Witkruintapuit?

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Witkruintapuit?

Post by arenaria »

Voordat er op dit forum misschien over ander zaken gediscussieerd gaat worden, nog even een vraag aan de vogelkenners.
Over de Witkruintapuit van Oegstgeest. Hoe zit het met de status van deze soort?
Het is een vogels van 'afgelegen' woestijngebieden ten zuiden van de Middellandse Zee. Ik heb het beest in Israël gezien.
Als we aannemen dat het beestje uit Marokko komt, is hij de Straat van Gibraltar overgevlogen, Spanje door, Pyreneeën over, Frankrijk door, Ardennen over en uiteindelijk in Oegstgeest tussen de huizen beland.
Geen probleem voor een trekvogel (Isabeltapuit, Bonte Tapuit etc) maar de Witkruintapuit staat te boek als pure standvogel, en ik vind dit voor een standvogel nogal een reis. Ik weet dat Engeland, bv, ook gevallen van deze soort heeft, trouwens.
Maar wat vindt men ervan? Is het bijvoorbeeld niet veel waarschijnlijker dat de vogel in een kooitje mee is gekomen met één van de duizenden Marokkaanse Nederlanders die elk jaar vanuit het Westen van Nederland op bezoek gaan bij hun familie?

Jan Allex de Roos
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Witkruintapuit?

Post by meeuwiss »

arenaria wrote:Voordat er op dit forum misschien over ander zaken gediscussieerd gaat worden, nog even een vraag aan de vogelkenners.
Over de Witkruintapuit van Oegstgeest. Hoe zit het met de status van deze soort?
Het is een vogels van 'afgelegen' woestijngebieden ten zuiden van de Middellandse Zee. Ik heb het beest in Israël gezien.
Als we aannemen dat het beestje uit Marokko komt, is hij de Straat van Gibraltar overgevlogen, Spanje door, Pyreneeën over, Frankrijk door, Ardennen over en uiteindelijk in Oegstgeest tussen de huizen beland.
Geen probleem voor een trekvogel (Isabeltapuit, Bonte Tapuit etc) maar de Witkruintapuit staat te boek als pure standvogel, en ik vind dit voor een standvogel nogal een reis. Ik weet dat Engeland, bv, ook gevallen van deze soort heeft, trouwens.
Maar wat vindt men ervan? Is het bijvoorbeeld niet veel waarschijnlijker dat de vogel in een kooitje mee is gekomen met één van de duizenden Marokkaanse Nederlanders die elk jaar vanuit het Westen van Nederland op bezoek gaan bij hun familie?

Jan Allex de Roos
Jan Allex,
Op Waarneming.nl wordt al dagenlang gediscussieerd over de status van deze Witkruintapuit (WKT). In de topic Witkruintapuit (23 pagina's) valt veel te lezen over verspreiding, status en dwaalgast-gevallen van deze soort. Voor zover ik nu begrijp zijn er vier of vijf gevallen in Noordwest-Europa, waarin de Witkruintapuit als mogelijke of zekere dwaalgast is aanvaard of wordt ondezocht. Alle gevallen zijn langs/in de buurt van de kust: Kessingland UK, Saltbaek Vig DK, Wremen/Cuxhafen DL, en Oegstgeest. Bij de Deense en Duitse vogel gaat het mogelijk om dezelfde vogel.
In het voorjaar worden Witkruintapuiten soms gezien in de landen en op eilanden (Malta,Cyprus) rond de Middellandse Zee, maar ook Zuid-Spanje, Portugal en Italie.
De Witkruintapuit kent 3 ondersoorten en komt als standvogel voor in woestijnachtig gebied in geheel Noord-Afrika (niet aan de kust), tot aan Israel, Saoedi-Arabie toe.
Zoals je schrijft, een WKT heeft een lange weg te gaan, komt in Afrika niet voor langs de kust en moet het Atlasgebergte over.
De WKT, ook Witkaptapuit (Perrins) of Saharatapuit genoemd wordt volgens mij inderdaad verhandeld en komt, evenals de Zwarte Tapuit, in gevangenschap voor. Vroeger werd een jonge Witkruintapuit in de meldingen mogelijk verward met een Zwarte tapuit, want uiterlijk zijn deze dan moeilijk te onderscheiden. In 2013 werden drie Witkaptapuiten geboren in de dierentuin te Emmen. De medewerkers gevraagd of het inderdaad om WKT's gaat.
Als je toch gaat kijken op een dagje Dierentuin, zou ik zeker een kijkje nemen in de vogelafdeling.
Bijgaand een plaatje van Witkruintapuiten (2 mannen en 1 vrouw) die te koop zijn op de Italiaanse vogelmarkt.
Groet
Guido
Attachments
Web-market Ucceli2.jpg
Web-market Ucceli2.jpg (193.62 KiB) Viewed 4294 times
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 49 guests