Groene Glazenmaker in de Oosterpolder

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Groene Glazenmaker in de Oosterpolder

Post by meeuwiss »

Elk jaar naar gezocht en nu dan eindelijk enkele Groene Glazenmakers zien vliegen!
Dankzij de hulp van de medewerkers van bureau Koeman en Bijkerk, die ijverig bezig waren larvenhuidjes van deze soort te verzamelen. Zelf ook een huidje gekregen van zowel man als vrouw. Ook de Vroege Glazenmaker vliegt er rond.
De sloot in de Oosterpolder is momenteel het beste gebied van deze soort voor Groningen, Haren en Peizermaden.
Over 3 weken zijn de jonge glazenmakers volgroeid en zullen dan met velen boven de sloot met Krabbescheer vliegen.
Wel belangrijk dat de sloot een beschermde status krijgt van de gemeente, niet opschonen in de herfst.
Sloot ligt langs het wandelpad naar het hout boogbruggetje/ponyweide, langs weiland met schapen. Rechts de groentetuin van de Zorgboerderij, links weiland/spoorlijntje.
Groet
Guido Meeuwissen
Michel Krol
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 31
Joined: 29 Dec 2008, 15:07

Re: Groene Glazenmaker in de Oosterpolder

Post by Michel Krol »

Hoi Guido,

Mooie vondst! Het moest er ooit van komen. Ervan uitgaande dat de gemeente de site van Avifauna Groningen niet dagelijks in de gaten houdt, is het evenwel verstandig dat je dit nieuws ook bij hun aankaart, evenals bij het Waterschap Hunze en Aa's. Het is niet ongebruikelijk dat zaken worden vernietigd/verstoord omdat men gewoon geen weet heeft van het voorkomen van bijzondere dingen. :wink:

Groeten, Michel.

P.S. Uiteraard zal ik in mijn contacten met deze organisaties het nieuws ook even aanstippen, maar het doet soms wonderen als een 'particulier' met dit soort zaken aanklopt bij deze organisaties.
User avatar
wimvanboekel
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Peize
Contact:

Re: Groene Glazenmaker in de Oosterpolder

Post by wimvanboekel »

Leuke vondst Guido. Hopelijk gaat het goed. Maar nog een vraag:
waarop baseer je de bewering
meeuwiss wrote:De sloot in de Oosterpolder is momenteel het beste gebied van deze soort voor Groningen, Haren en Peizermaden.
Groeten,

Wim
WetlandWacht Leekstermeergebied (http://www.natuurindeonlanden.nl)
bestuurslid waterschap Noorderzijlvest
secr. St. Natuurbelang De Onlanden
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Groene Glazenmaker in de Oosterpolder

Post by meeuwiss »

Dag Wim,
Volgens de onderzoekers, die een aantal Krabbescheersloten in Groningen en Drente onderzocht hebben lijkt de Oosterpolder dit jaar wel het beste Groene Glazenmakergebied te worden voor deze soort. Daarnaast zijn er nog Krabbescheersloten in de Oosterpolder die nog niet zijn bekeken. Naar aanleiding van jouw vraag, hierbij mijn wedervraag: ken jij nog betere Groene Glazermakergebieden in Groningen?
Groet
Guido Meeuwissen
User avatar
wimvanboekel
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Peize
Contact:

Re: Groene Glazenmaker in de Oosterpolder

Post by wimvanboekel »

Hoi Guido,

ik ken de getallen niet die bij die sloot in de Oosterpolder horen, dus kan ik ook niet beoordelen of de plekken met GG die ik ken beter zijn. Peizermaden was altijd een hotspot voor deze soort, maar mogelijk heeft de onbedoelde overstroming hier van begin januari (een duiker vergeten af te sluiten) een negatieve invloed. Voor zover ik weet is de Peizermaden nog niet geïnventariseerd dit jaar.

Wim
WetlandWacht Leekstermeergebied (http://www.natuurindeonlanden.nl)
bestuurslid waterschap Noorderzijlvest
secr. St. Natuurbelang De Onlanden
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Groene Glazenmaker in de Oosterpolder

Post by meeuwiss »

Over 3 weken, als de volgroeide Groene Glazenmakers terugkeren naar de sloot, zal ik proberen te tellen. Inmiddels heb ik een bericht gestuurd naar de Gemeente Haren over het belang van de Krabbescheer.
Het verhaal van de waterberging in de Peizermaden en de vergeten duiker heb ik ook gelezen. Hopelijk heeft de stand van de GG er niet teveel onder geleden.
Groet
Guido Meeuwissen
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

Re: Groene Glazenmaker in de Oosterpolder

Post by martijn »

Hoi,

Vergeet Woudbloem niet.

Martijn.
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Groene Glazenmaker in de Oosterpolder

Post by jhvenema »

Hallo,

Mooie waterplant met een wonderbaarlijke naam: Krabbescheer of is het eigenlijk Krabbenscheer? De namen in andere talen liegen er ook niet om; Frysk: Lelstikel, Engels: Water soldier (Crabs Claw), Frans: Aloès d'eau, Duits: Krebsschere. Let vooral ook op het patroon dat deze (deels) drijvende planten maken in de sloot, een tuinarchitect likt hier zijn vingers bij af.
De planten rukken op naar de recreatieplas. Zou leuk zijn, wellicht kunnen we dan ook Zwarte Sterns begroeten. Minder aantrekkelijk voor de IJsvogel, dat dan weer wel....

Groet JH.
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Groene Glazenmaker in de Oosterpolder

Post by jhvenema »

Hallo,

Inmiddels vliegen er vele Groene Glazenmakers rond in de Oosterpolder rond de zorgboerderij. Op waarneming.nl zag ik van andere waarnemers reeds schitterende foto's van deze zeldzame soort. Misschien leuk om op dit forum deze foto's aan allen wereldkundig te maken. Hier trap ik af met mijn bijdrage van een mannetje. Een mooie foto van een vrouwtje is mij nog niet gelukt.
Imago Groene Glazenmaker (man) Oosterpolder Haren (16-8-2012).
Imago Groene Glazenmaker (man) Oosterpolder Haren (16-8-2012).
myphoto (7).jpg (319.3 KiB) Viewed 7796 times
Groet, Jan Henk.
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Groene Glazenmaker in de Oosterpolder

Post by meeuwiss »

Goed idee, Jan.
Van de gemeente Haren inmiddels een bericht ontvangen dat zij zich bij het onderhoud van de sloten aan de gedragscode houden t.a.v. het Krabbescheer en Groene Glazenmaker. Een deel van de sloten met de Krabbescheer wordt in de herfst geschoond. Mannetjes vliegen nu boven elke sloot, soms vier bij elkaar en ook de wijfjes zijn eileggend gezien in alle sloten. De soort is nu even talrijk hier als de Vroege Glazenmaker. De zeldzame libellen stonden laatst op de voorpagina van het Harener Weekblad in een uitgebreid artikel van Kees Boele.
Bijgaand 3 plaatjes.
Groet Guido
groeneglazenmaker12web.jpg
groeneglazenmaker12web.jpg (88.73 KiB) Viewed 7756 times
groeneglazenmaker10web.jpg
groeneglazenmaker10web.jpg (84.47 KiB) Viewed 7756 times
groeneglazenmaker3web.jpg
groeneglazenmaker3web.jpg (86.08 KiB) Viewed 7756 times
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 52 guests