Rietzanger en Braamsluiper. Een koekoekvrouw valt natuurlijk ook minder op dan als een roepend mannetje. Je hebt zowel een grijze als een bruine vorm bij de vrouwtjes. Als een vrouwtje eenmaal gepaard heeft kan ze gemiddeld in een seizoen 12 eieren leggen. Hier is niet meer dan één mannetje voor nodig. Ik ben zelf ook zeer benieuwd of ik ook weer dezelfde vrouwtjes aantref in bepaalde gebieden (dit aan de hand van de eieren) als vorig jaar. Op de kaart is trouwens wel goed te zien dat de meeste koekoeken in waterrijk gebied worden gemeld (kleine karekiet, rietzanger en bosrietzanger) Mocht iemand een waarneming hebben bij een andere waardvogel dan hoor ik dit graag, ook uit het verleden.

Groet
Martijn Bakker
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Update Jaarsoort 2012: waar blijven de vrouwen?

Post by jhvenema »

Hallo Martijn,

Bedankt voor je wederom snelle reactie.
Mijn bevindingen over aantallen waarnemingen worden gesteund door waarneming.nl: Voor april liggen de verhoudingen voor 2011 (droog en warm) : 2012 (fris) op 3357:2510 voor heel Nederland. Het kan zijn dat er door het koude weer minder gevogeld is, aan de andere kant, de aantallen waarnemers stijgen nog steeds op waarneming.nl.

De verdere info die je geeft staat ook te lezen op de speciale pagina die we hebben gemaakt omtrent Koekoek jaarsoort 2012.

In aanvulling op je vraag: Ik denk dat voor diverse gebieden in Groningen de Graspieper ook een belangrijke waardsoort vormt.

Ik begrijp dat jij zelf veel onderzoek doet aan de Koekeoek (waardnesten inspecteert) en in de weer bent met Koekoek dummies etc?
Zou je op dit forum iets meer hierover kunnen vertellen: waar en voor wie doe je dit, met welk doel, en vanuit welke achtergrond?
Het lijkt me dan ook goed dat je actief gaat participeren in het eindverslag over deze jaarsoort. Ik zal daarover t.z.t. contact met je opnemen.

Groet, Jan Henk.
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

Re: Update Jaarsoort 2012: waar blijven de vrouwen?

Post by martijn »

Hallo,

sorry voor de late reactie maar ik zit nu meer in het veld dan achter de computer. Helaas nog geen koekoek kunnen vangen. Dit mag ik in principe in de gehele provincie mits toestemming van de grondeigenaar. Het doel van het vangen is om de beesten te ringen en hopen dat hij elders nog eens terug gevangen (gevonden) wordt. Tegenwoordig wordt ook gebruik gemaakt van zenders die natuurlijk sneller een beeld vormen van de trekbewegingen maar dit is veel kostbaarder. Ook zoek ik jaarlijks nesten van waardvogels en dan voornamelijk kleine karekiet en bosrietzanger. De kans dat je bij deze soorten in de provincie Groningen een koekoekjong aantreft is gewoon het grootst. Dat laat de kaart ook mooi zien. En er worden zeker bij andere waardvogels koekoeken gevonden zoals graspieper, boompieper en zelfs witte kwikstaart en tuinfluiter. Maar het gros bij kleine karekiet en bosrietzanger. Door veel nesten te volgen krijg je uiteindelijk een mooi beeld over de overlevingskansen van een jonge koekoek. Alle gegevens gaan naar het vogeltrekstation en naar SOVON. Mocht iemand nog een nest weten met daarin een jonge koekoek dan hoor ik dat uiteraard graag.

Mvg
Martijn Bakker
raafmb@hotmail.com
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 53 guests