kraaienvraagje

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

kraaienvraagje

Post by anaburen »

Gister hoorde ik een verhaal over een van mijn favoriete vogels: de kraai.
De verteller woont in een wijk met platte daken. Als bedekking liggen er forse kiezelstenen op. Hij heeft meermaals waargenomen dat kraaien een steen in hun bek nemen en die boven de straat laten vallen. Met als gevolg butsen in de auto's en eenmaal een gebroken voorruit.
Heeft u enig idee waarom kraaien dit doen?

ana buren
User avatar
hansl
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 62
Joined: 24 May 2006, 23:00

Kraaiengedrag

Post by hansl »

In de serie Life of Birds van david Attenborough is ooit eens het gedrag van kraaien verfilmd in Tokio. Hier liet men enkele kraaien zien die noten in de stad vonden, hierna bij een verkeersplein op een mast gingen zitten, en als het stoplicht op groen sprong lieten ze de noot op de weg vallen zodat auto's de noten kapot reden en als het stoplicht weer op rood stond hupelde de kraaien over het zebrapad tussen de mensen naar het plekje toe waar de noot was gekraakt om hem op te eten!
Mogelijkerwijs denken de kraaien dats de stenen voedsel zijn en dat dit open moet om de buit eruit te halen! Zou een mogelijke verklaring kunnen zijn!

het is maar een optie?

Gr, Justin
User avatar
André

stenen

Post by André »

Kraaien zijn intelligente vogels. Ik denk niet dat zij een steen voor voedsel aanzien. Het lijkt mij eerder dat zij voor de lol met die stenen rondvliegen en ze laten vallen. Misschien vanwege de klap die zo'n steen bij de landing maakt? In Rotterdam deed een paar kraaien dat ook vanaf het GAK gebouw. Kiezels vielen op geparkeerde auto's. Honderden zo niet duizenden guldens (toen nog wel) schade was het gevolg. Gelukkig geen gewonden.
Ik vergelijk kraaien qua intelligentie wel met papegaaien. Die zijn ook altijd wel in voor een spelletje, zoals menigeen wel zal weten.

groet,
André
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: stenen

Post by anaburen »

[quote="André"]Kraaien zijn intelligente vogels. Ik denk niet dat zij een steen voor voedsel aanzien. Het lijkt mij eerder dat zij voor de lol met die stenen rondvliegen en ze laten vallen.

Ik heb inmiddels ook elders informatie ingewonnen.
Het lijkt er erg op dat die kraaien schavuiten zijn:
http://tinyurl.com/2labl
Leuke vogels vind ik het.

aNa
http://www.anaburen.nl/
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 48 guests