onbekende vogel? in de Eemshaven

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

onbekende vogel? in de Eemshaven

Post by meeuwiss »

Hallo vogelaars,

Vanmiddag 9 april zag ik tussen Roodborsttapuiten, Blauwborsten, Graspiepers en man Beflijster een voor mij onbekende soort in de zgn.duintjes ten zuiden van de centrale, vrij dicht bij het toegangspad vanaf de weg. Hij was wat groter dan een Roodborsttapuit en gedroeg zich als een klauwier. Het was geen Bonte vliegenvanger, geen Tapuit. Mantel was donker met grote witte schoudervlekken. Deze witte schoudervlekken waren het meest opvallende kenmerk! Buik en borst waren lichtbruin, gebandeerd of gestreept. Had vrij lange staart en wipte daar mee heen en weer. De vogel had een grote hommel in z'n bek waardoor de kop niet goed was te zien.
De vogel was erg schuw, sloop en verstopte zich tussen de takken en was moeilijk goed in beeld te krijgen door het tegenlicht. Als de vogel al ging vliegen had hij een golvende vlucht.
Uiteindelijk denk ik een juveniele Klauwier gezien te hebben. Soort?
Voor een juveniele (Roodkop-)klauwier is het nog veel te vroeg. Deze soort wordt pas begin mei verwacht, maar ja er worden wel meer vroege vogels gezien en gehoord!
Mocht iemand morgen toevallig in de duintjes rondlopen, mogelijk zit de vogel er dan nog. Misschien heeft iemand al een idee. Ben benieuwd.

Met groeten

Guido

:?:
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 77 guests