Ruigpootbuizerd in Kardingegebied (zie Grauwe Gors)

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
lieuwevanwelie
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 3
Joined: 27 Nov 2002, 00:00

Ruigpootbuizerd in Kardingegebied (zie Grauwe Gors)

Post by lieuwevanwelie »

(met, jawel, bevederde poten en al die andere kenmerken die het al drie winters lang een adult vrouwtje laten zijn: zwaar gebouwd, enkele brede zwarte eindband staart, knalwitte stuit, sterk contrasterend met koud bruingrijze mantel. Lange vleugels, elastische vleugelslag. Lichte kop en zeer donkere buikvlekken. Ik zie de vogel al drie winters op dezelfde plek, jagend vanaf paaltjes of vanaf de grond, vandaag ook biddend. Om hiermee een einde te maken aan de discussie Buizerd / Ruigpootbuizerd van Kardinge, zie artikel laatste Grauwe Gors)

Lieuwe

Dit was in eerste instantie geen officiële bijdrage aan Forum, maar een opmerking in een serie waarnemingen die Lieuwe van Welie naar de site mailde. Er zal op de kwestie "Ruigpootbuizerd van Kardinge" nog worden teruggekomen.
User avatar
Leon Peters

Ruigpootbuizerd van Kardinge

Post by Leon Peters »

Na de vogel afgelopen zondag 22 feb cirkelend, biddend en zittend -zij het op enige afstand- te hebben waargenomen, sluit ik me aan bij Lieuwe: adult vrouw Ruigpootbuizerd. Naast genoemde kenmerken vallen op: donkere polsvlekken en overigens lichte ondervleugeldekveren (ondervleugel vrij donker bij man); geen lichte 'handpenflash' (wel licht bij juv). Vermeldenswaard is nog dat de vogel een Buizerd verdreef van een zitpost in een wilg.

Leon
User avatar
DusanB
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 18 Nov 2002, 00:00
Location: Quito, Ecuador
Contact:

Post by DusanB »

Vandaag (26 februari) is het ons eindelijk gelukt de Ruigpootbuizerd van Noorddijk in beeld te krijgen. De vogel bevond zich op de akkers ten noorden van het recreatiegebied (atlasblok: 07-34-33/34). Dit schijnt de beste plek te zijn voor het vinden van de vogel. We hebben de vogel de gehele middag geobserveerd en achtervolgd waarbij deze zelfs even in de bosrand ging zitten tegen Beijum aan (07-34-52). De vogel is zeker niet gemakkelijk te benaderen maar vanachter een boerderij is het gelukt om tot op 100 meter te komen!

De vogel is zeker een Ruigpootbuizerd en een afwijkende Buizerd is voor 100% uitgesloten.
De bouw en het forse formaat passen goed op de soort. De vogel lijkt op het eerste gezicht vanwege de donkere buikvlek op een juveniel, maar de witte staart met scherp begrensde zwarte eindband en de brede zwarte vleugelachterrand wijzen op adult. Ook de donkere bovenvleugel (zonder lichte handpen flash) en de geheel donkere ogen wijzen op adult. De buikvlek is donkerder dan de halsvlekken en dit wijst op een vrouwtje (mannetje heeft juist een donkere hals & voorborst en veel minder duidelijke buikvlek). De zwarte polsvlekken vallen erg op in de vlucht. Ook het donkere lengte streepje achter het oog is een bruikbaar kenmerk. De geheel bevederde tarsus, het kenmerk bij uitstek (Peters 2004), is meerdere malen waargenomen. Vooral wanneer de vogel zich poetste of scheet was dit te zien.

Ik denk dat Wouter Peters (schrijver van het artikel: Overwinterende Buizerd in het recreatiegebied Kardinge, Grauwe Gors 2004) de vogel gewoon niet gezien heeft. De jaren hiervoor ben ikzelf ook vele malen opzoek geweest naar dit beest maar dat had me alleen gewone Buizerden opgeleverd. Deze vogel is echt onmiskenbaar en ik ben ervan overtuigd (na het lezen van zijn stuk) dat hij er ook een Ruigpootbuizerd van zou maken. Met een ding ben ik het niet eens in zijn stuk: Alleen Buizerd jaagt vanaf een uitkijkpost. Dat is niet waar, Ruigpootbuizerd doet dit ook. Of de vogel hier een jaarlijks winterterritorium heeft weet ik niet aangezien dit de eerste waarneming is.
Het is zeker de moeite waard om deze prachtige vogel op te zoeken.

Dusan Brinkhuizen[/i]
User avatar
Wouter
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 67
Joined: 13 Jan 2003, 00:00

Post by Wouter »

De Ruigpootbuizerd die zich tussen Thesinge en Zuidwolde ophoudt, is inderdaad een andere vogel dan de Buizerd die ik in mijn artikel in de laatste Gors beschreef. De lichte vlekken die deze Ruigpoot op de mantel vertoont ontbreken bij de door mij beschreven Buizerd van Kardinge. Dat beest heb ik vooral in het oostelijke deel van het Beijumerbos gezien en af en toe er net buiten in de weilanden en akkers ten noorden, oosten en zuiden van het ‘bos’.

Direkt na het verschijnen van de laatste Gors bleek dus dat ik niet ver genoeg noordelijk uitkeek naar de ‘Ruigpoot van Noordijk’. Ik heb inmiddels deze vogel enkele malen kunnen waarnemen en gisteren lukte dit zeer fraai van aardig dichtbij. Zonder twijfel een Ruigpootbuizerd en zonder twijfel een andere vogel dan die ik beschreef. Ik had er beter aan gedaan te checken of het om dezelfde vogel ging.

Ook in de komende Gors kom ik hierop terug.

Wouter Peters
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 63 guests