Slangenarend Eemshaven

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
IpeWeeber
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 63
Joined: 13 Dec 2002, 00:00

Slangenarend Eemshaven

Post by IpeWeeber »

Op 30 april 2004 was er een waarschijnlijke slangenarend ter plaatse op het oostelijke Eemshaventerrein tussen pakweg 15.00 en 16.00 uur.
Ik was alleen en ben ws. ook de enige die 'm heeft gezien.

Toen ik vlak daarna terugreed was de telpost namelijk verlaten.
Daar had ik, samen met anderen van 12.00 tot 14.30 gekeken.

Ik heb de vogel langdurig door de telescoop kunnen bekijken.
Voor zover mij bekend is dit de eerste slangenarend ooit voor de telpost Eemshaven-Oost.

Ipe Weeber
User avatar
DusanB
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 18 Nov 2002, 00:00
Location: Quito, Ecuador
Contact:

Post by DusanB »

Hoi Ipe,

Was het een donker exemplaar met veel streping of een licht exemplaar?

Als je zeker bent van de zaak zou ik zeggen:
Maak een beschrijving en dien hem in :wink:

Groeten Dusan
User avatar
IpeWeeber
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 63
Joined: 13 Dec 2002, 00:00

Post by IpeWeeber »

Het was een licht exemplaar. Hij of zij miste een staartpen.
Mogelijk dezelfde vogel als een dag later in Sellingen?
Geen donkere kop/hals van onderen, alleen wat donkere vlekjes daar.
Ik heb niet gezien dat 'ie de Eems overstak richting Duitsland
User avatar
mbot
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 113
Joined: 13 Dec 2002, 00:00
Location: Zuidhorn
Contact:

Post by mbot »

Dag Ipe,
Zou erg leuk zijn, een Slangenarend, en ook best mogelijk gezien overige waarnemingen (in het noorden). Toch even een vraag: het was niet toevallig een (de) lichte buizerd, die zo nu en dan de Eemshaven aandoet? Dit beest is namelijk, zeker van afstand en van onderen gezien), een verradelijk ding, met zeer lichte ondervleugels (alleen licht vlekkerig) en een bruine kop. Vanmiddag rond 14.00 zag ik ' em weer in de buurt van de bakken en was hij/zij zelfs aan het bidden. Ik moest hierbij onmiddellijk aan dit forumonderwerp denken... Ik zeg absoluut niet dat dit beest geweest is wat jij hebt gezien, maar ik weet wel dat de vergissing vaker is gemaakt.

Groet, Martijn
User avatar
IpeWeeber
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 63
Joined: 13 Dec 2002, 00:00

Post by IpeWeeber »

Moi Martijn

Het was geen lichte buizerd.
Ik heb daarbij vooral gelet op vliegbeeld en manier van vliegen.
In het begin dacht ik dat het een wouw was omdat de vogel steeds de vleugels liet hangen en ik de staart niet goed kon zien. Verder had de vogel relatief duidelijk langere vleugels dan buizerd.
De grootte heb ik niet direkt kunnen vaststellen (niet samen met andere grote roofvogels gezien), wel had 'ie een langzame manier van vliegen en zweven.
Een complicerende factor is ook nog dat er een stevige oostenwind stond, die dag. Ik weet uit ervaring dat vliegende roofvogels er dan opeens heel anders uit kunnen zien cq. op een andere manier kunnen vliegen.

groeten, Ipe
User avatar
hansl
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 62
Joined: 24 May 2006, 23:00

Post by hansl »

Hoi Ipe,

Gewoon een nieuwschierigheidsvraagje: waarom was het een slangenarend? Welke kenmerken heb je gezien die de determinatie als slangenarend bevestigen?

Mvg,

Justin
User avatar
IpeWeeber
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 63
Joined: 13 Dec 2002, 00:00

Post by IpeWeeber »

moi Justin

De vogel trok niet alleen door maar was ongeveer 45 min. ter plaatse aan het jagen. Als een echte slangenarend stond hij daarbij vaak bewegingloos in de lucht. Ik heb 'm vrij langdurig kunnen bekijken.
Gegeven de zeer lichte onderzijde en het vliegbeeld met relatief lange vleugels is het gewoon de meest waarschijnlijke soort die overblijft.
Ga maar na: geen buizerd, geen wespendief, geen wouw, geen kiekendief, dan blijft er niet zoveel over.
Havikarend zou misschien nog kunnen.

groeten, Ipe
User avatar
rdevries
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 75
Joined: 07 Dec 2002, 00:00
Location: Groningen

Post by rdevries »

hallo Ipe,

Maar zo werkt het toch echt niet in de determinatiekunst, Ipe: een heleboel mogelijkheden onbeargumenteerd verwerpen om uiteindelijk de gewenste soort over te houden. Aangezien Justin naar mijn indruk de juiste vragen stelde, en nog steeds geen antwoord heeft, laat ik het als vervolg daarop dan maar zo stellen: welke werkelijk diagnostische kenmerken had je eigenlijk moeten zien om van je mogelijke slangenarend een werkelijke slangenarend te kunnen maken?

groet,

Renze de Vries
User avatar
Pierre
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 33
Joined: 28 Dec 2005, 00:00

slangenarend

Post by Pierre »

Hallo allen,

bij de keren dat ik een Slangenarend zag (heel vaak in de Camarque) viel eigenlijk direct de relatief grote kop op. Zeker in vergelijking met de soorten die Ipe noemt.
User avatar
hansl
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 62
Joined: 24 May 2006, 23:00

Slangenarend reactie van eemshaven

Post by hansl »

Hallo,

Inderdaad zoals bevestigd, heb ik nog steeds geen diagnostisch kenmerk gehoord wat voor determinatie pleit van een Slangenarend. Dat het zeer lastige vogels zijn qua determinatie blijkt wel dat gaandweg de waarnemingen op het Fochtelooerveen er minimaal 4 verschillende vogels moeten zitten????? Twee met een lichte kop, een met een donker en een intermediar! Lijkt me een beetje te veel van het goede allemaal!
Dus het lijkt niet daarop en lijkt niet daarop overtuigd me niet echt, harde kenmerken kunnen me wel overtuigen. Ik heb te vaak gehoord dat het wel .... moest zijn want geen andere soort lijkt erop, en dan zie je de bewust vogel en dan is men toch niet geheel bekend met de variatie in bepaalde soorten!

Gr, Justin
User avatar
rdevries
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 75
Joined: 07 Dec 2002, 00:00
Location: Groningen

Post by rdevries »

Hallo Justin,

Waar heb je de informatie over de verschillend beschreven slangenarend(en) van het Focheloërveen vandaan? Ik zoek, maar vind niet.

dank en groet,

Renze de Vries
User avatar
hansl
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 62
Joined: 24 May 2006, 23:00

slangenarenden fochteloo

Post by hansl »

Hallo,

Waar ik het van de 4 a 5 slangenarend heb, luister maar eens de vogellijn af of kijk de berichten op de db site. dan zijn er weer lichte vogels, dan weer interemdiare, dan weer donker (zoals de laatste tijd het geval is).
Ik ken een fantantieke en goede vogelaar (edwin de weert) die er inmiddels 20 keer of zo gepost heeft en tot heden nog geen slangenarend heeft gevonden, en deze jongen zit er behoorlijk lange tijd en met ideale weersomstandigheden!

Groet,

Justin
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 62 guests