Pubermerel.

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
harmjan11
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 54
Joined: 05 Nov 2011, 15:55

Pubermerel.

Post by harmjan11 »

Tsja, zit er eens een Ralreiger in Groningen, ben ik in Amsterdam... En vanmorgen (maandag) was de vogel gevlogen. Maar waarschijnlijk staat er binnenkort in het weblog over de Onnerpolder een prachtig verslag :D .

Maar waar ik het over wilde hebben.
Vanmorgen tijdens het ontbijt hoorde ik in de binnentuin twee Heggenmussen heftig alarmeren. Toch maar even kijken. Bleek dat er een pubermerel (het dons was er al af en de vogel kon al vliegen) op de grond lag. Een Ekster vloog weg en papa Merel ook. Het jong leek op sterven na dood, dus maar rustig laten liggen.
Een poosje later nog eens gekeken. Vogel dood en al behoorlijk aangevreten door de Ekster. En weer wat later lagen er alleen nog heel veel veren.

Wat mij verbaasde, was dat de Ekster een al bijna volgroeide Merel te pakken nam. Weet iemand of dit vaker gebeurt?
En wat mij ook verbaasde, was dat de Heggenmussen een enorm kabaal maakten en de ouder-Merels geen sjoege gaven. Hoe kan dat?


Harm Jan Kiewiet
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Pubermerel.

Post by arenaria »

Jonge Merel wordt meteen door kat gepakt (waar ik woon is de slachtoffer-rate 100%). Daarna maakt de Ekster het af.

Groet,

Jan Allex
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 55 guests