Kokmeeuw EOUT heeft het voorjaar al in de kop...

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
batman
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 48
Joined: 27 Jan 2006, 00:00
Contact:

Kokmeeuw EOUT heeft het voorjaar al in de kop...

Post by batman »

Vandaag zat er tussen de kokmeeuwen in het Noorderplantsoen een exemplaar waarvan de kop al vrijwel volledig zwart geruid was. Het was ook nog eens een exemplaar met een kleurring: wit rechts - EOUT (Klaas weet vast wel om welke meeuw het gaat - waar en wanneer geringd?). Komt deze zeer vroege rui vaker voor?

Bijgevoegd twee foto's van de vogel.


Rob Koelman
kokmeeuw_EOUT_Noorderplantsoen_14122012_b_kleinkl.jpg
kokmeeuw_EOUT_Noorderplantsoen_14122012_b_kleinkl.jpg (74.18 KiB) Viewed 4643 times
kokmeeuw_EOUT_Noorderplantsoen_14122012_c2kl.jpg
kokmeeuw_EOUT_Noorderplantsoen_14122012_c2kl.jpg (116.47 KiB) Viewed 4643 times
User avatar
batman
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 48
Joined: 27 Jan 2006, 00:00
Contact:

Re: Kokmeeuw EOUT heeft het voorjaar al in de kop...

Post by batman »

Zojuist op de kokmeeuwen-website van Frank Majoor de volgende informatie gevonden over de kaprui:

De meeste Kokmeeuwen krijgen eind februari / begin maart (laat) een zwarte kap. Maar enkele Kokmeeuwen beginnen al in november (vroeg) een zwarte kap te krijgen. Deze vroege ruiers zijn er elk jaar vroeg bij. De Kokmeeuwen die laat ruien, doen dat zeer snel. Wel 10-15% per dag. Dus in maart kan de kap in een week zwart zijn. De vroege ruiers doen het rustig aan, ongeveer 1% per dag. Er zit dus meer spreiding in de aanvang van de rui dan het moment dat de kap geheel zwart is. De aanvang van de kaprui bij de late ruiers is afhankelijk van de wintertemparatuur. Bij een strenge winter beginnen ze 10 dagen later dan in zachte winters. De vroege ruiers trekken zich weinig aan van de winter temperatuur, en beginnen ieder jaar in november.

Het patroon van de kaprui van winterkleed naar zomerkleed is per individu uniek, oftewel ieder individu heeft jaar in en jaar uit zijn eigen ruipatroon. De een begint bijvoorbeeld bij de snavel, de ander achterop de kop en weer een ander begint overal met kleine vlekjes. Ook het patroon van het winterkleed, het zogenaamde koptelefoontje is per individu ieder jaar hetzelfde. Van een zeer klein vlekje achter het oog, tot twee hele brede zwarte banden over de kop.


Link naar de pagina: http://frankmajoor.nl/kokmeeuwen-kop-1-nl.shtml


Rob Koelman
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: Kokmeeuw EOUT heeft het voorjaar al in de kop...

Post by anaburen »

Ha Rob,

In de periode 2004/2011 heb ik duizenden foto's gemaakt van de koprui van de Kokmeeuwen in het Noorderplantsoen. Het was mij namelijk opgevallen dat de rui van die Kopmeeuwen per individu heel anders verloopt: van achter naar voren, of van voren naar achter, van het midden naar de uiteinden of middels hier en daar vlekken die groeien.
Ik dacht baanbrekend onderzoek te doen en daarmee veel roem te oogsten in de werld van de ornithologische wetenschap en heb vanaf 2004 tot 2011 de rui van de Kokmeeuwen in het Noorderplantsoen gefotografeerd. Het bleek inderdaad dat de manier van ruien individueel bepaald is en ook consistent over de jaren heen. Dat vond ik een geweldige ontdekking.
Maar toen las ik dat Frank Majoor dat ook al had ontdekt. Dus toen heb ik er geen belangwekkend wetenschappelijk artikel meer over geschreven waarmee ik had kunnen baan breken.
xblauw_mt2008-12-27.jpg
xblauw_mt2008-12-27.jpg (214.52 KiB) Viewed 4602 times
De Kokmeeuw op jouw foto is inderdaad buitengewoon vroeg met de rui. Als ik het vergelijk met mijn foto's van die ruiende Kokmeeuwen In mijn archief van de periode 2004-2011 is deze foto de allervroegste van een Kokmeeuw in het Noorderplantsoen die aan het ruien is.
Bijgevoegde foto van mij, mijn vroegste van de kokmeeuwrui in het Noorderplantsoen in de periode 2004/2011, is gemaakt op 27 december 2008. Tussen 2004 en 2011 is dat verder nooit meer op zo'n vroeg tijdstip gebeurd. Ze beginnen vooral in maart.
Dus jouw waarneming is werkelijk bijzonder interessant.

groet
Ana
User avatar
batman
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 48
Joined: 27 Jan 2006, 00:00
Contact:

Re: Kokmeeuw EOUT heeft het voorjaar al in de kop...

Post by batman »

Zoals Klaas al meldde heb ik gisteren de life history van Wit E0UT ontvangen. De vogel is een typisch geval van een kokmeeuw met standaard vroege koprui. Het dier is daarom in 2001 selectief gevangen. In eerste instantie is de meeuw alleen voorzien van een metalen ring (Arnhem .3584417). Vorige winter is daar een kleurring aan toegevoegd (wit E0UT).

Hieronder een korte samenvatting van de life history:
- Wit E0UT is in januari 2001 in het Noorderplantsoen als 2e kalenderjaar man kokmeeuw geringd.
- De vogel is sindsdien elke winter in het Noorderplantsoen aanwezig. Het dier is ook eenmaal in Leeuwarden gezien (februari 2012). Daarnaast is de meeuw zowel in maart 2011 als in maart 2012 in Polen gemeld (kolobrzeg, koszalin, POLEN).

Doordat de meeuw door de kleurring nu goed herkenbaar is zal het aantal waarnemingen buiten Groningen waarschijnlijk wel snel toenemen.

Rob Koelman
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 61 guests