herfstbezoek nestplaats spreeuwen

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
alcovanklinken
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 173
Joined: 14 Nov 2005, 00:00

herfstbezoek nestplaats spreeuwen

Post by alcovanklinken »

Mijn grootvader keek vanuit zijn leunstoel in Steenwijk, vroeger, uit over een dak waar spreeuwen onder de pannen broedden. Eind september kwamen die spreeuwen volgens hem altijd even langs om de nestplek te inspecteren, voordat ze wegtrokken. Die verklaring deden wij eigenlijk af als oude-mannen-praat.
Maar....op mijn dagelijkse werkroute passeer ik drie knotbomen waar elk jaar spreeuwen broeden. Na het uitvliegen van hun laatste jongen zie ik daar nooit spreeuwen tot het moment waarop de voortplantingsdrang weer opspeelt (in de loop van februari van het volgende jaar). Tot mijn verbazing zag ik afgelopen week 22 september 5 spreeuwen op de nestboom zitten. Had mijn opa dan toch gelijk?
oftewel: hebben anderen (met spreeuwen-nesten) de ervaring dat er sprake kan zijn van een ''herfstinspectie'' van de nestplaats door spreeuwen?

Alco van Klinken
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: herfstbezoek nestplaats spreeuwen

Post by Aart »

Hoi Alco,

Eerst twee vragen:
Hoe oud was jouw opa toen en hoe oud ben jij nu? :D

Dan nu het antwoord: momenteel zitten in alle bomen van tijd tot tijd spreeuwen; het is dus puur toeval.

Groet Aart
Last edited by Aart on 01 Oct 2015, 14:03, edited 1 time in total.
User avatar
alcovanklinken
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 173
Joined: 14 Nov 2005, 00:00

Re: herfstbezoek nestplaats spreeuwen

Post by alcovanklinken »

ookal raak ik ook op leeftijd :), toch is het niet zo simpel. De broedbomen zijn namelijk geknotte wilgen, waarin in de herfst zeker geen groepen spreeuwen gaan zitten die in de omgeving bessen afstruinen. Nu zaten op die afgezaagde bomen wel een paar spreeuwen: echt een a-typische zitplek in de herfst! Geen toeval, volgens mij!

Groeten,


Alco
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: herfstbezoek nestplaats spreeuwen

Post by jhvenema »

Beste Alco,
Nee, geen toeval, Opa van Klinken heeft vanuit zijn leunstoel wel degelijk goed de gedragingen van de spreeuwen gevolgd gedurende het gehele jaar.
Want na enige literatuurstudie heb ik begrepen dat dit gedrag typisch past bij spreeuwen, en naar ik begrepen heb ook bij bijvoorbeeld ringmussen.
Nu ik dit schrijf: ook de koolmees in mijn tuin was deze week weer druk doende in zijn vogelhuisje...

These are the days when birds come back,
A very few, a bird or two,
To take a backward look.*
* Indian Summer, van Emily Dickinson (1890, Poems).


Het nestbezoek geldt namelijk niet zozeer als nestinspectie voor het volgende broedseizoen maar meer ter inspectie/bezoek als overnachtingplaats voor de komende koude nachten. Na het uitvliegen van de jongen zijn de spreeuwen te vinden in de foerageergebieden (graslanden) om zich vanaf half september (zingend) solitair of in kleine groepjes weer te melden bij hun nestplaats om de hierboven genoemde reden. Meer hierover valt te lezen in een recent stuk van Rob Bijlsma uit 2013:
https://www.sovon.nl/sites/default/file ... eeuwen.pdf

Groet en dank voor dit leuke item Alco,
Jan Henk
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: herfstbezoek nestplaats spreeuwen

Post by Aart »

Dus toch geen toeval. :?
Maar gaat het dan om hetzelfde paar dat daar gebroed heeft?
Ook bij de nu zingende tjiftjaffen vraag ik mij af of dit dezelfde vogels zijn als die daar in het voorjaar zitten te zingen.

Groet Aart
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: herfstbezoek nestplaats spreeuwen

Post by jhvenema »

Wat betreft de spreeuwen: dat lijkt mij wel.

Wat betreft de herfstzang van de tjiftjaffen: deze vraag intrigeert mij ook, en ook de van Klinkens getuige een artikel van Johan in ons eigen glossy lijfblad, reeds in 2004: http://natuurtijdschriften.nl/download? ... cid=550720

Zijn het de volwassen mannetjes of de eerstejaars mannen die zingen?
Zijn het doortrekkers?
Zingen de Tjiftjaffen ook in Zuid-Engeland in het najaar waar deze soort een standvogel is?
Wat is de functie van deze herfstzang? (daglengte rond herfstpiek valt overeen met daglengte bij begin zang in voorjaar: toeval?)
Is de piek in herfstzang naar voren verschoven door klimaatverandering of piekt deze nog steeds rond 20 september? (zie link naar Grauwe Gors artikel hierboven van J. van Klinken).
Wellicht leuk om met herfstzangdata van Egbert (indien beschikbaar) het afgelopen decennium nog eens na te gaan?
Groet JH.
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: herfstbezoek nestplaats spreeuwen

Post by meeuwiss »

Alco, ik ben het met je eens dat dit gedrag van spreeuwen herfstinspectie betreft. Bij andere vogelsoorten heb ik dit gedrag ook vastgesteld. Kauwen in de kauwenkolonie in het Biologisch Centrum begonnen na afwezigheid in de zomer in de herfst regelmatig hun eigen nestkast te inspecteren. Het ringmussenpaartje in mijn voortuin zingt elke ochtend en bezoekt regelmatig de nestkast aan de muur. Ik zal eens opletten of ik dit gedrag ook zie bij de spreeuwen hier in mijn buurt. Lijkt me heel evident. Bedankt voor de tip.
Guido
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 54 guests