grafschennis Selwerderhof

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
draaisma
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 62
Joined: 01 May 2002, 23:00
Location: Groningen

grafschennis Selwerderhof

Post by draaisma »

Selwerderhof is een begraafplaats in Groningen. Regelmatig verschijnen er meldingen van waarnemingen op deze begraafplaats (ook via deze site). Vogelaars die met fototoestellen en verrekijkers onrustig en spiedend en loerend op zoek zijn naar bijzondere vogels. Begraafplaatsen zijn vaak een oase van rust en trekken dus veel vogels aan. Bepaalde vogelaars kunnen blijkbaar niet de beleefdheid opbrengen om deze plek te eerbiedigen. Laat vogels en de overledenen hier met rust.
One day I'll fly away
User avatar
Guest

grafschennis Selwerderhof

Post by Guest »

Beste,
<BR>
<BR>Ik kan uw reactie goed begrijpen. Maar aan de andere kant, wat kan het kwaad dat een aantal vogelaars naar vogels aan het kijken is op een begraafplaats? Ze doen niemand kwaad. Mocht er een begravenis plaatsvinden, of mensen die een pas overleden familielid bezoeken dan zullen ze zeker hun fatsoen kennen en enige afstand nemen. Laten we vooral genieten van de stilte en de vogels die op zo´n oase van rust midden in de drukke stad afkomen.
<BR>
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

grafschennis Selwerderhof

Post by meeuwiss »

Beste vogelaars,
<BR>Dat vogelaars op een begraafplaatsen de rust verstoren verbaast me niets. Er zijn inderdaad soortenjagers die naar mijn idee te ver gaan. Een statief op een grafsteen neerzetten om eindelijk die zwartkeellijster te spotten, dat vind ik nou grafschennis. Sommige onder ons gaan wel heel ver in hun hobby. Ik vind trouwens dat een telescoop niet thuis hoort op een begraafplaats. Ik zie echter geen kwaad in het observeren van vogels op dit soort unieke stiltegebieden. Als je je maar bescheiden opstelt.
<BR>Trouwens, zo stil zijn de kerkhoven tegenwoordig niet meer. Het is er vaak een rotherrie met de bladblazers(herfst!), kantjesmaaiers, grasmaaiers en graafmachines. Het idyllische van de stille tuinman en grafdelver bestaat al lang niet meer. Maar ja, dat is ook een keuze.
<BR>Ondanks alle herrie, zijn we toch te gast en dienen wij ons te gedragen.
<BR>Leve de kruisbekken!
<BR>Guido Meeuwissen
User avatar
Guest

grafschennis Selwerderhof

Post by Guest »

Jammer dat er gesproken wordt over "de" soortenjager. Die bestaat namelijk niet meer. Iedere vogelaar vind het (op den duur) leuk om zeldzaamheden in een notitieboekje op te kunnen schrijven.
<BR>Dat er op het Selwerderhof wordt gevogeld is logisch, de laatste jaren heeft het een aantal zeer byzonder soorten opgeleverd. Dat het dan direct geassocieerd moet worden met overlast en statieven op grafstenen........
<BR>Aanleiding was de onrust die veroorzaakt zou zijn naar aanleiding van de Witbandkruisbek. Beheerste onrust was het, we stonden niet op graven en zetten onze statieven niet op plaatsten waar het niet gewenst was. De vogel maakte zelfs meer lawaai dan alle soortenjagers bi elkaar. Ik heb er zelfs enkele niet soortenjagers gezien, wat deden die daar.....?
<BR>
User avatar
Guest

grafschennis Selwerderhof

Post by Guest »

<B>vogelskijken = soorten jagen</B>
<BR>
<BR><B>Selwerderhof = openbaar toegankelijk</B>(ook voor vogelaars met telescopen).
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 51 guests