Ondergelopen nesten Onlanden?

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Ondergelopen nesten Onlanden?

Post by jhvenema »

Hallo,

In een door Avifauna geretweete tweet lees ik:
"Natuurin De Onlanden ‏@natuuronlanden
Nesten van #Kluut en #Kleineplevier langs #Peizerdiep onder gelopen door stijgend waterpeil. Uithuilen en opnieuw beginnen in De #Onlanden
."

Helaas lees ik in de nieuwste bijdrage van Wim op zijn weblog (die ik met veel belangstelling volg) van vandaag geen informatie over de gevolgen van de verhoogde waterstand in de Onlanden ten gevolge van de langdurige regen van afgelopen donderdag. Valt er al iets (meer) te zeggen hierover?

Groet, Jan Henk.
User avatar
wimvanboekel
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Peize
Contact:

Re: Ondergelopen nesten Onlanden?

Post by wimvanboekel »

Hoi Jan Henk,

die tweet was van mij afkomstig.
In De Onlanden wordt een zo natuurlijk mogelijk beeksysteem nagestreefd, met de daarbij horende, fluctuerende waterstanden. Dit heeft tot gevolg dat sommige dieren soms nadeel ondervinden, maar dat hoort bij de natuur, zoals je weet. Kleine Plevier en Kluut zijn pioniersoorten, die ingesteld zijn op dit soort risico's. Andere soorten zullen misschien minder goed kunnen omgaan met fluctuerende waterstanden en daardoor een slecht jaar hebben in De Onlanden en misschien op den duur in aantal af nemen of verdwijnen. Weer andere soorten vinden juist een prima leefgebied hier.
De uiteindelijke gevolgen van de wisselende waterpeilen in De Onlanden zullen, denk ik, pas over een paar jaar goed zichtbaar zijn. En ook dan zal het gebied zich blijven ontwikkelen en zal de vogelpopulatie blijven veranderen.

Groeten,

Wim
WetlandWacht Leekstermeergebied (http://www.natuurindeonlanden.nl)
bestuurslid waterschap Noorderzijlvest
secr. St. Natuurbelang De Onlanden
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

Re: Ondergelopen nesten Onlanden?

Post by martijn »

Hallo,

Als ik het goed begrijp gaat het hier om één dag regen? Veel vogels weten prima om te gaan met fluctuerende waterstanden. Bij te laag water niet. Als het waterpeil langzaam steigt zijn sommige soorten in staat hun nest te verhogen. Meerkoet, kokmeeuw, kluut en futen doen dit. Als het waterpeil zakt dan zijn deze vogels kwetsbaar voor landpredatoren. Dit heeft vaak grotere gevolgen als dat het waterpeil zou steigen. En met de natuurlijke verdamping (zon en wind) zakt het peil behoorlijk naar beneden. Ik zou me dus geen zorgen maken om een flinke dag regen.

Groet
Martijn Bakker.
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 56 guests