Grote zeeeend

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
Pierre
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 33
Joined: 28 Dec 2005, 00:00

Grote zeeeend

Post by Pierre »

Ik ben van plan om vandaag of morgen even op zoek te gaan naar de grote zeeeend van de Piccardthofplas in de stad Groningen. Kan iemand me wellicht vertellen van waaruit ik de eend het beste kan bekijken? De wijk? De volkstuintjes? Of vanaf de weg aan de noordkant? Groeten Pierre
User avatar
willemhartholt
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 11
Joined: 06 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

aanpak bezichtiging grote zeeeend

Post by willemhartholt »

dag Pierre, dag andere liefhebbers,

Gisteren, woensdag 21 januari, lukte het heel gemakkelijk de grote zeeeend te vinden. Het meest raadzaam lijkt me om de vogel eerst te benaderen vanaf het wandelpad wat achter de bedrijven langs de oevers van de plas loopt aan de noor-oost kant. Daar kun je vanaf de dijkachtige ophoging aan de oever met voldoende overzicht de plas overzien.
Zo zag ik gistern vrijwel direct de vogel zwemmen. Dan kun je vervolgens beslissen of je nog dichterbij wilt proberen te komen en hoe je dat aanpakt. Je kunt dat doen via de overdag toegankelijke Pickardthof. Aan de oever van de plas ligt daar een bruggetje over een tocht, waarmee je op een paar plaatsen aan de oever kunt komen, maar daar heb je minder overzicht. De vogel bleef steeds in het noordelijke deel van de plas. Mij viel wel op dat de vogel een paar keer voor even uit het zicht verdween in het riet en de inhammen aan de Noord-Oostzijde. Ook is hij een paar keer opgevlogen om dichtbij elders in de plas weer te landen. Het beest houdt wel wat meer afstand van mensen dan de aanwezige kuifeenden.
Mits aanwezig moet het zo dunkt me wel lukken. Telescoop is mooi maar ook met een goede kijker kun je je goed redden. Identificatie is geen probleem, bekijk mijn foto's nog maar even. Leuk is dat het beest fourageert op de zoetwaterkreeften die in de plas voorkomen.

groet,

Willem Hartholt
User avatar
JPoortstra
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 8
Joined: 14 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen

grote zee-eend

Post by JPoortstra »

Je kunt de grote zee-eend goed bekijken vanaf de weg van Groningen naar Paterswolde, en dan direct na het gebouw van de Friesland, het meer is dan aan je rechterhand. Er staan grote metalen platen (verroest) en dan meestal rechts, richting een landtong met berkjes.
Meestal zwemt de eend in z'n eentje

Jacob Poortstra
User avatar
Pierre
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 33
Joined: 28 Dec 2005, 00:00

geen zeeeend

Post by Pierre »

Willem en Jacob bedankt voor de aanwijzingen. Heb m helaas niet gezien vandaag. Alleen een enkele fuut waagde zich op de plas, de kuifeenden, wilde eenden en meerkoeten lagen allemaal tegen de kant vanwege de harde wind. Maar.... morgen is er weer een dag!

Groetjes Pierre
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 40 guests