(Zang)vogelstrek Radarwaarnemingen

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

(Zang)vogelstrek Radarwaarnemingen

Post by hdelange »

even een berichtje uit de trektellers nieuwsgroep door Hans van Gasteren:

via Radarwaarnemingen kan de intensiteit van de vogeltrek gevold worden, een gedeelte uit dat bericht wat voor vannacht en vandaag(17-03) geldig is:

Woensdag zullen dan de grote aantallen zangvogels eindelijk langs moeten komen. De trek van de meeste zangvogels is al flink uitgesteld, zeker als ik zie dat ondanks de harde ZZW wind er bij Breskens toch al 600 Rietgorzen (hoezo goede vliegers) doorkwamen.

Het is nu donker(dinsdag16-03) en het kan niet veel anders zijn dan vogeltrek 8 of 9, maar waarschijnlijk 10+++ Het zal spoken vannacht, met als gevolg dat het morgenochtend(woensdag 17-03) natuurlijk één van de beste ochtenden tot nu toe zal worden. Zullen de nodige zwaluwen al meekomen (Breskens zal toch op zijn minst twee soorten moeten scoren). Zijn de zangvogels nog enigszins zichtbaar of gaat alles wat te hoog.

Ben benieuwd wat jullie morgen zien, ik neem tenminste aan dat iedereen gaat tellen, die tijd heeft.

Note: Dit geldt natuurlijk ook voor Groningen, ik zie nu al dat er b.v. de Tjiftjaffen op veel plekken zijn binnengevallen, ook al andere soorten gehoord?

Kijk ook bij de 1e zang en 1e waarneming en vul zonodig de waarneming aan!
Groeten,

Henk
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Post by hdelange »

Nog een bericht overgenomen van de Trektellers en wel leuk om te weten dacht ik.

radarwaarnemingen van de laatste 24 uur

bericht:
Dit was hem dan, de eerste grote trekgolf. Gisteravond en de hele nacht door vogeltrek 10++ op de logaritmische schaal van 1-8!! Alle vogels vlogen keurig NO en vanaf 22.00 uur kwamen ook grote aantallen uit Engeland over de Noordzee. Vooral deze laatste trekstroom zat hoog (500-2000m). Boven land zat alles ook wel hoog, maar was het in de onderste luchtlagen zeker niet leeg. Dan overdag, woensdag de 17e maart.

Een rustig op gang komende NO trek boven land, was in het eerst uur nog overspoeld door aankomt uit Engeland. De totale dichtheid, vogeltrek 9 (en dat is voor overdag zeer veel), bestond dan ook vooral uit Noordzee overstekers. Maar al rap ging dit over in prachtige NO trek, veel trek in de onderste luchtlagen, maar ook hoger (tot 1 km) waren vele groepen waarneembaar. Alles ging keurig NO en hoewel het rond 10.00 uur eerst in leek te storten, ging de trek op radar in ieder geval stevig (vogeltrek 7) door tot 15.00 uur. Wel was duidelijk dat naast de sneller vliegende watervogels en zangvogels er ook veel vogels met een snelheid van ca 25-30 km per uur naar het NO trokken (roofvogels en meeuwen, gebruik makend van thermiek). Vooral na 12.00 uur viel het op dat dicht bij de radar een flinke stroom vogels zich langs de noord-Nederlandse kust liet stuwen richting Eemshaven. Daar moet het wel extreem goed geweest zijn. Breskens kan ik niet 'zien' vanuit Noord-Nederland, maar het kan niet veel slechter geweest zijn met de kust van Vlaanderen als achterland.
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Post by hdelange »

Het volgende bericht van de Radarwaarnemingen!

Jullie zijn nog enkele gegevens tegoed van gisteren, hoewel de piekaantallen op radar na de 17e wel over zijn, was het op de 18e ook wel leuk.

In de nacht van 17/18 maart begon alles natuurlijk spectaculair. Na een warme dag, rustige ZW wind kan het niet anders of de trek barst na zonsondergang los. Dat was ook nu weer het geval: vogeltrek 8++ richting ONO/O. Enige uren later kwamen de vogels boven Nederland aan, die de oversteek vanuit Engeland hebben genomen, maar de trek nam in de vroege ochtend van de 18e (gister) wel af. Na zonsopgang begon de trek boven land opvallen laag en was daardoor op radar niet veel meer dan een vogeltrek 5 (op de logaritmische 1-8 schaal). Echter vanuit Engeland kwam een geweldige stroom vogels opgang, die mogelijk mede door de mist, in een baan van ca 30 km ten noorden van de Waddeneilanden voor een dikke stroom vogels zorgde. De rest van Nederland werd wel wat overspoeld, maar een duidelijke geografische trekbaan was herkenbaar. Vergelijking van vogeltrek 7 (misschien wel 8) vanaf de waddeneilanden en noordelijker, tot slechts een kleine 5 boven Nederland. De richting was oost.

Ook de radar in Denemarken nam dit geheel blijkbaar waar, want de hele dag was het boven Denemarken vogeltrek 7/8, terwijl de noordkust van Duitsland de hele dag vogeltrek 6 uitgaf. Om welke soorten het gaat is onduidelijk, maar ik vermoed dat veel zangvogels de oversteek hebben gemaakt (Spreeuwen, Koperwieken e.d.).

Op dit moment, vrijdag 19, is er niet veel meer in de lucht en met de weersvooruitzichten tot na het weekend lijkt aan deze grote vogeltrekgolf voorlopig een einde te zijn gekomen.

Tot de volgende golf, ik laat het jullie hoop ik op tijd weten,

Hans
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 113 guests