waar zijn de muizeneters in Groningen?

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
alcovanklinken
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 173
Joined: 14 Nov 2005, 00:00

waar zijn de muizeneters in Groningen?

Post by alcovanklinken »

Vanuit andere delen in Nederland hoor je berichten over een rijk muizenjaar: steenuilen-nestkasten in de Achterhoek uitpuilend van muizen die als voer zijn aangebracht en velduilen die op een muizenexplosie afkomen in polder Mastenbroek.
Wanneer er in Groningen ook zoveel muizen zijn, dan zou ik verwachten te struikelen over torenvalken en (rans) uilen. Jammer genoeg ervaar ik dat helemaal niet zo: de torenvalk is een zeldzaamheid en ransuilen hoor ik niet veel; ook op de waarnemingssite zie ik weinig meldingen.

Ligt dat nou aan mij of zijn de muizen-etende roofvogels in Groningen ook dit jaar schaars? Of hebben de enkele overgebleven paren wel veel jongen, dankzij een rijk muizenaanbod?

Groeten,


Alco
User avatar
reneoosterhuis
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 101
Joined: 25 Nov 2002, 00:00

Re: waar zijn de muizeneters in Groningen?

Post by reneoosterhuis »

Bosuilen hebben wel een goed seizoen achter de rug in westerkwartier. Volop muizen in de kasten en gemiddeld 3-4 jongen vliegvlug.
Rene oosterhuis
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: waar zijn de muizeneters in Groningen?

Post by Aart »

Ha Alco,

Misschien zet niet ieder zijn waarnemingen (direct) op de site. Na het boek Stenen voor een Ransuil gelezen te hebben, doe ik dat ook niet ogenblikkelijk. Ik hoor links en rechts van mensen dat ze jonge Ransuilen hadden.
Gisteravond, na een redactievergadering, heb ik nog even met Bauke een extra rondje gefietst. In en aan de rand van de stad hadden we twee waarnemingen van jonge Ransuilen; een met 1 jong en een met 3 jongen.
Je moet er natuurlijk 's avonds nog wel even uit. :)

Groet Aart
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 73 guests