Broedsucces Grutto 2012

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Broedsucces Grutto 2012

Post by jhvenema »

Hallo,

Vanochtend was ik in de Onnerpolder. Daar zag ik een groep van zo'n 90 Grutto's die zich alweer verzameld hadden en kennelijk uitgebroed waren. De euforie van het zien van een Boomvalk enkele minuten daarvoor was gelijk verdwenen. Ik had gezien de weerscondities van dit voorjaar niet verwacht dat het broedseizoen voor zo'n grote groep nu (14 juni) al weer afgelopen zou zijn.
Deel van verzamelde Grutto's in Onnerpolder.
Deel van verzamelde Grutto's in Onnerpolder.
gk2.jpg (133.77 KiB) Viewed 3333 times
Kan iemand al iets zinnigs zeggen over het broedsucces van de Grutto in Nederland, en in de Zuidlaardermeerpolders in het bijzonder, dit jaar?
Groet, Jan Henk
User avatar
alcovanklinken
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 173
Joined: 14 Nov 2005, 00:00

Re: Broedsucces Grutto 2012

Post by alcovanklinken »

moi Jan henk,

De Agrarische natuurverenigingen die het weidevogelbeheer coördineren, proberen in de belangrijkste gebieden ''alarmtellingen'' te organiseren, waarmee ze een maat krijgen van het broedsucces in een voorjaar. Die gegevens moeten natuurlijk uitgewerkt worden, dus geven pas na een tijdje een overzicht. De Onnerpolder valt onder het bewind van agrarische natuurvereniging Stad en ommeland; nadere informatie is te vinden op de website van Boerennatuur.

Groeten,


Alco van Klinken
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

Re: Broedsucces Grutto 2012

Post by martijn »

Beste allen,

"De Grutto" Ons zorgenkindje. Wordt het niet eens tijd dat we afscheid gaan nemen van deze prachtige weidevogel. Hoeveel moeite hebben wij gedaan voor bijv. Klapekster, Kuifleeuwerik en Korhoen. En met moeite bedoel ik niet herintrodutie terwijl het biotoop maar blijft slinken (Korhoen). En "Afscheid" bedoel ik niet letterlijk maar meer figuurlijk. Elke grutto kost zoveel subsidie per jaar dat daarmee volgens mij de hele EHS gerealiseerd zou kunnen worden. Het is zuur, heel zuur maar laten we niet meer investeren in een bodemloze put. En als ik kijk bij Boerennatuur.NL dan zie ik alleen maar economische belangen. Het gaat alleen maar over geld. Vanaf 15 juni wordt er gemaaid en het liefst eerder. Beste mensen, laten we ons richten op de EHS dit heeft qua natuurwaarde nog de hoogste score. Mochten daar toevallig verspeid grutto's voorkomen dan hebben wij ons doel bereikt. Als ze namelijk geclusterd voorkomen trekt dat predatoren aan zoals Kraai, Vos, Hermelijn, buizerd, havik enz............. En wij maar denken dat dat de oorzaak is van de achteruitgang van weidevogels.

Groet
Martijn Bakker.
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 68 guests